bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۰
رییس انجمن تولید کنندگان، واردکنندگان و صادر کنندگان محصولات دخانی گفت: گزارش ۱۱ ماهه سازمان امور مالیاتی نشان دهنده اخذ بیش از ۶ هزار میلیارد ریال مالیات از صنعت دخانیات است که این آمار معادل سه درصد از کل درآمد‌های مالیاتی می‌شود و حتی از سهم بورس نیز بیشتر است.

به گزارش بازارنیوز، «محمدرضا تاجدار» در نشست خبری با بیان اینکه صنعت دخانیات ۴۰ درصد مالیات و ۲۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کند، اظهار کرد: تولید کنندگانی که خرمن سیگار وارد می‌کنند نیز ۳۵ درصد، مالیات عملکرد ۲۵ درصد و حقوق ورودی مواد اولیه ۱۵ تا ۳۲ درصد است.

وی با اشاره به ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر مصرف کننده سیگار در کشور، تصریح کرد: براساس اعلام وزارت بهداشت، مصرف سیگار از ۵۵ میلیارد نخ به ۴۵ میلیارد نخ رسیده و این در حالی است که طبق آمار سن مصرف کاهش و تعداد خانم‌های مصرف کننده سیگار هم افزایش یافته است.

تاجدار تصریح کرد: براساس آمار گمرک در سال ۹۷، ۱۸ هزار و ۱۰۰ دلار واردات سیگار داشتیم و براساس آمار سازمان ملل، سیگار‌هایی که از سایر کشور‌ها به سمت ایران آمدند، ۷۳۱ میلیون و ۹۶۰ هزار دلار بود.

وی افزود: قیمت دلار در آن زمان ۱۵ هزار تومان و هر کارتن سیگار بین ۲ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که در سال ۹۷، ۴۵ تا ۵۰ میلیارد نخ سیگار از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد کشور شده است.

تاجدار با بیان اینکه کم بودن اشتغال در صنعت دخانیات به دلیل اتوماتیک بودن ماشین‌آلات، گفت: فقط هشت هزار کشاورز در این حوزه فعال هستند و شرکت دخانیات ایران به تنهایی پنج هزار نیروی کار دارد.

وی افزود: آمار دقیقی از کل اشتغال صنعت دخانیات در دسترس نیست، اما بر اساس آمار‌ها در حال حاضر حدود ۳۰ واحد تولید سیگار و ۶۴ واحد تولید تنباکوی معسل در کشور فعال است. همچنین تعداد زیادی چاپخانه برای صنعت دخانیات اتیکت و قراضه تولید می‌کنند. به طور کلی ۱۰ قلم از ۲۱ قلم مواد اولیه دخانیات در حال حاضر در داخل تولید می‌شود و برنامه صنعت، داخلی سازی ۸۰ درصد مواد اولیه است.





/ایرنا

برچسب ها: دخانیات ، سیگار ، مالیات
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: