bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
دبیر کل کانون صرافان نسبت به مصوبه بانک مرکزی مبنی بر الزام صرافی‌ها به نگهداری سه روزه ارز‌های خریداری شده انتقاد کرد و گفت: امکان نگهداری کمتر از سه روز ارز‌هایی غیر از دلار و یورو برای صرافی‌ها وجود ندارد که این موضوع موجب می‌شود تا مشتریان برای تامین نیاز ارزی خود به دلالان و بازار غیررسمی مراجعه کنند.

به گزارش بازرنیوز، سعید مجتهدی اظهار کرد: بانک مرکزی در دستورالعملی صرافی‌ها را ملزم کرده است تا ارز‌های خریداری شده خود را طی سه روز بفروشند و نگهداری بیش از سه روز ارز برای صرافی‌ها را ممنوع کرده است که در صورت نگهداری بیش از سه روز مشمول اخطار خواهد شد.

وی افزود: صرافی‌ها برای ارزهایی، چون دلار و یورو مشکلات کمتری به منظور فروش دارند و اگر با مازاد در موجودی دلار و یورو در صرافی نیز مواجه شوند، می‌توانند آن را در بازار متشکل ارزی عرضه کنند، اما برای سایر ارزها، چون فرانک سوئیس، ین ژاپن، کرون سوئد، یوان چین و ... صرافی‌ها نمی‌توانند مقدار زیادی این ارز‌ها را بفروشند و از سوی دیگر نمی‌توانند از مشتریان این ارز‌ها را بخرند که در نهایت منجر می‌شود تا مشتریان این ارز‌ها را به دلالان و بازار غیررسمی بفروشند.

دبیر کل کانون صرافان ادامه داد: بنابراین، مصوبه بانک مرکزی مبنی بر الزام صرافی‌ها به نگهداری ۳ روزه ارز‌های خریداری شده موجب می‌شود تا نیاز‌های واقعی ارزی مشتریان از سوی صرافی‌ها پاسخ داده نشود و آن‌ها برای خرید و فروش این ارز‌ها به دلالان و بازار غیررسمی ارز مراجعه کنند.
مجتهدی در ادامه بیان کرد: تامین نیاز‌های واقعی ارزی در بازار غیررسمی ارز پیامد‌هایی منفی برای سیستم نظارتی بانک مرکزی بر بازار ارز خواهد داشت. یکی اینکه در پی این موضوع، دولت نمی‌تواند از دلالان مالیات بگیرد و یک منبع درآمدی خود را از دست می‌دهد. پیامد دیگر اینکه بر روند خرید و فروش انواع ارز‌ها نیز نمی‌توان نظارت کرد.
وی درباره وضعیت فعلی بازار ارز نیز توضیح داد: افزایش قیمت نفت را می‌توان از جمله عوامل حائز اهمیت در کاهش نرخ ارز دانست، از سوی دیگر، اینکه اخبار مذاکرات در جهت احیای برجام باشد یا برعکس، در کاهش یا افزایش نرخ ارز در بازار تاثیرگذار است. روند قیمت‌ها در بازار ارز در روز گذشته کاهشی بود، اما امروز مقداری افزایشی است که این افزایش روند طبیعی بازار است.



/ایسنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: