bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
کشور‌های غربی در واکنش به اقدام اخیر روسیه در به رسمیت شناختن جمهوری‌های خلق «دونتسک» و «لوگانسک» خود را برای تحریم این کشور آماده می‌کند و این در حالی است که مسکو خود را در برابر تحریم‌ها آسیب‌ناپذیر نشان می‌دهد

به گزارش بازارنیوز، احتمال اعلام تحریم‌های اقتصادی از سوی غرب علیه مسکو در ساعت‌های آینده افزایش یافته است، اما به نظر می‌رسد که این تهدید تاثیری بر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه که از قبل کشورش را برای چنین احتمالی آماده کرده است، ندارد.

دیروز (دوشنبه) بورس روسیه ۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داد. روبل (واحد پول روسیه) نیز تحت تاثیر تنش‌های اخیر قرار گرفته است. سرمایه‌گذران روس نیز عصبی هستند، اما کرملین آرامش خود را حفظ کرده است. پوتین ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن)، عملکرد اقتصاد کشورش را ستود و عنوان کرد: تولید ناخالص داخلی با ۴.۵ درصد افزایش در سال ۲۰۲۱ میلادی زیان‌های سال ۲۰۲۰ را جبران کرده و دارایی ملی به سطح پیش از همه گیری کرونا رسیده است. او حرفی از وضعیت اوکراین به میان نیاورد T گویی اقتصاد مسکو در برابر خطرات خارجی غیرقابل نفوذ است.

به ثمر نشستن اقدامات صورت گرفته از سال ۲۰۱۴

از آغاز بروز تنش با اوکراین، منابع اقتصاد روسیه متنوع‌تر شده است و این اقتصاد با کاهش وابستگی به نفت و گاز خود را تقویت کرده است. روسیه در صادرات مواد معدنی، آلومینیوم، نیکل، طلا، الماس و گندم در سطح جهانی پیشرو است و همین امر مزیت تجاری مسکو نسبت به سایر نقاط جهان محسوب می‌شود.

ساکن کرملین در این مسیر برنامه تقویت یکپارچه‌سازی حساب‌های عمومی را در پیش گرفت. همچنین بدهی دولت کنترل شد. هم اکنون این بدهی ۱۳ درصد از درآمد ناخالص داخلی است در حالی که این میزان در اروپا ۸۰ درصد اعلام می‌شود. بودجه روسیه نیز با تخمین ۴۴ دلار برای هر بشکه نفت خام بسته شده که امروز تقریبا دو برابر شده است. در سال گذشته این مدیریت محتاطانه بودجه عمومی حتی به ایجاد مازاد بودجه منجر شد.

اقدام دیگر مسکو تبدیل واحد بدهی‌های شرکتی از دلار به روبل بود. این امر بخشی از سیاست گسترده دلارزدایی مسکو بود که از هشت سال پیش با آغاز تحریم‌هایی که در پی الحاق کریمه به روسیه اعمال شد، کلید خورد. مسکو برای محافظت از اقتصاد خود در برابر تحریم‌های جدید از مدت‌ها پیش به دنبال رها کردن خود از دلار بود.

توافقات روسیه- چین و تبادلات با پول ملی

دو کشور روسیه و چین همواره در پی آن هستند تا تبادلات دو جانبه را با پول‌های ملی خود صورت دهند و البته روسیه در این مسیر تلاش گسترده تری به نسبت طرف چینی کرده است. تنها ۲۰ درصد صادرات روسیه به چین با دلار پرداخت می‌شود. این در حالی است که ۸۰ درصد صادرات چین به روسیه دلاری است.

بانک مرکزی روسیه به طور کامل سبد ذخایر ارزی خود را تجدید کرد و دلار را به نفع یوان، یورو و طلا کنار گذاشت. این کشور همچنین ذخایر خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده و آن‌ها را به سطح بی سابقه‌ای رسانده است؛ ارزش میزان ذخایر روسیه در پایان ژانویه از مرز ۶۳۰ میلیارد دلار گذشت.

رادیو فرانسه در بخش پایانی این گزارش به این سوال که آیا این ذخایر بیمه عمر روسیه است؟ پاسخ قطعی مثبت داد و افزود: این ذخایر به مسکو اجازه می‌دهد تا روبل و بانک‌ها را در صورت تحریم حمایت و واردات را تنظیم کند. همچنین باید دید کرملین با ۶۳۰ میلیارد دلار ذخیره چه خواهد کرد.

این ذخیره، دو برابر ذخایر سال ۲۰۱۴ این کشور، چهارمین در سطح جهان و معادل یک قدرت پادشاهی نفتی است. کارشناسان بسیاری همچون کرملین معتقدند که این حجم از ذخایر سلاح ضدبحرانی است که برای مقاومت در برابر تحریم‌ها کافی است هرچند که برخی از کارشناسان آمریکایی با دیده تردید به این گزاره می‌نگرند.





/ایرنا

برچسب ها: روسیه ، تحریم ، جنگ
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: