bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
طیبی اضافه کرد: به هر حال باید روسیه را ابرقدرت بازار انرژی جهان دانست. حضور این کشور در یک جنگ، یعنی بروز بحران ریسک در بازارهای بین‌المللی.

به گزارش بازارنیوز به نقل از تجارت نیوز، در جنگ‌ها این فقط تانک‌ها و گلوله‌ها نیستند که جان می‌گیرند. گاه بروز قحطی حکم تیری بر جان جنگ‌زده‌ها را پیدا می‌کند. اکنون نیز با شروع جنگ روسیه و اوکراین، پیش‌بینی این قحطی‌ها چندان دور از ذهن نیست.

اما کارشناسان بر این عقیده‌اند که به دلیل نقش اساسی روسیه و اوکراین در تامین انرژی و نهاده‌های غذایی جهان، این جنگ تهدیدی برای امنیت غذایی جهان به حساب می‌آید. اما آیا تهدیدی متوجه صنایع و بازار مواد غذایی ایران هم هست؟

در این زمینه یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: با توجه به نقشی که روسیه و حتی اوکراین در تامین کود، گندم و ذرت جهان ایفا می‌کنند، حالا مساله تهدید امنیت غذایی مطرح است. قطعا در صورت تداوم جنگ این کالا‌ها با کمبود مواجه می‌شود و شاهد تخلیه تورم در بازار مواد غذایی خواهیم بود.

کمیل طیبی افزود: همان‌طور که در پاندمی کرونا ایران نتوانست به‌عنوان یک استثنا عمل کند، بازار‌های ما از عواقب این جنگ هم مصون نمی‌مانند. در همان ابتدا مشاهده کردیم که مذاکرات وین تحت تاثیر این جنگ با وقفه مواجه شد. این در حالی است که بسیاری از بازار‌ها و صنایع ایران چشم به همین مذاکرات دوخته‌اند.

او با اشاره به ایجاد مشکل برای زنجیره تولید و تامین صنایع و بازرگانی نیز تصریح کرد: مساله دیگر به تاثیر شدید این جنگ بر نرخ تورم جهانی بازمی‌گردد. به‌ویژه کشور‌هایی نظیر ایران که با تورم دو رقمی دست و پنجه نرم می‌کنند، آسیب بیشتری در این زمینه خواهند خورد.

روسیه جایگزینی در بازار‌ها دارد؟
وی ادامه داد: تحریم روسیه نیز به بحرانی جدید تبدیل می‌شود. طبیعتا قدرت‌های دیگر جهان قصد درگیری نظامی ندارند و از طریق اعمال تحریم علیه روسیه به اجماع خواهند رسید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان توضیح داد: روسیه پیش از این نیز تجربه تحریم‌ها را دارد. ولادیمیر پوتین با آگاهی از این اجماع جهانی اقدام به لشکرکشی به اوکراین کرد. او قبل از هر کسی می‌داند که حذف روسیه از بازارها، به‌ویژه بازار انرژی یعنی ایجاد بحرانی جدید در صنایع و بازار مواد غذایی. در دوران قبلی نیز تحریم روسیه منجر به افزایش قیمت محصولاتی نظیر فولاد، آلومینیوم و … شد.

طیبی اضافه کرد: به هر حال باید روسیه را ابرقدرت بازار انرژی جهان دانست. حضور این کشور در یک جنگ، یعنی بروز بحران ریسک در بازار‌های بین‌المللی.

وی در توضیح این موضوع گفت: همان‌طور که مشاهده شد در روز اول جنگ روسیه و اوکراین قیمت هر بشکه نفت از ۱۰۰ دلار عبور کرد. با توجه به نقش اوکراین در ترانزیت و انتقال نفت در اروپا، برخی موسسات بین‌المللی نیز نفت ۱۳۰ دلاری را پیش‌بینی کرده‌اند.

او یادآور شد: با توجه به نقش ۳۰ تا ۴۰ درصدی روسیه در تامین گاز اروپا مدت‌ها طول می‌کشد که کشور‌های اروپایی جایگزینی مناسب برای روس‌ها پیدا کنند؛ بنابراین تحریم روسیه بحران دیگری در موضوع سوخت‌رسانی، بازار انرژی و صنایع انرژی‌بر به وجود می‌آورد.

برچسب ها: روسیه ، اوکراین ، ایران
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: