bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
در برنامه شب گذشته عیار از تخلفات سازمان تعاون روستایی در خرید میوه شب عید تا توزیع میوه فراوان برای شکستن قیمت از نیمه اسفند ماه در کشور صحبت شد.

 گروه کشاورزی بازارنیوز: علیرضا عباسی نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و مصطفی دارایی رییس اتحادیه بارفروشان مهمان برنامه بودند که در رابطه با موضوع «تنظیم بازار میوه شب عید» گفتگو کردند.


خرید میوه با قیمت بالا از واسطه


مصطفی دارایی رییس اتحادیه بارفروشان در ابتدای برنامه با بیان اینکه قیمت میوه خریداری شده توسط سازمان تعاون روستایی منطقی نیست، گفت: در حالی که قیمت میوه در بازار کیلویی 7 تا 8 هزار تومان بوده است، قیمت 13 و 14 هزار تومانی سازمان تعاون روستایی منطقی نیست.

از تخلفات سازمان تعاون روستایی تا کاهش قیمت میوه شب عید


وی افزود: اینکه سازمان تعاون روستایی از چه واسطه‌هایی میوه های شب عید را خرید کرده است، اطلاع داریم و بنابراین گزارش‌های لازم برای بررسی کامل این موضوع به قوه قضائیه و سازمان بازرسی کشور ارجاع شده است.
دارایی با اشاره به افزایش قیمت میوه ها از هفته گذشته در بازار، اضافه کرد: همان روزی که قیمت خرید میوه توسط سازمان تعاون روستایی اعلام شد، در میدان میوه و تره‌بار هر کیلو میوه 2 هزار تومان گران شد.


شکست قیمت میوه با توزیع فراوان در کشور


رییس اتحادیه بارفروشان از توزیع میوه با کیفیت از نیمه اسفند ماه خبر داد و تصریح کرد: با کشاورزانی که میوه خود را به سازمان تعاون روستایی نفروختند، صحبت شده است. در حال حاضر ذخیره میوه فراوان انجام شده است و همین جا اعلام می کنیم از نیمه اسفند ماه میوه با کیفیت در بازار توزیع می شود که در شب عید هیچ مشکلی وجود نداشته باشد و قیمت میوه کاهش یابد.


عدم بازرسی کیفی میوه شب عید


وی ضمن انتقاد از عملکرد سازمان تعاون روستایی در خرید میوه های شب عید گفت: میوه های با کیفیت‌ و مختلف در بازار تره بار وجود دارد اما آنچه سازمان تعاون روستایی تهیه کرده است تنها همان سیب و پرتقال 7 و 8 هزار تومانی است.
دارایی یادآور شد: تنظیم بازار توسط وزارت جهاد کشاورزی امری ضروری است اما این شیوه خرید میوه برای ایام عید توسط سازمان تعاون روستایی مورد قبول نیست.


رییس اتحادیه بارفروشان اظهار داشت: میدان‌های اقماری می‌توانند تا 15 درصد افزایش قیمت روی فاکتور رسمی و متحدالشکل اتحادیه داشته باشند و در همین راستا خرده‌فروشان هم می‌توانند تا 35 درصد افزایش قیمت داشته باشند و هر فروشنده ای فاکتور ارائه ندهد و تابلوی قیمت جلوی دید مشتری نگذارد، شامل قانون تعزیرات می‌شود.


خرید میوه شب عید از واسطه


در ادامه برنامه علیرضا عباسی نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس صحبت کرد و گفت: انتظار این است که خرید میوه های شب عید از کشاورز صورت بگیرد که این امر از سوی سازمان تعاون روستایی انجام نشده است.


وی افزود: در راستای تحقق اهداف دولت و کاهش قیمت محصولات بایستی از طرفی با خرید میوه از کشاورز حمایت شود و از طرف دیگر مصرف‌کننده با قیمت پایین تری میوه را خریداری کند، اما شاهد این امر نبودیم.

از تخلفات سازمان تعاون روستایی تا کاهش قیمت میوه شب عید

عدم برگزاری مناقصه برای انتخاب شرکت بازرسی


عباسی خاطر نشان کرد: سازمان تعاون روستایی با اعلام اینکه همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم، فصل برداشت سیب تمام شده بود، این توجیه خوب و مناسبی نیست.


نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: شرایطی از نظر وزن، کیفیت و قیمت برای خرید میوه شب عید تعیین شده است اما در بازدیدهایی که داشتم، میوه با کیفیت مناسب خریداری نشده و قیمت هم مناسب نبوده است.


وی اعلام کرد: شرکت مازندرانی مسئول بررسی کیفیت میوه‌های خریداری شده توسط سازمان تعاون روستایی بوده است که حتی این کار هم به درستی انجام نشده است.


عباسی با بیان اینکه احتمال عدم برگزاری مناقصه برای انتخاب شرکت بازرسی هم وجود دارد، یادآور شد: در حال بررسی موضوع در کمیسیون کشاورزی مجلس هستیم تااینموضوع برای مردم شفاف و روشن شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: