bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران با بیان اینکه نیاز معادن کشور به ماشین‌آلات سنگین معدنی ۱۰ هزار دستگاه است در حالی که تولید داخلی تنها ۵۰۰ دستگاه در سال است از ضرورت واردات این ماشین‌آلات سخن گفت.

ابراهیم جمیلی رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با تاکید بر رابطه تنگاتنگ ماشین‌آلات معدنی با میزان تولید مواد معدنی، قیمت تمام شده تولید و همچنین فعال ماندن یا غیرفعال ماندن معادن گفت: آنچه امروز همه بر آن توافق دارند این است که اولاً ناوگان ماشین‌آلات معدنی ما فرسوده است، ثانیاً ماشین‌آلات موجود بسیار بسیار گران هستند و ثالثاً به دلیل عدم تأمین نیاز معادن به ماشین‌آلات در چندسال گذشته این مشکلات انباشت شده و به مرحله هشدارآمیزی رسیده است. این سه عامل ضرورت یک تصمیم عاجل و قاطع برای تأمین ماشین‌آلات معدنی را ایجاب می‌کند.

جمیلی با بیان اینکه به بهانه حمایت از تولید داخل تأمین ماشین‌آلات معدنی به یک چالش اساسی در صنعت معدن تبدیل شده است ادامه داد: در اینکه تولیدکنندگان داخلی باید فعال باشند و تولید کنند شکی نیست. اما توان تولید داخل به لحاظ نوع، کیفیت و تعداد تولیداتشان به خصوص در حوزه ماشین‌آلات معدنی تأمین کننده نیازهای موجود نیست.

او افزود: در حال حاضر به دلیل کمبود این ماشین‌آلات، قیمت‌های خرید به صورت سرسام آور بالا رفته و به علاوه کرایه آنها بسیار گران شده. با این قیمت‌ها برای معادن کوچک و متوسط صرفه ندارد که ماشین‌آلات را اجاره و معادن خودشان را فعال کنند. در نهایت معدنکار، معدن و ماده اولیه دارد اما به دلیل گران بودن ماشین‌آلات بهره برداری صرفه اقتصادی ندارد.

جمیلی تاکید کرد: ماشین‌آلات سنگین مانند خودروهای سواری نیستند که در پارکینگ خانه‌ها بمانند یا جوانان با آنها در خیابان دور دور کنند. این ماشین‌آلات اگر در معادن استفاده نشوند در راه سازی یا سدسازی و ... استفاده خواهند شد. بنابراین باید کمک کنیم ماشین‌آلات مورد نیاز معادن هرچه زودتر تأمین شود.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با بیان اینکه برآوردهای مختلف نشان می‌دهند بیش از ۱۰ هزار دستگاه در معادن کشور در سال آینده مورد نیاز است گفت: این در حالی است که توان تولید داخلی کمتر از ۵۰۰ دستگاه است. بنابراین ضرورت دارد از طریق واردات این ماشین‌آلات را تأمین کنیم تا قیمت حبابی آنها در بازار بشکند. چرا که حباب قیمت ماشین‌آلات معدنی تنها به سود دلال‌ها است؛ نه معدن دار سود می‌کند و نه تولیدکنندگان ماشین‌آلات سود می‌کنند.

جمیلی ادامه داد: به همین دلیل ما از طریق کمیسیون از تولیدکنندگان ماشین‌آلات سنگین دعوت کردیم تا برای این موضوع برنامه‌ریزی کنیم. پیشنهاد کمیسیون تشکیل پنج کنسرسیوم است که بتوانند ماشین‌آلات را به صورت انبوه وارد کنند. از قضا یکی از این کنسرسیوم‌ها را هم می‌توانند خود تولیدکنندگان ماشین‌آلات تشکیل بدهند. به‌هرحال نیاز بازار بیش از توان تولید داخل است و باید برای آن فکری شود.

/بازار

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: