bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی دستورالعمل‌ها مانع افزایش مبادلات تجاری با کشور همسایه است و بازرگانان و تجار را دچار سردرگمی می‌کند

به گزارش بازارنیوز، مصطفی نخعی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: داشتن مرز طولانی خراسان جنوبی با کشور افغانستان همراه با مشترکات فراوان از جمله مزیت‌های این استان به‌ویژه شهرستان سربیشه و مرز ماهیرود است.

وی بیان کرد: این در حالی است که رتبه ما در بین کشور‌هایی که با افغانستان مراودات تجاری دارند رتبه خوبی نیست و بخشی از این مساله به خاطر دستورالعمل‌های متعدد و سختگیرانه است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تنگ‌نظری‌ها و برخی دستورالعمل‌ها بازرگانان و سرمایه‌گذاران را دچار سردرگمی می‌کند که باید با همفکری و هم‌افزایی این موانع را رفع کرد.

وی گفت: برخی دستورالعمل‌ها در لحظه صادر می‌شود و بازرگان را دچار سردرگمی می‌کند که در این راستا همه باید دست به دست دهیم و شرایط را تسهیل کنیم چرا ما بهتر می‌توانیم بازار کشور همسایه را به دست بگیریم.

نخعی اظهار داشت: تجار ما با تجار افغانستان به‌صورت ریالی داد و ستد می‌کنند در حالی که باید به بانک مرکزی ارزی پرداخت کنند.

وی افزود: در این خصوص هم مکتوب به وزارت امور اقتصادی و دارایی و هم به بانک مرکزی این مشکل را اعلام کرده‌ایم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی به جای اینکه فرآیند کسب و کار را برای مردم و سرمایه‌گذار تسهیل کنیم و موانع فضای کسب و کار و کارآفرینی را برداریم، مانع ایجاد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این رویه برخلاف تاکیدات مقام معظم رهبری است تاکید کرد: باید شرایط را برای سرمایه‌گذار، تجار و کارآفرین تسهیل کنیم.

نخعی افزود: خیلی از تجار در افغانستان همچنان مراوده ریالی را انجام می‌دهند که انتظار داریم مسوولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی این تعهد ارزی که از صادرکننده در قبال صادرات طلب می‌کنند را منطقه‌ای ببینند و چرا وقتی مراوده‌ای ریالی انجام می‌شود باید تعهد ارزی باشد.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک و چهار بازارچه مرزی دارد که از این تعداد، سه بازارچه در سال‌های گذشته از طرف کشور افغانستان تعطیل شد و در این مدت مراودات تجاری از طریق مرز رسمی ماهیرود در شهرستان سربیشه انجام شده است.

بازارچه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه نیز بعد از هفت سال تعطیلی در شهریور امسال بازگشایی شد و فعالیت آن در قالب خرده‌فروشی رونق گرفت. گام‌های فعال‌سازی دومین معبر مرزی خراسان جنوبی بعد از مرز ماهیرود ادامه دارد و پیگیری برای راه‌اندازی گمرک رسمی افغانستان در مرز یزدان یکی از این اقدامات است.





/ایرنا

برچسب ها: مجلس ، تجارت ، صادرات
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: