bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
سپردن فرش‌ها به قالیشویی اگر ۲ تخته فرش ۹ متری دستباف و ماشینی باشد، از ۱۳۵ هزارتومان تا ۳۶۰ هزار تومان خواهد شد؛ یعنی میانگین باید درنظر بگیرید ۲۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای فرش کنار بگذارید

هرچه به نوروز نزدیک‌تر می‌شویم، روزهایمان بیش از هر زمان دیگری رنگ شست‌وشو و گردگیری به‌خود می‌گیرد. خانه‌تکانی‌ها، اما دیگر مانند گذشته نیست. حالا هر کار کوچکی در خانه را می‌توان به متخصص خود سپرد؛ از گردگیری و شست‌وشو، تا تمیزکردن دیوار‌ها و لکه‌گیری مبل و شستن فرش و پاکیزگی ملحفه‌ها. اما چه‌کسی باید این کار‌ها را انجام دهد؛ وقتی اهالی خانه در فکر معاش، در محل کار خود حاضرند.

بی‌شک اینجاست که استفاده از مهارت متخصصان به‌کار می‌آید؛ متخصصی که بداند برای ازبین بردن لکه‌ها از چه محلول‌هایی استفاده کند و چطور چرک و کثیفی را بی‌آنکه آسیب جدی به‌خود برساند، از بین ببرد. هیچ‌یک از این کار‌ها هم رایگان نیست. حتما برای اینکه روز‌های نوروز خانه‌تان را بتکانید و رنگ و روی تازه‌ای در عید به آن بدهید، باید دست به جیب شوید. اما چقدر باید برای این کار هزینه کنید؟ ما برای اینکه بدانیم در روز‌های آخر سال تمیزی خانه چه مقدار هزینه برمی‌دارد، با بسیاری از این مراکز خدماتی تماس گرفتیم و میانگینی از هزینه‌ای که باید برای نظافت خانه پرداخت کنید، به‌دست آورده‌ایم.

اولین نیاز خانه‌تکانی نیروی خدماتی
هرچه به نوروز نزدیک می‌شویم آگهی‌های چسبانده شده روی دیوار، روزنامه‌ها و سایت‌ها هم بیشتر و بیشتر می‌شود؛ آگهی‌هایی که ماهرترین نیرو‌های خدماتی را با حداقل و حداکثر ساعت به شما معرفی خواهند کرد. ساعت، اما از عوامل مهم در قیمت نظافت منزل است. به‌طور معمول حداقل ساعت کاری نیرو‌های نظافتچی ۴ ساعت است و شما می‌توانید با توجه به حجم کار مورد نیاز خود و لیست قیمت نظافت منزل، دستمزد نظافتچی را محاسبه کنید. اما انجام ۸ساعت نظافت منزل در مناطق مختلف شهر ساعتی بین ۳۰ تا ۸۰هزار تومان متفاوت است. برای این ساعت نظافتچی خانم حدود ۲۰هزار تومان با نظافتچی آقا هم تفاوت قیمت دارد؛ به‌طوری که ۸ ساعت کار نظافت آقایان ۲۵۰ هزار تومان و همین ساعت کار توسط نظافتچی خانم ۲۷۰ هزار تومان هزینه‌بر است. برای هر ساعت اضافی نیز ۳۵ هزار تومان به مبلغ افزوده خواهد شد. البته اگر بخواهید نیروی خود را وارد راهرو و درگیر نظافت ساختمان کنید، درنظر داشته باشید که یا باید قرار ساعتی ببندید یا برای راه‌پله‌ها نیروی دیگری را به‌کار بگیرید. معمولا برای نظافت ساختمان‌های بالای ۴ طبقه، ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار تومان هزینه دریافت خواهد شد. حیاط بالای ۲۰متر و پارکینگ، هزینه اضافی به مبلغ مدنظرتان اضافه خواهد کرد.

این رقم را به سایر هزینه‌ها مانند انعام و عیدی‌هایی که باید با نزدیک‌شدن به روز‌های عید نوروز بپردازید، بیفزاید. همه این‌ها هزینه‌هایی است که باید پرداخت کنید، اما میزان رضایت خود را چندان درنظر نیاورید. مثلا بار‌ها شنیده شده که فکر کرده‌اید چقدر نیروی خدماتی‌تان آهسته کار می‌کند و چقدر زمان هدر می‌دهد. یا ازکیفیت کارش راضی نبوده اید یا نیروی کار دیرتر از زمانی که منتظرش بوده‌اید، رسیده است. این وسواس‌ها را در روز‌های شلوغ پایان سال فراموش کنید. به‌کارگیری نیروی خدماتی برای نظافت داخل منزل از ۱۲۰ تا ۴۰۰ هزارتومان است. میانگین مبلغی که باید برای نیروی خدمات درنظر بگیرید ۲۶۰ هزار تومان است.

خشکشویی؛ از پرده تا ملحفه‌ها
اندازه و ابعاد از اصلی‌ترین عوامل مؤثر بر هزینه خشکشویی خواهد بود. شست‌وشو هم به پرده، ملحفه‌ها و پتو محدود نمی‌شود، اما این‌ها مهم‌ترین موارد مراجعه به خشکشویی‌ها هستند. هرچه تعداد پرده‌ها بیشتر یا بزرگ‌تر باشد هزینه خشکشویی نیز بیشتر می‌شود. هزینه خشکشویی پرده‌های ابریشم، کشمیر یا ترمه نسبت به هزینه پرده‌های ساتن، کتان و توری به‌طور معمول ۳ تا ۴ برابر و نسبت به قیمت خشکشویی پرده حریر ۲ تا ۳ برابر بیشتر است. قیمت شست‌وشوی پرده زبرا و چاپی یا لوردراپه بعد از بررسی به‌صورت توافقی با کارفرما تعیین می‌شود. شست‌وشوی هر تخته پرده مخمل، ابریشم و کتان ۱۷۵ هزار تومان و اتوی آن ۷۵ هزار تومان است. شست‌وشوی آستر، تور و حریر یک در ۳ متر، ۳۳ هزار تومان و اتوی آن ۱۹ هزار تومان است. تافته و کتان هم هر متر ۴۴ هزار تومان شسته و ۲۵ هزار تومان اتو می‌شود. پرده رومن و لوردراپه نیاز به کارشناسی دارد و زبرا و شید ۲۵۰ هزار تومان شست‌وشو خواهد شد. شاید بتوان گفت شما می‌توانید به‌طور میانگین از ۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان پرده‌های خانه را شسته تحویل بگیرید.

اما اگر به داخل کمد‌ها هم بروید و بخواهید پتوهایتان را هم به خشکشویی بسپارید، باید برای هر پتو ۶۳ هزار تومان و برای لحاف ۸۱ هزار تومان و لحاف پر ۱۶۳ هزار تومان بپردازید. ملحفه ۳۸ هزار تومان شسته و ۱۹ هزار تومان اتو خواهد شد. شستن هر بالشت پر و روفرشی هم ۶۳ هزار تومان است؛ بنابراین خشکشویی پرده‌ها ۸۰ تا ۲۵۰ هزار تومان می‌شود. میانگین را می‌توانید ۱۶۵ هزارتومان درنظر بگیرید. خشکشویی کالای خواب خانواده ۴ نفره از ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است؛ یعنی شما برای خانواده کوچک خود باید میانگین یک میلیون و ۷۵ هزار تومان پرداخت کنید.

قالیشویی؛ از دستی تا ماشینی
سنـتـی‌تـرین شمـایل خانه‌تکانی شستن قالی و فرش‌هایی است که تصویری از حیاط‌های پرنقش آب‌خورده و پشت‌بام‌های مفروش آفتاب‌دیده را در شستن و خشک‌کردن قالی‌ها برایمان به ارمغان می‌آورد؛ کاری سخت، طاقت‌فرسا و سنگین که در عین‌حال مهیج است. از این‌رو شستن قالی از حیاطی‌ترین شمایل خانه‌تکانی است. نرخ آن نیز از قالی دستی تا ماشینی و موکت متفاوت است. شست‌وشوی قالی‌ها نیز به نسبت متراژ و تراکم قیمت‌گذاری می‌شود. فرش‌های ماشینی هر متر از ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان شسته می‌شود. مثلا فرش ماشینی ۵۰۰ شانه، گران‌تر و ۳۵۰شانه ارزان‌تر شسته خواهد شد. در فرش‌های دستباف اصولا کارشناسی انجام می‌شود. اما معمولا قیمت به‌طور متوسط ۴۰ هزار تومان در هر متر است. البته تیرگی و روشنی زمینه فرش هم در این قیمت‌گذاری مؤثر است. شستن موکت و کناره ماشینی هم بسته به ساده یا پالازبودن آن با قیمت‌های متفاوتی شسته می‌شود؛ یعنی از متری ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان. معمولا قالیشویی‌ها میانگین شست‌وشوی هر متر از قالی‌ها را ۱۵ تا ۶۰ هزار تومان درنظر می‌گیرند.

سپردن فرش‌ها به قالیشویی اگر ۲ تخته فرش ۹ متری دستباف و ماشینی باشد، از ۱۳۵ هزارتومان تا ۳۶۰ هزار تومان خواهد شد؛ یعنی میانگین باید درنظر بگیرید ۲۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای فرش کنار بگذارید.

اما حالا نوبت به هزینه شست‌وشو به مبل‌ها هم رسیده است. قیمت شست‌وشوی مبل بین کارفرما و کارگر هم به‌دلیل نوع استفاده از مواد، جنس مبل و... توافقی است. به‌طور مثال، قیمت شست‌وشوی یک دست مبل ۷ نفره از ۳۵۰ هزار تومان به بالا و یک دست مبل ۹ نفره ۵۰۰ هزار تومان به بالا خواهد بود. هرچند صاحب مبل‌هایی که پارچه کمتری در آن استفاده شده هزینه کمتری پرداخت خواهد کرد که به‌طور میانگین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

از سویی در شست‌وشوی مبل ۷ نفره هم باید ۳۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنید. میانگین شستن مبل‌های شما ۴۲۵ هزار تومان خواهد شد.

مواد شوینده برای خودمان و نیرو‌های خدمات
ما به وسایل و لوازم مورد احتیاج برای خانه‌تکانی، چه خودمان دست به‌کار شده و چه نیروی خدماتی برای این کار درنظر گرفته باشیم، نیازمندیم. همین لوازم نیز هزینه‌های قابل‌توجهی به خانواده تحمیل خواهد کرد. مثلا نیاز مبرم به پاک‌کننده‌ها از چندمنظوره تا سفیدکننده و شیشه‌شوی، جلادهنده، براق‌کننده، جرم‌گیر، چربی‌زدا، شامپوی فرش و مبل، سرکه و جوش‌شیرین، پودر و مایع لباس و ظرف تا ابزارهایی، چون دستکش، ماسک، حوله و دستمال، اسکاچ و سیم و روزنامه باطله تا گردگیر، تی و فرچه. اما برای همه این‌ها چقدر باید بپردازیم؟

مایع لباسشویی به‌طور میانگین ۷۰ هزار تومان، مایع ظرفشویی یک لیتری ۲۰ هزار تومان، یک عدد شیشه‌پاک‌کن ۲۰ هزار تومان و سفیدکننده ۴ هزار گرمی ۳۵ هزار تومان، یک عدد چندمنظوره ۴۰ هزار تومان و یک جرم‌گیر ۳۰ هزار تومان و یک عدد جرم‌گیر شیرآلات ۴۰ هزار تومان خواهد بود. پودر دستی هزار گرمی ۲۰ هزار تومان، شامپو فرش یک لیتری ۳۰ هزار تومان و دستکش هم همین قیمت است. ۲۰ هزار تومان هم می‌شود مبلغ اسکاچ و سیم که باید به این هزینه‌ها اضافه شود. البته این هزینه‌ها حداقلی و مایحتاج خانواده‌ای کوچک است. برای تهیه مواد شست‌وشو و کالای نظافت از ۳۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان با میانگین ۵۲۵ هزار تومان هزینه می‌شود.

در کل چقدر خرج داریم؟
چنانچه دیدیم، خانه‌تکانی را در ۶‌دسته کلی می‌شود پیگیری کرد. حالا باید ببینیم میانگین هزینه‌ای که خانواده باید برای خانه‌تکانی کنار بگذارد، چقدر است. اگر برای خرید وسایل و لوازم نظافت میانگینی حدود ۵۲۵ هزار تومان درنظر بگیریم و به نیروی خدماتی که ۸ ساعت در خانه شما کار می‌کند، تا ۲۶۰ هزار تومان پرداخت کنید و کار منزل‌تان در همان یک روز و وعده تمام شود و درنظر بگیریم که با ۱۶۵ هزار تومان پرده‌ها را شسته و با یک میلیون و ۷۵ هزار تومان لوازم خواب را از خشکشویی تحویل بگیرید و با ۲۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان فرش‌ها را شسته و با ۴۲۵ هزار تومان مبل‌ها را برای عید آماده کنید، سر جمع با حداقل‌ها باید ۲ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه کنید؛ بنابراین شما برای خانه‌تکانی در اسفندماه، سر کیسه را تا حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باید شل کرده باشید. این رقم منهای نوسان بازار، عیدی‌هایی که به نیرو‌های کار باید پرداخت کنید و کم و زیاد مواد مصرفی و اسباب و وسایل‌تان است.

/همشهری

برچسب ها: خانه تکانی ، شب عید ، معیشت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: