در ادبیات حکمرانی خوب این یک اصل پذیرفته شده است که فساد و شفافیت یک جامعه نسبت کاملاً عکس با هم دارند و هیچ گاه جمع پذیر نمیشوند به عبارت سادهتر هیچ فسادی در روشنایی اتفاق نمیافتدهیچ فسادی در روشنایی اتفاق نمیافتد و فساد اقتصادی و تاریکی لازم و ملزوم هم هستند تا زمانی که یک اقتصاد شفاف عمل نکند؛ نمیتوان انتظار رشد، افزایش تولید، سرمایه گذاری، کاهش فساد و تعارض منافع را به دنبال داشت. بر همین اساس یکی از مصادیق فاجعهبار فساد قاچاق کالا و ارز است؛ قاچاق ضمن نابودی تولید داخلی و سرمایه گذاری رقابت را از بین خواهد برد. همچنین مصرف کنندگان را در مقابل عرضه کنندگان ناشناس بی دفاع و سلامت جامعه را تهدید میکند و به صورت مستقیم و غیر مستقیم باعث افزایش تورم کاهش فرصت شغلی و مخاطرات ایمنی و امنیتی را تشدید میکند. یکی از دلایل افزایش قاچاق فرآیندهای سخت تجارت و گمرک است بر این اساس در سال ۱۳۹۲ تقریب به ۸ سال گذشته قانونی به تصویب رسید تا به مبارزه با قاچاق کالا و ارز بپردازد این قانون دولت را مکلف به ارائه سامانه یکپارچه الکترونیکی کرد تا تمام فرایندهای تجارت و گمرکی شفاف شده و از قاچاق جلوگیری شود. وضعیت پیشرفت سامانههای حوزه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تفکیک ارگانها و سازمانهای متعدد و مختلف از زمان شروع و میزان پیشرفت فیزیکی به صورت ذیل آمده است: سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری از سال ۱۳۹۲ در وزارت صمت تا کنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. سامانه تجارت خارجی از سال ۱۳۹۲ در وزارت صمت تنها ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است سامانه رهگیری از سال ۱۳۹۲ در وزارت صمت ۶۰% و سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا از هشت سال گذشته در وزارت صمت ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. نکته قابل توجه پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی سامانه پنجره واحد امور گمرکی از سال ۱۳۹۲ در وزارت اقتصاد است یکی از مهمترین درگاههایی است که نسبت به سایر سامانههای قانون مبارزه با قاچاق کالا کمترین پیشرفت را داشته است.
/همتخبر