bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
سرپرست مدیریت گاز کشور خبر داد:
سید جلال نورموسوی گفت: مصرف گاز در ایران به وضعیت بحرانی رسیده است و اقدامات لازم در زمینه بهینه سازی و اصلاح آن صورت نگرفته است.

گروه نفت و گاز بازارنیوز: برنامه «عیار» شبکه افق که با شعار محک مدیریت و اقتصاد ایران به بررسی موضوعات اقتصادی روز کشور می‌پردازد، تلاش دارد تا جزئیات مسائل اقتصادی جامعه را مورد بررسی و موشکافی و تحلیل قرار دهد.
در برنامه شب گذشته «عیار»، سید جلال نورموسوی سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران مهمان برنامه بود که در رابطه با موضوع " مدیریت مصرف گاز" گفتگو کرد.


مصرف گاز ایران در وضعیت بحرانینورموسوی در ابتدای سخنان خود گفت: مصرف گاز در کشور به وضعیت بحرانی رسیده است و اقداماتی هم که باید در زمینه بهینه‌ سازی مصرف گاز انجام می‌شد، با مشکلاتی همراه بود و متاسفانه به نتیجه نرسید.
وی با بیان اینکه ایجاد ارزش افزوده از گاز، مانند ساخت نیروگاه‌های گازی و واحدهای پتروشیمی اقدامی درست و موثر در دولتهای گذشته بوده است، افزود: بررسی مصرف بهینه سازی این مراکز نیازمند قانون است تا به الگوی مناسب و درستی در زمینه مصرف گاز نیروگاه ها برسیم.


دو درجه کاهش دما معادل صرفه جویی یک واحد پارس جنوبی


سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز اظهار داشت: در سه ماه آخر سال حدود 35 درصد کل مصرف گاز یک خانواده در کشور است که باید این مصارف مدیریت و کاهش یابد.


نورموسوی با اشاره به اینکه با دو درجه کاهش در مصرف گاز، معادل یک واحد پارس جنوبی صرفه‌جویی می‌شود، ادامه داد: بر اساس مصوبه هیئت دولت دمای رفاه در ایران باید بین 18 تا 21 درجه باشد ولی در عمل این دما حدود 6 درجه بیشتر از دمای استاندارد است.


وی تصریح کرد: انبوه سازان در کشور مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در زمینه مصرف انرژی را رعایت نکرده و مطابق با استانداردهای تعیین شده رفتار نمی کنند که همین مهم زمینه ساز هدر رفت بخش زیادی از انرژی می شود.
سرپرست مدیریت گاز گفت: با استفاده از فناوری‌های جدید می‌توان برای دو جداره کردن ساختمان‌های قدیمی استفاده کرد که به این ترتیب 15 درصد کاهش هدر رفت انرژی خواهیم داشت.


نورموسوی از بهینه‌سازی 15 هزار موتورخانه‌ با هزینه دولت خبر داد و یادآور شد: منابع این اقدام از محل صرفه‌جویی صورت گرفته که ناشی از صادرات همان میزان گاز یا عدم واردات فرآورده بوده است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت قصد ندارد تا در کلیه طرح‌های صرفه جویی، بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف وارد شود؛ بلکه بخش خصوصی هم می‌تواند در این زمینه ورود کرده و اقداماتی انجام دهد که از جمله آنها می توان به اصلاح بخاری‌های راندمان پایین و یا راندمان بالا اشاره کرد.
انتهای پیام/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: