bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
یک اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
معاون پیشین وزارت اقتصاد علت عدم اجرای صحیح قانون بانکداری بدون ربا را ناشی از عدم تمایل مدیران وقت بانک مرکزی و ممانعت اقتصادانان لیبرال در اجرای این قانون دانست.

بانکداری ربوی، دست پخته اقتصادانان لیبرال برای نظام بانکی کشور

گروه بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «ایرج توتونچیان» اقتصاددان و معاون پیشین وزارت اقتصاد و امور دارایی دولت سوم در گفتگو با بازارنیوز پیرامون علل موثر در عدم اجرای قانون بانکداری بدون ربا اظهار کرد: به دلیل وجود جوی حاکم در فضای سیاسی و اقتصادی کشور طی بازه زمانی اواخر دهه ۵۰ تا نیمه نسخت دهه ۶۰ و همچنین تاکید امام خمینی (ره) در رها سازی نظام بانکی کشور از سیستم ربوی، وزارت اقتصاد در زمان مسئولیت «حسین نمازی» به همراه بانک مرکزی در زمان ریاست «محسن نوربخش» در شهریور سال ۱۳۶۲ اقدامات ابتدایی اجرای قانون بانکداری بدون برداشته شد.

این اقتصاددان عدم تمایل رئیس وقت بانک مرکزی در اجرای این قانون را مهمترین علت در عدم اجرای این موضوع دانست و درباره آن گفت: متاسفانه پس از تدوین این قانون، مرحوم آقای نور بخش به عنوان رئیس کل بانک مرکزی هیچه اقدامی را در راستای اجرای صحیح این قانون انجام ندادند، گرچه من فکر می‌کنم که علت این امرهم بیشتر به دلیل نزدیکی ایشان به مرحوم هاشمی رفسنجانی بود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر دیدگاه‌های اقتصادی مرحوم هاشمی رفسنجانی بر کسی پوشیده نیست؛ متاسفانه در آن مقطع زمانی برخی از اقتصاددانان لیبرال در مقابل قانون بانکداری بدون ربا شدید به مقاومت پرداختند؛ با توجه به این امر می‌توان به جرئت گفت که رویکرد بانکداری ربوی موجود در نظام بانکی کشور نیز دستپخته همان اقتصادانان لیبرال است.

معاون پیشین وزارت اقتصاد در پایان تاکید کرد: پس از اینکه قانون بانکداری بدون ربا تصویب شد آیین‌نامه‌ها را هم خودمان نوشتیم، سپس به دانشگاه برگشتیم و سپردیم که مسئولین وقت بانک مرکزی اجرا کنند؛ که اجرا نکردند. به اعتقاد من تا امروز حتی بخش کوچکی از آن قانون هم هنوز پیاده نشد و فکر می‌کنم که جریان لیبرال به هیچ وجه اجازه نخواهند داد که این قانون در نظام بانک کشور اجرا شود.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: