bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۸۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ایران بیش از ۵۰ درصد محصول کشاورزی از برزیل وارد می‌کند، گفت: عمده صادرات ما به این کشور کود اوره و تنها ۲ درصد آن محصول کشاورزی است.

به گزارش بازارنیوز، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در نشست مشترک توسعه همکاری‌های کشاورزی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو برزیل با اشاره به لزوم افزایش مبادلات تجاری در حوزه غذا و کشاورزی بین دو کشور ایران و برزیل گفت: صادرات محصولات کشاورزی ما طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و می‌توانیم قابلیت تهاتر بین دو کشور ایران و برزیل را ایجاد کنیم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به سفر هیئت بزرگ تجاری برزیل به ایران به همراه وزیر اسبق کشاورزی این کشور، خطاب به وزیر کشاورزی فعلی برزیلی‌ها گفت: اینکه وزیر اسبق کشاورزی شما بخش خصوصی را در سفر به ایران هدایت و راهنمایی می‌کند، نشان‌دهنده علاقه برزیلی‌ها برای افزایش روابط بین دو کشور است.

وی با اشاره به موانع صادراتی بین ایران و برزیل گفت: تعرفه برزیل برای واردات محصولات کشاورزی از ایران ۱۲۰ درصد است، درحالی‌که تعرفه در کشور ما برای واردات محصولات از برزیل تنها ۴ درصد است و این نشان می‌دهد که باید بین طرفین تناسب ایجاد شود.

وزیر جهاد کشاورزی به موانع غیرتعرفه‌ای از جمله بروکراسی‌های اداری نیز اشاره کرد و گفت: باید تجارت ترجیحی را بین دو کشور پایه‌گذاری کنیم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه ایران قطب تولید کود اوره است، گفت: با توجه به نیاز برزیل به کود اوره و همچنین تولید کافی نهاده‌های دامی در کشور شما، می‌توانیم به راحتی این دو کالا را با یکدیگر تهاتر کنیم. علاوه بر این، درباره پنبه این امکان وجود دارد که پنبه برزیل را با اوره ایران تهاتر کنیم.

وی با اشاره به واردات ۱۰۰ میلیون دلاری سیر، واردات ۹۰ میلیون دلاری سیب درختی و همچنین واردات خشکبار توسط برزیل در سال افزود: تولید این محصولات در ایران به اندازه کافی است و برزیل می‌تواند نیاز خود را از محصولات ایرانی تأمین کند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن کود اوره به برزیل صادر می‌کنیم که در قالب تهاتر این رقم می‌تواند به حدود دو میلیون تن افزایش پیدا کند.

ساداتی‌نژاد در ادامه خواستار حمایت‌های حقوقی و قانونی از شرکت‌های ایرانی حاضر در برزیل شد و عنوان کرد که این مسئله به ویژه درباره فعالان کشت فراسرزمینی صدق می‌کند.

وی با اشاره به ایجاد اتاق تجاری ایران و برزیل تأکید کرد که از این مسئله حمایت می‌کنیم چرا که بخش خصوصی موتور محرک تجارت است.

وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد کرد: خط ویژه صادراتی خشکبار به ویژه پسته و همچنین زعفران بین دو کشور ایران و برزیل راه‌اندازی شود.

ساداتی‌نژاد به تدوین نقشه راه بلندمدت تجارت در حوزه کشاورزی و فعال‌سازی کمیسیون مشترک مشورتی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: این کمیسیون مشترک مشورتی باید هر چه زودتر راه‌اندازی شود تا بتواند ظرف دو ماه آینده نقشه راه بلندمدت را تدوین کند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کیفیت بالای محصولات ایرانی در طعم و رنگ گفت: بنده معتقدم که اگر مردم برزیل سیب درختی، خرما، کشمش، سیر، زعفران، پسته، کیوی و انار ایران را مصرف کنند، هرگز محصول هیچ کشور دیگری را نخواهند خورد. در این میان اشکالی که وجود دارد، آن است که ما سومین شریک تجاری بزرگ برزیل در خاورمیانه هستیم، اما تراز تجاری بین دو کشور توازن ندارد. به عنوان مثال ما بیش از ۵۰ درصد از برزیل محصول کشاورزی وارد می‌کنیم، درحالی‌که عمده صادرات ایران به این کشور، کود اوره و تنها ۲ درصد آن محصول کشاورزی است.

وی تأکید کرد: بنابراین باید در این دیدار به یکدیگر تعهد و قول بدهیم که سهم محصولات باغبانی ایران در سبد واردات برزیلی‌ها افزایش پیدا کند و ما در نقشه بلندمدت اصطلاحی را تحت عنوان «کشتی در مقابل کشتی» به کار می‌بریم که در این زمینه باید رعایت شود.

ساداتی‌نژاد با تأکید بر اینکه میزان مصرف سم و کود در محصولات کشاورزی ایران بسیار کم است، گفت: درواقع ما محصولات ارگانیک تولید می‌کنیم. همچنین برگزاری نمایشگاه مشترک بین دو کشور نیز ایده خوبی است که از آن استقبال می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ایران با ۱۷ کشور همسایه است، به برزیلی‌ها پیشنهاد داد که جمهوری اسلامی به عنوان هاب منطقه، نهاده‌هایی را که برزیل صادر می‌کند، دریافت و آن را میان کشور‌های همسایه توزیع کند.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران اضافه کرد: تهاتر را راهی آسان برای نقل و انتقالات مالی می‌دانیم ضمن اینکه در ایران میلیارد‌ها تن خاک فسفات داریم که به منظور تولید کود اوره می‌توانیم در تهاتر با نهاده‌های دامی به برزیل بفرستیم.

ساداتی‌نژاد به تسریع انعقاد اسناد دوجانبه همکاری در حوزه حفظ نباتات و تحقیقات کشاورزی بین دو کشور تأکید کرد.





/مهر

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: