bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان گفت: ۶۷۴ میلیارد و ۵۸۱ میلیون ریال تسهیلات از ابتدای سال جاری تاکنون به ۲۹ طرح احداث و توسعه کشت گلخانه‌ای در مناطق مختلف استان پرداخت شده است.

به گزارش بازارنیوز، «ظاهر پورمجاهد» روز دوشنبه در ستاد توسعه کشت گلخانه‌ای استان همدان، افزود: این میزان تسهیلات بانکی از محل اعتبارات جهش تولید و قانون بودجه و از طریق بانک کشاورزی به این ۲۹ طرح کشت گلخانه‌ای در استان پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: از این میزان تسهیلات ۱۳۳ میلیارد و ۸۹۰ میلیون ریال آن از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه به چهار پروژه احداث گلخانه با ۲.۵ هکتار وسعت پرداخت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با اشاره به ضرورت تغییر الگوی کشت و توسعه کشت گلخانه‌ای با هدف رونق اقتصادی و افزایش سطح تولید و درآمد، تصریح کرد: نرخ سود تسهیلات توسعه کشت گلخانه‌ای در مناطق کم برخوردار ۱۰ درصد و در مناطق برخوردار ۱۲ درصد تعیین شده است.

پورمجاهد گفت: گسترش کشت گلخانه‌ای با توجه به شرایط اقلیمی و مشکلات ناشی از کاهش بارندگی‌ها و همچنین گذر از کشت سنتی به کشاورزی نوین و علمی برای تامین امنیت غذایی بسیار لازم و ضروری است.

به گفته وی، کشت گلخانه‌ای علاوه بر افزایش بهره وری تولید، موجب صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب می‌شود که برهمین اساس توسعه گلخانه‌ها به صورت جدی در دستور کار مدیریت بخش کشاورزی استان همدان قرار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان، تسهیل در صدور مجوز احداث گلخانه، پرداخت تسهیلات و همچنین راه اندازی شهرک گلخانه‌ای را از جمله برنامه‌های مدیریت اجرایی استان در راستای حمایت از کشت کشاورزان با افزایش میزان بهره وری تولید و رشد اقتصادی است.

پورمجاهد با اشاره به اینکه پرونده ۴۵ طرح احداث گلخانه برای دریافت تسهیلات در بانک‌های استان همدان تعیین تکلیف نشده است، از مدیریت بانک کشاورزی استان خواست روند بررسی کارشناسی برای پرداخت تسهیلات به این طرح‌های موثر کشاورزی را تسریع و تسهیل کند.

وی افزود: بر اساس سند توسعه استان همدان سالانه باید ۷۰ هکتار گلخانه در استان ایجاد شود.

استان همدان دارای بیبش از ۱۸۶ هکتار کشت گلخانه‌ای است که سالانه ۴۵ هزار تن انواع محصول سبزی و صیفی شامل خیار، گوجه، فلفل و سایر اقلام در این واحد‌ها تولید می‌شود.

شهرستان همدان ۲۵ درصد سطح کشت گلخانه استان همدان را به خود اختصاص داده است.

استان همدان با داشتن ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی، یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است به نحوی که بخش کشاورزی ۲۹ درصد اشتغال و ۲۵ درصد ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی این استان را به خود اختصاص داده است.

بخش کشاورزی استان همدان همچنین ۵.۴ درصد از تولیدات و ۴.۳ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی (آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است.







/ایرنا

برچسب ها: همدان ، گلخانه ، کشاورزی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: