bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۸۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان از کاهش ذخایر خونی در این خطه خبر داد و گفت: هم اکنون ذخیره خون به ۳ روز کاهش یافته است که استاندارد این میزان ذخیره در شرایط عادی باید هفت روز باشد.

به گزارش بازارنیوز، علی فتوحی روز شنبه به نگرانی برخی مردم برای اهدای خون در دوران شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: شهروندان نباید نگران آلوده شدن به این ویروس در زمان اهدای خون باشند، زیرا دستورالعمل‌های بهداشتی در مراحل خون‌گیری رعایت می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان تصریح کرد: همواره در ماه‌های پایانی و فصول سرد سال با کاهش اهداکنندگان خون مواجه هستیم و امسال نیز به دلیل همزمانی با پیک ششم کرونا در استان، این کاهش قابل توجه بوده است.

وی بیان کرد: میانگین اهدای خون ماهانه در مرکز اهدای خون خواجوی اصفهان ۳۰۰ تا ۳۵۰ واحد بوده است که این میزان اکنون به زیر ۳۰۰ واحد در ماه کاهش یافته است.

فتوحی ادامه داد: افراد با سن بالای ۱۸ سال و وزن بیش از ۵۰ کیلوگرم با دارا بودن سلامت جسمی و تایید پزشک می‌توانند خون اهدا کنند.

وی میزان نیاز به گروه‌های خونی منفی را بیشتر دانست و عنوان کرد: گروه‌های خونی به ترتیب گروه" آ "، " او"، " بی" و " آ - ب " دارای فراوانی بیشتری هستند و برهمین اساس بیشترین گروه خونی مورد استفاده گروه "او" است.

فتوحی درباره زمان نگهداری فرآورده‌های خونی نیز گفت: پلاکت سه تا پنج روز در دمای ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد، پلاسما یک تا هفت سال در دمای منهای ۲۰ درجه و گلبول‌های قرمز نیز ۳۵ تا ۴۲ روز در دمای ۲ تا ۶ درجه سانتیگراد قابل نگهداری است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان همچنین پلاکت‌ها را به سه گروه معمولی، فرزیس و اشعه دیده و گلبول‌های قرمز را به چهار دسته ساده، شسته شده، اشعه دیده و کم لوکوسیت تقسیم بندی کرد و اظهارداشت: امروزه همه فرآورده‌های خونی که در کشور‌های توسعه یافته تهیه می‌شود در استان اصفهان نیز قابلیت تولید دارند.

وی افزود: اکنون ۱۱ پایگاه انتقال خون در شهرستان‌های اصفهان فعالیت دارد.





/ایرنا

برچسب ها: اصفهان ، خون ، انتقال خون
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: