bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
یک عضو کمیسیون کشاورزی افزایش فرونشست در کرمان و اصفهان را ناشی از تشکیل ۲۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز دانست و از مطالب طرح شده از سوی تعدادی از نمایندگان درباره نرخ آب‌ چاه‌های کشاورزی مجاز و غیرمجاز در فرآیند برررسی بودجه انتقاد کرد.

امیرقلی جعفری بروجنی در شیفت اول جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکر ماده ۷۵ در واکنش به مطالب طرح شده از سوی تعدادی از نمایندگان درباره نرخ آب‌ چاه‌های کشاورزی مجاز و غیرمجاز گفت: نمایندگان یا اطلاعات راجع به بیلان منفی (۱) دشت‌های کشور ندارد یا دارند. اگر وضعیت بحرانی آبی کشور را می‌دانید، چرا این اظهار نظرها را می‌کنید؟ 

بیلان اکثر دشت‌ها در ایران منفی است

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و مجیط زیست مجلس نسبت به وضعیت آبی کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: بیلان اکثر دشت‌ها در ایران منفی است و این نتجیه سیاست‌گذاری‌های غلط دولت‌هاست. نباید مسیر قبلی را بپیماییم. باید از منشأ حیات ایران - آب - حفاظت کنیم. مثلا باید با چاه‌های غیرمجاز مبارزه کنیم. نباید در تعارض منافع گیر بیفتیم و صحبت‌هایی کنیم که خودمان اشتباه بودنش را می‌دانیم. 

نماینده مردم بروجن در مجلس ضمن تأکید به ضرورت بسط کشاورزی در ایران گفت: این توسعه نباید از راه اشتباه باشد. نمایندگان باید از نگاه‌های بخشی، قومی و منطقه‌ای دست بردارند. هئیت رئیسه مجلس باید نسبت به این مسئله حساس باشد. 

تشکیل ۲۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز علت افزایش فرونشست در اصفهان و کرمان
۵ هزار حلقه چاه غیر مجاز در جوار زاینده رود

حجت الاسلام و المسلمین بروجنی با اشاره به تشدید نگرانی‌ها نسبت به فرونشست در اصفهان و کرمان گفت: آیا تشکیل ۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز عامل فرونشست نیست؟ ۵۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کنار زاینده رود زده شده است. ما از یک طرف به بحران آب و سیاست‌گذاری‌های غلط اشاره می‌کنیم و از طرف دیگر خودمان سیاست‌های غلطی را پیشنهاد می‌دهیم. 

این عضو کمیسیون کشاورزی گفت: برای نجات کشور از بحران بی‌آبی نیازمند هیاهو، شعار و فرافکنی نیستیم. نیازمند تصمیمات عاقلانه و عادلانه هستیم. باید از توسعه بی‌رویه کشاورزی در فلات مرکزی جلوگیری کرد. جلوی چاه‌های غیرمجاز را بگیرید. از احداث صنعتی آب‌بری که در تریبون دادش را می‌زنیم، جلوگیری کنید. اقلیمی که طاقت کشاورزی را ندارد، نباید توسعه کشاورزی داشته باشد. ما مدیریت مصرف را کنار گذاشته‌ایم و به‌دنبال جانمایی صنعت غلط، کشاورزی بی‌رویه را در دستور کار قرار داده‌ایم. 

(۱) بیلان بیانگر موجودی و تغییراتی است که در موجودی آب در یک محدودهٔ زمانی و مکانی بخصوص رخ می‌دهد.

/ایسنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: