bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
طبق گفته مسئولان سازمان امور مالیاتی، با شناسایی ۵۵۰ هزار خودروی لوکس ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول خواهد شد، اما عملکرد هفت ماهه نشان می‌دهد فقط ۱۴۶ میلیون تومان وصول شده است.

به گزارش بازارنیوز، دریافت مالیات از خودرو‌های لوکس به روز‌های پایانی سال رسید. براساس تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ دارندگان ماشین‌های گران قیمت به ارزش بیش از یک میلیارد تومان تا پایان سال باید نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند.

محمد مسیحی، معاون سازمان امور مالیاتی در این باره گفته است برای نخستین بار بالغ بر ۵۵۰ هزار خودروی لوکس طبق قانون به منظور دریافت مالیات شناسایی شده است. این آمار با همکاری راهور ناجا محقق شده و صاحبان این خودرو‌ها باید حدود ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بپردازند.

وی در مورد نحوه دریافت مالیات نیز بیان کرده به مالکان این خودرو‌ها پیامک می‌دهیم و اگر پرداخت نکنند، در زمان نقل و انتقال خودرو باید مفاصا حساب مالیاتی را پرداخت می‌کنند.

به گزارش فارس، بسیاری از خودرو‌هایی که مشمول مالیات می‌شوند عمدتا به دلیل آنکه واردات خودرو به کشور صورت نمی‌گیرد افزایش قیمت دارند و در صورتی که سال آینده واردات خودرو امکان پذیر شود بسیاری از نرخ‌ها تعدیل شده و عملا از شمولیت این نوع مالیات خارج می‌شوند. واردات خودرو از سال ۹۷ ممنوع شده بود.

پرداخت این مالیات اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد در صورتی که بیش از چند سال این خودرو در اختیار یک شخص باقی بماند و برای نقل و انتقال به دفاتر رسمی مراجعه نکند امکان دارد ارزش روز آن کاهش یابد و از شمولیت قانون بیرون بیاید احتمالا دیگر مالیات نخواهد پرداخت.

با این وجود، لوکس سواری هزینه‌های خاص خود را دارد که باید مالکان آن بپردازند. طبق آمار‌ها بالغ بر ۲۱ میلیون خودرو در کشور پلاک شده وجود دارد که کمتر از یک درصد آن‌ها مشمول این نوع مالیات می‌شوند.

* چه کسانی مشمول مالیات خودرو هستند؟

هرچند قانون مالیات از خودرو لوکس طی دو سال اخیر نیز در بودجه‌های سنواتی مصوب شده بود، اما مسئولان مربوطه ترک فعل داشتند و دریافت حقوق بیت المال بی نتیجه ماند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و عزم مسئولان برای بازتوزیع عادلانه ثروت و اخذ مالیات‌های قانونی، این پایه مالیاتی با جدیت دنبال شد.

براساس بند ش تبصره ۶ قانون بودجه سال جاری همه کسانی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ مالک انواع خودرو سواری و وانت دوکابین گران قیمت باشند مشمول مالیات هستند، نرخ مالیات سالانه نیز در جدول ذیل تشریح شده است.


در رابطه با چگونگی دریافت این مالیات سوالات و ابهامات متعددی وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

* مبنای تعیین ارزش خودرو

مبنای تعیین قمیت خودرو یکی از سوالاتی است که مطرح می‌شود در این باره معاون درآمد‌های سازمان مالیاتی به فارس گفته بود: ماخذ محاسبه خودرو‌های گران قیمت، ارزش روز انواع خودرو است که با توجه به سال ساخت با واردات آن‌ها و قیمت بازار به همراه جدول ارزش خودرو که توسط سازمان مالیاتی همه ساله تعیین می‌شود مبنای ارزش خودرو هستند.

در همین باره، رستم‌پور مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفته بود: ملاک ارزش‌گذاری خودرو بر اساس جدولی است که برای محاسبه نقل و انتقال خودرو، مالیات و عوارض شماره‌گذاری و عوارض شهرداری که هر سال از صاحبان خودرو گرفته می‌شود و در دی ماه ابلاغ می‌شود، مورد ملاک قرار می‌گیرد.

وی این را هم گفته که در مورد خودرو‌های داخلی ملاک قیمت کارخانه است، زیرا بین قیمت کارخانه و قیمت بازار تفاوت وجود دارد، اما در مورد خودرو‌های وارداتی ملاک ارزش گمرکی خودرو است که این ارزش هم طبق نرخ ارز مرجع مبنای حقوق گمرکی یعنی همان هر دلار ۴۲۰۰ تومان محاسبه می‌شود و در حال حاضر جدیدترین خودروی وارداتی سال ۲۰۱۷ و ماقبل آن است، بنابراین مبنای محاسبه ارزش خودرو، ارزش گمرکی وارداتی است.

به گزارش فارس، حال اگر فردی بیش از یک ماشین داشته باشد چگونه مالیات آن محاسبه می‌شود؟ برای مثال اگر جمع ارزش خودرو‌های یک فرد (اعم از بالغ و یا تحت تکفل) در ابتدای سال جاری بیش از یک میلیارد تومان باشد مشمول مالیات سالانه می‌شود. دارندگان خودرو نیاز نیست اظهارنامه مالیاتی پر کنند. سازمان امور مالیاتی اطلاعات خودرو‌های تحت مالکیت فرد (و افراد تحت تکفل وی) را از دستگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط دریافت و بر این اساس نسبت به محاسبه و مطالبه مالیات اقدام می‌کند.

در صورتی که چند نفر مالک خودرو گران قیمت باشند، مالیات متعلق چگونه محاسبه می‌شود؟ در این صورت هر کدام به نسبت سهم خود از ارزش آن خودرو با اضافه کردن ارزش سایر خودرو‌های تحت تملک، مشمول مالیات خواهند بود.

* پرداخت مالیات هنگام نقل و انتقال خودرو

یکی از گلوگاه‌هایی که صاحبان خودرو‌های لوکس مشخص می‌شوند، در زمان نقل و انتقال خودرو است، زیرا ثبت هرگونه نقل و انتقال این خودرو‌ها (اعم از قطعی، صلح و هبه) و همچنین تعویض پلاک آن‌ها توسط دفاتر اسناد رسمی و نیروی انتظامی (مراکز تعویض پلاک خودرو) مطابق قانون، منوط به اخذ گواهی پرداخت مالیات‌های نقل و انتقال قطعی و اجاره و مالیات سالانه خودرو‌های گران قیمت است.

* چگونه بفهمیم مشمول مالیات خودرو هستیم

با توجه به الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات سازمان امور مالیاتی، مالکان خودرو در صورت ابهام می‌توانند به درگاه نظام مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir مراجعه و وضعیت مشمولیت خودرو‌های خود را مشاهده و از میزان مالیات متعلقه و چگونگی پرداخت آن مطلع شوند.

در صورتی که مشخص شد جزء مشمولان پرداخت مالیات هستید نیازی به مراجعه حضوری نیست و از طریق سامانه می‌توان نسبت به پرداخت مالیات اقدام و گواهی مربوطه را دریافت کرد.

البته در صورتی که افراد به مالیات تعیین شده نیز اعتراض داشته باشند و بنا به دلایل یا حوادثی مانند تصادف، سیل، زلزله و آتش سوزی ارزش خودرو کاهش یافته باشد می‌توانند اعتراض کرده تا مطابق قانون و مقررات به آن رسیدگی شود.

به گزارش فارس، آمار عملکرد هفت ماهه درآمد‌های مالیاتی نشان می‌دهد در این مدت ۱۴۶ میلیون تومان وصول شده که سهم آن از برآورد صورت گرفته بسیار ناچیز است.





/فارس

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: