bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از معضلات بانک‌های خصوصی، مافیای کنکور، مهاجرت پزشکان و معضل اجاره مسکن در کشور سخن گفت.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز؛ بهزاد قبادی؛ سید مجید حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با بازارنیوز، اظهار کرد که پروژه‌هایی که مربوط به آینده سرزمین است تمرکز دارد و معضلات بانک‌های خصوصی، کنکور، سلامت و مسکن را از مهمترین این پروژه‌ها می‌داند.

 

*بانک ها 2600 هزار میلیارد نقدینگی بدون پشتوانه خلق کردند


وی در نخستین بخش از این گفتگو و در پاسخ به این پرسش که چرا مشکل اصلی تورم را بانک‌ها می‌داند، اظهار کرد:اختلاف ما با اقتصاد لیبرال معتقدند که دلیل اصلی تورم کسر بودجه دولت است. این‌ها می‌خواهند بازار را بر همه چیز حاکم کنند. الان در نظر نمی‌گیرند که دست پنهان بازار چه بلایی سر ایران می‌آورد.  

حسینی افزود: سال گذشته سقف کسر بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده، ولی بانک‌ها ۲۶۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی بدون پشتوانه به یک قشر خاص دادند. آن تورمی که ما را غارت می‌کند حاصل نظام بانکی است که ضریب فزاینده آن ۸ است. ضریب فزاینده بانک‌های آمریکا ۱.۸ است. (کلیپ این بخش را در زیر می‌بینید)



*زمانی که دیدم مردم در باغ کتاب باید یک میلیون تومان برپدازند تا سرویس بگیرند، فهمیدم اشتباه کردم!

وی در خصوص مسکن و اجاره بها و اقدامات دولت برای ساخت مسکن، ضمن اعلام مخالفت با افزایش عرضه، اظهار کرد: مگر بار‌ها افزایش عرضه نداشتیم؟ چرا مسکن گران می‌شود؟ مسئله می‌دانید چیست؟ از ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷، ۷۰ درصد خرید مسکن در ایران سرمایه‌ای بوده و کسی برای سکونت منزل نخریده.  

حسینی ضمن عذرخواهی بابت اشتباهات شناختی از وضعیت اقتصادی تهران در زمانی که مشاور شهردار تهران بود، تراکم فروشی را یکی از مشکلات بزرگ در کشور و شهر‌های بزرگ دانست. وی همچنین دلیل عدم بررسی وضعیت اجاره بها و بهبود شرایط را دست داشتن برخی مسئولین در امر ساخت و ساز و تعارض منافع در آن قلمداد کرد.(کلیپ این بخش را در زیر می‌بینید)



*پزشکان تافته جدا بافته نیستند!

این استاد دانشگاه در خصوص کاهش تعداد پزشکان و مهاجرت آن‌ها اظهار کرد: علت اصلی کمبود پزشک، مهاجرت نیست، ظرفیت پزشکی ما است. یکی از جنگ‌های ملی سال قبل بر سر افزایش ظرفیت پزشکی بود. مافیای پزشکی برای افزایش تعرفه در بیمارستان‌های خصوصی خود، مدام می‌گویند که پزشکان در حال مهاجرت هستند.

وی در خصوص این که با افزایش فشار‌ها به قشر پزشکی، ممکن است جذابیت این شغل از بین رفته و کسی دیگر سراغ آن نرود، تاکید کرد: نباید بحث پزشکی را به درآمد و ثروت گره زد. ما در گذشته پزشکانی داشتیم که آرمان این کار را داشتند و مباحث مالی برای آن‌ها مطرح نبوده است. الان تعداد پزشکان ما از آلمان و سایر کشور‌ها کم است. آلمانی‌ها هیچ ادعایی ندارند که نخبه هستند، پزشکان ما هستند که معتقدند نخبه اند. آیا هرکسی که پزشک نیست، کم‌‌هوش است؟ اگر مشکلات اقتصادی برای مردم است، برای پزشکان هم باید باشد. چرا این‌ها خود را تافته جدا بافته می‌دانند؟ (کلیپ این بخش را در زیر می‌بینید)



*یک پزشک نباید درباره مالیات پزشکان حرف بزند/ این‌ها دروغگو هستند!

حسینی در واکنش به صحبت سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس که گفته بود ۹۰ درصد پزشکان مالیات می‌دهند، تصریح کرد: ایشان خودشان پزشک هستند و نباید در خصوص خودشان صحبت کنند. این همان تعارض منافع است. دو سال قبل مسئول امور مالیاتی کشور اعلام کرد که پزشکان ۷ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند، الان که بیشتر هم شده است.

وی با انتقاد از نمایند گان مجلس اظهار کرد: میزان مالیات پزشک متخصص را برای سال بعد ۱۰ درصد اعلام کردند. چند پزشک در کمیسیون بهداشت مجلس دور هم هستند و برای خودشان تصمیم می‌گیرند. چرا کمیسیون بهداشت دست پزشکان است؟ مگر در این نظام درمان فقط پزشکان زندگی می‌کنند؟ پرستاران، تکنسین‌های آزمایشگاهی و... جزء نظام درمان نیستند؟ به همین دلیل پزشک عمومی از مالیات معاف نمی‌شود، ولی پزشک متخصص مالیات ناچیز ۱۰ درصدی باید بپردازد. این‌ها دروغگو هستند!

*تا نظام مالیاتی اجرا نشود، هیچ عدالتی اجرا نخواهد شد

فرار مالیاتی با کارتخوان، شیوه همه اصناف است. دولت هم سراغ اصلاح شیوه‌ها نمی‌رود. این چه شیوه‌ای است که با یک عدم استفاده از کارتخوان، از آن فرار می‌کنند؟ این که می‌گویم ما نظام مالیاتی در کشور نداریم، همین است. به نظر من اراده‌ای برای اصلاح نظام مالیاتی وجود ندارد. دولت اعلام کرد سال آینده پول نفت بیشتری خواهیم داشت، یعنی امیدشان به پول نفت است. من معتدقم تا نظام مالیاتی در این کشور اجرا نشود، هیچ عدالتی اجرا نخواهد شد.

وی افزود: یک تنفری در حال ایجاد از طبقات ثروتمند توسط فقراست و این‌ها حاضر نیستند یک نظام مالیاتی صحیحی ایجاد کنند. حاضر نیستند یک قواعد ساده تراکم ایجاد کنند. حاضر نیستند که قواعد اجاره مسکن را اصلاح کنند. اجاره مسکن در ایتالیا ۷ ساله است، نه ۶ ماهه.(کلیپ این بخش را در زیر می‌بینید)



پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: