bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک مقام مسئول اظهار کرد: نگاه هوشمندانه به کشاورزی فراسرزمینی را سعودی‌ها و چینی‌ها دارند. مهم‌تر از نوع محصولات، موضوع خلق ثروت و توسعه دیپلماسی کشاورزی است که با تحقق آن همه خواسته‌ها محیا می‌شود.

گروه کشاورزی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ کشت فراسرزمینی یکی از ابزار کشور‌ها برای فرار از بحران‌های کشت در ممالکشان است. کشور ایران هم که سالهاست دچار بحران کم‌آبی شده، در برنامه‌ریزی‌های خود، کشت فراسرزمینی را گنجانده است. روز گذشته، علیرضا پیمان‌پاک رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص اهداف اقتصادی سفر رئیس جمهور به قطر، همکاری تهران و دوحه در خصوص کشت فراسرزمینی را یکی از تفاهم‌های روسای این دوکشور اعلام کرد.

در هین راستا، محسن شاطرزاده، مشاور وزیر و مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با بازارنیوز، اظهار کرد: ایران در طی این سال ها، برای کشت فراسرزمینی ۴ محصول برنامه‌ریزی داشته است. ذرت، دانه‌های روغنی، سویا و جو، ۴ محصولی هستند که ایران در نظر دارد آن‌ها را از طریق دیپلماسی کشاورزی با کشور‌ها و با کمک بخش خصوصی ایرانی، در خارج از مرز‌ها کشت دهد. برنج و گندم با وجود این که جزو کالا‌های اساسی و استراتژیک محسوب می‌شوند، جزو اولویت‌های دولت برای این نوع کشت نیستند.

شاطرزاده با اعلام این که قطر جزو کشور‌های هدف دولت و وزارت جهاد برای کشت فراسرزمینی نبوده، اظهار کرد: روسیه، اوکراین، برزیل قزاقستان از جمله کشور‌هایی هستند که ایران در زمینه کشت فراسرزمینی با آن‌ها همکاری دارد. البته دولت در هیچ کدام از این کشور‌ها حتی یک متر زمین برای کشت نخریده و همه فعالیت بر عهده بخش خصوصی و شرکت های ایرانی فعال در این زمینه است.

 همچنین خبرنگار بازارنیوز با علی رضوانی‌زاده، رئیس انجمن کشت فراسرزمینی ایران نیز در این خصوص گفتگو کرد. وی در پاسخ به این سوال که تفاهم انجام شده بین ایران و قطر چقد می‌تواند برای توسعه کشت فراسرزمینی ما راه‌گشا باشد، اظهار کرد: با تعریف همکاری مشترک بین ایران و قطر، امکان توسعه کشاورزی فراسرزمینی وجود دارد، ولی اقلیم کشور قطر برای انجام کشت در زمینه محصولات مدنظر ما مناسب نیست.

رضوانی‌زاده در خصوص این که کشت فراسرزمینی در این روز‌های کشور که با بحران خشکسالی و کاهش تولیدات محصولات مواجهیم، چقدر کمک‌کننده است،  تصریح کرد: مهم‌ترین ابزار و راهکار برای تضمین امنیت غذایی کشور توجه و سرمایه گذاری در کشاورزی فراسرزمینی است که در کشور ما هم این موضوع مدنظر قرارگرفته ولی باید از آن به بهترین نحو استفاده کرد.

رئیس انجمن کشت فراسرزمینی در پاسخ به این سوال که امکان دارد محصولاتی غیر از ۴ محصول مدنظر دولت، هدف کشت فراسرزمینی قرار گیرند، گفت: نگاه هوشمندانه به کشاورزی فراسرزمینی را سعودی‌ها و چینی‌ها دارند. مهم‌تر از نوع محصولات، موضوع خلق ثروت و توسعه دیپلماسی کشاورزی است که با تحقق آن همه خواسته‌ها محیا می‌شود.

وی افزود: تنها کشت ۴ محصول ذرت، جو، سویا و دانه‌های روغنی مطلوب نیست و توجه فقط به محصولات اساسی مشکل‌زاست. حتی کشت محصولات غیر اساسی مانند موز و برخی میوه‌جات هم می‌تواند به صورت کشت فراسرزمینی باشد. توسعه انواع محصولات در این نوع کشت می‌تواند بر ارزاق اساسی مانند ذرت، گندم و گوشت هم موثر باشد.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: