bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
پیدا و پنهان مافیای قاچاق/ ۳
عضو هئیت رئیسه اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران گفت: متاسفانه سهم کالای قاچاق در بازار لوازم یدکی رقمی بالغ بر ۳ تا ۴ درصد بوده که از قضا طی این سال‌ها هیچ تغییری هم نکرده است.

بازگشت مجدد «جنس تقلبی» به بازار لوازم یدکی کشور / آمار قطعات یدکی قاچاق هیج تغییری نکرده است

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ قطعات یدکی خودرو‌های خارجی از جمله کالا‌هایی هستند که به دلیل برخی محدودیت‌ها و یا حتی هزینه‌های تمام شده بسیار زیاد خرید آن، در کنار اجناسی همچون پوشاک، خشکبار و لوازم خانگی از طریق کولبری به صورت غیر قانونی وارد کشور می‌شود؛ آن گونه که «امیرحسین صیرفی» عضو اتحادیه صنفی لوازم یدکی در ماه‌های نخست سال ۱۴۰۰ گفته است، در حال حاضر میزان ارزش قطعات یدکی قاچاق در این بازار رقمی بالغ بر ۳ میلیارد دلار برآورده شده است.


نکته مهم دیگر این که «علی مویدی خرم آبادی» رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در تیر ماه همین سال عنوان کرده است که میزان ارزش واردات کالای قاچاق سالانه رقمی بالغ بر ۱۲.۵ میلیارد دلار برآورد شده است؛ با احتساب به اظهارات عضو اتحادیه صنفی لوازم یدکی و سخنان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌توان این گونه نتیجه گیری کرد که در حال حاضر ارزش قطعات یدکی قاچاق موجود در بازار  در میان دیگر کالا‌های غیر قانونی، سهم ۲۵ درصدی را به خود اختصاص داده است.


 «سید مهدی کاظمی» عضو هئیت رئیسه اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون این موضوع اظهار کرد: آنچه که می‌توان به صورت قطعی بیان کرد این است که به طور رسمی سهم قطعات یدکی قاچاق در بازار به شدت پایین است، ولی مسئله‌ای آنچه که اکنون ما در صنف فروشندگان با آن مواجه هستیم ظهور سه پدیده قاچاق، تقلب و بی کیفیتی محصولات است که باعث به چالش کشیده شدن فروشندگان در مقابل مصرف کننده شده است.


عضو هئیت رئیسه اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو افزود: بعضا مشاهده شده است که برخی افراد سودجو به مظور سود بیشتر قطعات یدکی خارجی بی کیفیتی را در جعبه‌های ایرانی قرار داده و با چسباندن برجسب ساخت ایران اقدام به توزیع و پخش آن در سطح بازار لوازم یدکی خودرو می‌کنند؛ در حال حاضر میزان حجم این قبیل کالا‌ها رقمی بالغ بر ۱ تا ۲ درصد برآورد شده است.


وی پیرامون میزان حجم کالای قاچاق در این صنف نیز گفت: به رغم تقلب‌های انجام شده در صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو، سهم قطعات یدکی قاچاق در این صنف نیز رقمی بالغ بر ۳ تا ۴ درصد برآورد شده است؛ خوشبختانه باید این را هم افزود که تعداد این قبیل کالا‌ها در سطح بازار بسیار کم و محدود است اما به دلیل قیمت بالای این قطعات، سهم ارزشی قابل توجهی در این بازار برای خود اختصاص داده‌اند. 

 

کاظمی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه این حجم از کالای قاچاق در صنف فروشندگان لوازم یدکی از مدت‌ها قبل وجود داشته است؛ در حال حاضر ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارز بر مبنای اطلاعاتی غلط و غیر فنی  ۸۰ درصد از کل لوازم یدکی موجود در بازار را غیر قانونی می‌داند.

 

عضو هئیت رئیسه اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی با بیان این که بخشی از این میزان لوازم یدکی قاچاق به راحتی از طریق گمرکات رسمی کشور وارد می‌شود، گفت: متاسفانه وضعیت در گمرکات کشور به گونه‌ای است که تعداد اندکی از قطعات خودرو بدون پرداخت تعرفه گمرکی و مالیات از انبار‌های این سازمان ترخیص می‌شوند.

 

وی یادآور شد: علت تداوم ورود لوازم یدکی قاچاق به کشور را می‌توان این گونه توضیح داد که در حال حاضر  تعداد برخی از مدل‌های خودرو‌های خارجی در کشور تنها ۱۰۰ تا ۲۰۰ عدد بوده، طبیعتاٌ در چنین شرایطی برای هیچ تولیدکننده و یا واردکننده‌ای صرف نمی‌کند که اقدام به تولید قطعه مشابه آن و یا واردات آن کند، در نتیجه قاچاق ملزومات اضافی این قبیل خودرو‌ها از طریق کولبری نیز محقق می‌شود.

 

 کاظمی در پایان افزایش واردات خودرو خارجی به کشور را راه حلی مناسب برای کاهش واردات قطعات یدکی خودرو‌های خارجی عنوان کرد و در توضیح آن گفت: اگر  از هر مدل خودرو خارجی ۲ هزار دستگاه اتومبیل را وارد شود ،مطمئنا با  انجام این کار برای تاجر واردکننده قطعات یدکی و هم تولیدکننده این دست از ملزومات خودرو به صرفه خواهد بود که خط تولید و یا برنامه‌ای جامع برای واردات قطعات یدکی تهیه و تدوین کنند.

 


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: