bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصادددان ارائه تسهیلات کوتاه مدت و رویکرد بنگاه‌دار مابانه بانک‌ها را دو عامل مهم در ورشکستگی کارخانه‌های تولیدی عنوان کرد.

کودتای اشکار بانک‌ها علیه تولید/ بانک‌ها تولیدکنندگان را به ورشکستگی می‌رسانند.

گروه بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ اخیرا گزارشی پیرامون عملکرد بانک‌های کشور در سال ۱۴۰۰ منتشر شده است که جزئیات آن نشان می‌دهد که ۵۸ درصد از واحد‌های تولیدی تملیکی بانک‌ها در شرایط وخیم اقتصادی کشور به حالت غیر فعال و تعطیل در آمده است.


از مجموع ۱۸۳۹ واحد تولیدی تملیکی، بانک کشاورزی با تملک ۶۰۰ واحد تولیدی، دارنده بیشترین واحد‌های تولیدی تملیکی را به تصرف خود درآورده است. پس از بانک کشاورزی، بانک دیگر کشور اعم از دولتی و خصوصی به تناسب تملکات خود به ترتیب در رده‌های دوم تا ۲۰ قرار دارند.


در حال حاضر بانک ملی با ۳۳۸ واحد، ملت با ۲۴۹ واحد، سپه با ۱۶۷ واحد، صادرات با ۱۵۱ واحد، تجارت با ۱۳۰ واحد، صنعت و معدن با ۶۴ واحد، توسعه تعاون با ۶۳ واحد، رفاه کارگران با ۱۸ واحد، اقتصادنوین با ۱۷ واحد، سرمایه با ۱۰ واحد، پارسیان و مسکن هر کدام با ۸ واحد، پاسارگاد با ۴ واحد، سامان با ۳ واحد، ایران زمین، آینده، شهر و توسعه صادرات هرکدام با ۲ واحد و بانک دی با یک واحد، به ترتیب بیشترین واحد‌های تولیدی را در تصرف خود دارند.


بر اساس جدید‌ترین گزارش وزارت کشور وزارت کشور، از میان ۱۸۳۹ واحد تولیدی تصرفی بانک‌ها، ۱۰۷۵ مورد از آن‌ها یا معادل ۵۸ درصد از واحد‌های تملک شده تعطیل و غیرفعال و ۷۶۴ مورد معادل ۴۲ درصد از واحد‌های تملک شده نیز فعال هستند.


بانک ملی با ۲۵۵ مورد تعطیلی، ملت با ۲۱۵ مورد، صادرات با ۱۳۰ مورد، تجارت با ۱۲۲ مورد، سپه با ۱۱۹ مورد، صنعت و معدن با ۶۴ مورد، توسعه تعاون با ۶۳ مورد، کشاورزی با ۵۹ مورد، رفاه کارگران با ۱۷ مورد، اقتصادنوین با ۱۵ مورد، سرمایه با ۱۰ مورد، پاسارگاد و بانک شهر با ۲ مورد، توسعه صادرات، آینده و دی نیز هرکدام با یک مورد تعطیلی، به ترتیب بیشترین واحد‌های تولیدی تملک شده تعطیل و غیرفعال را دارند.


«ایرج توتونچیان» اقتصاددان و استاد دانشگاه الزهرا در گفتگو با بازارنیوز ضمن انتقاد از انفعال بانک مرکزی در قبال این موضوع اظهار کرد: متاسفانه و به لطف سوء مدیریت بانک مرکزی در طول سال‌های اخیر رویه خدمات دهی و اعطای تسهیلات بانک‌ها به جای واسطه گری مالی بیشتر به سمت بنگاه‌داری اقتصادی سوق پیدا کرده است؛ در حال حاضر تعطیلی ۵۸ درصد از واحد‌های تولیدی نیز ماحصل همین رویکرد است که سال هاست در دستور بانک‌ها قرار گرفته است.


او علت وقوع چنین مسئله مخربی را ناشی از تمایل بانک‌ها به ارائه تسهیلات سرمایه در گردش به تولید کنندگان عنوان کرد و گفت: مدت زمان باز پس گیری این تسهیلات کوتاه مدت است در نتیجه زمانی که تولیدکننده نتواند در زمان مقرر اقدام به پرداخت تعهدات مالی خود به بانک کند، به عنوان بدهکار در نظام بانکی کشور کشور شناخته می‌شود، در چنین شرایطی با تلنبار شدن بدهی‌های بانکی این فرد و در در نهایت ورشکستگی او، بانک‌ها در فرصتی مناسب اقدام به تصرف مجتمع تولیدی آن تولیدکننده می‌کنند.


معاون پیشین وزارت اقتصاد خاطر نشان کرد: با توجه به رویه مذکور، به جرئت می‌توانم بگویم که در طول سال‌های اخیر این نحوه از تسهیلات‌دهی به مانند یک بهمن سنگین باعث نابودی تولیدکنندگان شده است؛ از همه بدتر این که همزمان با وقوع این اتفاقات بانک مرکزی فقط به عنوان یک تماشاچی منفعل شاهد نابودی تولیدکنندگان توسط بانک‌ها بوده است.


توتونچیان متذکر شد: بنا بر گزارش ۱۰ ماهه بانک مرکزی بخش عظیمی از وام‌های پرداخت شده بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی کشور با سهم بالغ بر ۶۶.۳ درصد متعلق به بخش سرمایه در گردش است. متاسفانه عملکرد بنگاه‌داری بانک‌ها در طول یک دهه اخیر و در زیر سایه سوء مدیریت بانک مرکزی از شدت بیشتر و در عین حال سرعت مضاعفی برخوردار شده است، مسئله‌ای که در این سال‌ها نتیجه‌ای جز افزایش روز افزون سرمایه برای بانک‌ها به همراه نداشته است.


این اقتصاددان در پایان تاکید کرد: اگر بانک مرکزی واقعا به دنبال آن است که به سهم خود شرایط اقتصادی کشور را بهبود بخشد، باید در نخستین گام با جلوگری از تداوم بنگاه‌داری بانک‌ها مانع از نابودی واحد‌های تولیدی شود در غیر این صورت با ادامه‌دار شدن این امر ما هر روز باید شاهد تعطیلی واحد‌های تولیدی و بیکاری کارگران بیشتری در کشور باشیم.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: