bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
در نشست خبری سازمان منابع طبیعی مطرح شد؛
معاون وزیر کشاورزی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری به مناسبت هفته مربوطه در نشست خبری خود، به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

گروه کشاورزی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ مسعود منصور، رییس سازمان محیط منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، در نشست خبری این سازمان به مناسب هفته منابع طبیعی، اظهار کرد:
ما در حال حاضر بر حسب آمار، ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل، ۸۴ میلیون هکتار مراتع، ۲.۳ بیشه‌زارها و ۳۲ میلیون هکتار اراضی در معرض بیابان داریم. این معضلات قابل حل است.
وی افزود: با این شرایط، متوسط بارندگی ما یک سوم جهانی و تبخیر در کشورمان ۳ برابر متوسط جهانی است. ایران کشوری با پوشش کم جنگلی و معادل یک سوم متوسط جهانی است.
وی ادامه داد: ۱۳.۹ میلیون هکتار کانون فرسایش بادی در کشور داریم. ۷.۵ میلیون هکتار بحرانی و ۲.۵ میلیون هکتار کانون ریزگرد و گرد و غبار است. سالانه نزدیک ۲۵۰ میلیون متر مکعب رسوبات داریم. جنگل‌های ما اکنون در معرض حریق، آفات، قطع درخت برای قاچاق چوب، تولید ذغال و توسعه هستمد که باید برای مقابله با آن برنامه داشت.

منصور اظهار کرد: ۲۷ میلیون هکتار در پهنه سیل‌خیزی قرار دارد. در ۲۰ سال اخیر نزدیک به ۳۵۰۰ سیلاب داشتیم که متوسط هر سیلاب ۴۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

رییس سازمان منابع طبیعی ادامه داد: متاسفانه شاهدیم که آنچه از سازمان در ذهن‌ها متبادر می شود، روی اشکالاتی که در تشخیص اراضی ملی وجود دارد است. آنچه اشکال در آرا قضایی است، یک تا یک و نیم درصد از تشخیص ماست. انصاف نیست که عملکرد سازمان نادیده گرفته شود و صرفا سازمان را از این منظر نگاه کنیم.

منصور با بیان این نکته که رویکرد مسئولین هر ۳ قوه در این امر بسیار مهم است، اظهار کرد: ۵۰ درصد دشت‌های ما در معرض فرونشست است که اراده در قوه مقننه برای قانون‌گذاری در این بخش لازم است. حمایت قضایی از قوه قضاییه و نیاز داریم و دولت هم که باید کار خود را انجام دهد.

منصور با تاکید بر این که آبخیزداری تا ۷۰ درصد جلوی ضررهای مالی سیلاب را می‌گیرد، گفت: با آبخیزداری دبی قنات‌ها یک تا ۳ برابر افزایش می‌یابد. اکنون با عملیات آبخیزداری و احیای قنات‌ها مهاجرت معکوس از شهر به روستا افزایش یافته است.

وی در خصوص وضعیت مراتع هم اظهار کرد: اکنون بیش از ۹۶۰هزارخانوار با دام‌هایشان از مرتع ارتزاق می‌کنند. اینها تاثیر بسزایی در تولید پروتئین و گوشت دارند. ۱۴۴ هزار میلیارد ریال ارزش علوفه مراتع است. یکی از مشکلات ما نهاده‌های دامی است که ما از این طریق کمک‌کننده آن هستیم.

منصور در خصوص فرسایش خاک در کشور گفت: سالانه حدود ۳هزارمیلیارد هزینه فرسایش خاک و حرکت شن‌های روان است.بیابان زدایی درصد قابل توجهی از این خسارت را کاهش می‌دهد. این آمارها نشان می دهد ما هرچه می توانیم باید در جهت احیا و توسعه و حفظ این منابع عمل کنیم.

وی در خصوص رویکرد سازمان منابع طبیعی اظهار کرد: ما ۳ رویکرد داریم؛ اول اینکه قانون حکم کرده ما باید عرصه ها را در قالب طرح و برنامه فنی مدیریت کنیم. وقتی می‌خواهیم توسعه و حفظ انجام دهیم، بدون طرح و برنامه فنی نمی‌شود. همچنین در منابع طبیعی باید سایر دستگاه‌ها و خیرین و مردم در امر حفظ و احیا و توسعه و بهره بردار منابع طبیعی حاضر باشند، لذا مشارکت دادن سایرین، رویکرد دوم است. رویکرد سوم، تقویت ساختار و بنیاد حفاظتی و امنیت شغلی نیروها و حمایت های قضایی است.

وی در خصوص برخی از اقدامات سازمان طی سال‌های گذشته، افزود: در یک سال گذشته ۲۷۰هزار هکتار، گیاهان دارویی کشت کردیم که بسیار کمک‌کننده به نظام دارویی کشور است. بعد از ۲ دهه در کشور، وضعیت نقشه برداری پوشش گیاهی هوایی ۲۰۱۹ تهیه شد. مقیاس استفاده شده در این نقشه، بسیار بزرگتر از قبلی است و نقشه دقیقی است. ما مدیریت خاصی برای مدیریت منابع بیابانی نداشتیم. سال گذشته برنامه‌ای تدوین شد که این مدیریت به درستی انجام شود.

منصور درخصوص میزان پشروی کاداستر(حدنگاری) زمین‌ها در کشور اظهار کرد: ۹۵ درصد اراضی ملی تا پایان سال و مابقی در ماهای اول سال بعد انجام می‌شود. با کمک سازمان ثبت اسناد و مابقی دستگاه‌ها این مهم سرعت گرفت و انجام شد. در حال حاضر سند برخی اراضی مهم مانند تالاب گاوخونی، بخش‌های مهم دماوند، روستای زیارت، تالال انزلی به عنوان دولت صادر شد. کاداستر اراضی ملی تکمیل شده به جز موارد اختلافی کوچکی که در اوایل سال بعد انجام می شود.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازارنیوز پیرامون آخرین وضعیت اتصال این سازمان به درگاه ملی مجوزها، اظهار کرد: مجوز کسب و کار:
سازمان منایع طبیعی در دوسال گذشته رویکرد مشارکت پدیر و اشتغال زا داشته است. جنگل کاری اقتصادی، زراعت چوب، گیاهان دارویی و... داشته است. اعتقاد داریم بدون استفاده از ظرفیت مردم کارهای ما به نتیجه نخواهد رسید.


منصور افزود: به ما ۲۹ خدمت شناسه دار محول شده که خدمات قابل ارائه احصا شده‌اند. از این بین، ۴ خدمت، ارائه مجوز است. با توجه به حساسیت کاری که دولت هم آن را ابلاغ کرده و ضرب العجلی که تا ۱۸ اسفند گذاشته‌اند،، این ۴ مجوز به زودی بارگزاری خواهند شد. البته مسائل حفاظتی مدنظر ما لحاظ خواهد شد.

 

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار بازارنیوز در خصوص دستور رییس جمهور برای توسعه گردشگری در شمال کشور و نگرانی‌ها برای منابع طبیعی این خطه، اظهار کرد: گردشگری جزو صنایعی است که بیشترین سازگاری را با محیط زیست داشته است. انچه به آن حساسیت وجود دارید، حفظ منابع طبیعی است. در عرصه هایی که مقصد گردشگری است، باید بدونآسیب به منابع طبیعی باشد.اگر گردشگری بر پایه با حفظ بکریت باشد، از آن استقبال می شود ولی اگر مخرب باشد، استقبال نمی‌کنیم. اگر با اسم گردشگری سازه‌های غیرمجاز ساخته شود، با آن مقابله می‌کنیم.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: