bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
به نظر می‌رسد با توجه به تهدید‌های آمریکا علیه عراق در خصوص واردات گاز از ایران، این کشور به دنبال جایگزین کردن قطر در بازار گاز خود است.

قطر جایگزین ایران در بازار گاز عراق می‌شود

به گزارش بازارنیوز، به نقل از رویترز، خبرگزاری عراق اعلام کرد، عادل کریم، وزیر برق عراق و سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر روز دوشنبه در مورد گاز از دوحه به بغداد برای رفع کمبود برق این کشور گفتگو کردند.

طی بیانیه‌ای که پس از این دیدار منتشر شد دو طرف در خصوص مسائل لجستیکی مربوط به انتقال گاز از طریق بنادر قطر به عراق در سفر کوتاه کریم به دوحه بحث و گفتگو کردند.

عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان سعودی، بیش از ۹۰ درصد از بودجه عمومی اش به صادرات نفت وابسته است این در حالی است که این کشور از سوی ایالات متحده برای کاهش وابستگی خود به واردات گاز از ایران تحت فشار بوده است.

بیشتر گاز عراق که در کنار نفت خام در میادین خود استخراج می‌کند، شعله‌ور شده و هدر می‌رود، زیرا این کشور فاقد امکانات لازم برای تبدیل آن به سوخت است و در عوض از واردات برق ایران برای تولید برق استفاده می‌کند.

شبکه برق عراق پس از سال‌ها جنگ که نابودی زیرساخت حیاتی را به دنبال داشته است، ضعیف مانده و عرضه متناوب گاز و برق از سوی ایران به کمبود گسترده برق در عراق به خصوص در ماه‌های داغ تابستان منجر شده است. قطعی‌های برق بار‌ها باعث اعتراضات گسترده عراقی‌ها و در مواردی مسدود شدن راه‌های دسترسی به میادین نفتی از سوی آن‌ها شده است. عراق برای جذب شرکت‌های چند ملیتی مانند زیمنس آلمان و جنرال الکتریک آمریکا برای بازسازی زیرساخت ویران شده این کشور تلاش کرده است.


/رویترز

برچسب ها: قطر ، نفت و انرژی ، گاز ، عراق
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: