bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
معاون پیشین ارزی بانک مرکزی ضمن اشاره به کاهش قیمت ارز در بازار گفت: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای در حال رقم خوردن است که کسانی که مدت‌ها قبل اقدام به خرید دلار کرده بودند، اکنون شروع به فروش ارز خانگی خود در سطح بازار کرده‌اند.

«ارز‌های خانگی» در حال بازگشت به بازار/ استراتژی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز چیست؟

گروه بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید کمال سید علی» معاون پیشین ارزی بانک مرکزی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تحولات اخیر بازار ارز و آینده این بازار در روز‌های پایانی سال جاری اظهار کرد: در فاصله زمانی یک یا دو هفته‌های اخیر، قیمت دلار به دلیل ارسال اخبار مثبت مرتبط با گفتگو‌های وین، شاهد نوسانات متعددی بوده است؛ درحال حاضر روند کاهشی نرخ ارز د ابتدای هفته گذشته نیز  عمدتا ناشی از خب رفع تحریم‌های هسته‌ای بود که  به صورت لحظه‌ای اثر مثبت خود را در بازار بر جای گذاشت.


معاون پیشین ارزی بانک مرکزی با بیان این که در شرایط فعلی آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار است، نوع توافق است، گفت: با توجه به این امر باید خاطر نشان کرد که فعالان اقتصادی و اقتصاددان کشور با توجه به فراز و فرود‌های پیش آمده برای توافقنامه برجام، دیدگاه و تحلیل‌های بسیار متفاوتی دارند؛ مطمئنا این افراد نسبت به یک توافق موقت یک دیدگاه و تحلیل دارند و نسبت به یک توافق بلند مدت‌تر تحلیل و دیدگاه متفاوت تری خواهند داشت؛ در حال حاضر پیش بینی‌های موجود از شرایط مذاکرات حاکی از آن است که در صورت اجرای مرحله به مرحله‌ای مفاد این توافق از سوی طرفین گفتگو، به تبع بازار ارز هم توامان با این روند حرکت آهسته تری را نسبت به ریزش قیمت سپری خواهدکرد.


سیدعلی همچنین کاهش قیمت ارز در بازار را عاملی مهم در بازگشت ارز‌های خانگی عنوان کرد و پیرامون این مسئله گفت: در حال حاضر شرایط در بازار ارز به گونه‌ای رقم خوره است طی هفته‌های اخیر افرادی که از مدت‌ها قبل اقدام به خرید دلار کرده بودند، اکنون به دلیل کاهش قیمت دلار شروع به فروش و تزریق ارز خانگی به بازار ارز کرده‌اند.


وی تاکید: با توجه به شرایط فعلی مذاکرات و در صورت احیای مجدد توافقنامه برجام، قیمت دلار در بازار نهایتا به ۲۳ هزار تومان هم خواهد رسید؛ متاسفانه از سوی دیگر ماجرا، در صورت کاهشی شدن نرخ ارز، صادرات و به دنبال آن تراز تجاری کشور هم از جهاتی دچار کاهش خواهد شد.


این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که با رسیدن قیمت دلار به قیمت ۲۳ هزار تومان، آیا امکان اصلاح نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۱ نیز وجود دارد، گفت: مطمئنا با تداوم چنین روندی امکان اصلاح نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۱ نیز وجود خواهد داشت چرا که در صورت عدم انجام این کار احتمال کسری دولت و اعتراض فعالان اقتصادی بخش خصوصی مسئله درو از ذهنی نخواهد بود.


بانک مرکزی و سازمان‌های دولتی خود را برای دروان پسا توافق آماده کند


سید علی در ادامه پیرامون نحوه مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی، همزمان با ایام پسا توافق گفت: مطمئنا با احیای مجدد برجام، حجم قابل توجهی از منابع بلوکه شده ایران در بانک‌های کشور‌های خارجی، آزاد خواهد شد. علاوه بر این در حال حاضر بنا بر ادعای خبرگزاری رویترز وآخرین آمار‌های اوپک، فروش نفت ایران هم طی یک سال اخیر نسبت به سه سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای را در دوران تحریم تجربه کرده است که خود حاکی از افزایش درآمد‌های نفتی ایران در سال‌های آینده دارد.


وی خاطر نشان کرد: با توجه به فروش افزایش فروش نفت و احتمال بازگشت منابع ارزی ایران در بانک‌های خارجی، در چنین شرایطی بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی بازار ارز موظف است نسبت به اتفاقات ذکر شده مدیریت شایسته‌ای را در خصوص کنترل بازار ارز به مرحله اجرا بگذارد.


معاون پیشین ارزی بانک مرکزی همچنین در مورد رویکرد‌های وزارت نفت در زمان افزایش فروش نفت گفت: علاوه بر این مسئله، فروش روزانه ۲ میلیون بشکه نفت از سوی ایران به کشور‌های بزرگ صنعتی طی ماه و یا سال‌های آینده مفروضه‌ای غلط و یا دور از ذهنی نخواهد بود؛ با توجه به این امر در حال حاضر وزیر نفت و مدیران ارشد وزارت نفت باید این نکته را در نظر بگیرد که آیا توانایی فروش و یامدیریت این حجم از نفت کشور را دارد یا خیر؛ مطمئنا با تحقق چنین موقعیتی احتمال جبران کسری بودجه دولت در سال جاری و یا حتی سال‌های آینده نیز امکان پذیر خواهد بود.


وی در پایان متذکر شد: البته باید این نکته را هم یادآور شد که در چنین شرایطی اولویت نخست بانک مرکزی باید حفظ ذخایر ارزی کشور باشد؛ نکته حائز اهمیتی که اکنون وجود دارد این است که بانک مرکزی باید مراقب باشد که با توجه به مشکلات موجود در اقتصاد کشور، به شکلی عجولانه اقدام به ارز پاشی در سطح بازار نکند؛ در عوض آن بانک مرکزی باید شرایطی را محقق سازد منابع ارزی واصل شده به سمت پروژه‌های کلان اقتصادی و بستر‌های سرمایه‌گذاری‌های کارآمد سوق دهد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: