bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹
وقتی هزینه تولید، درصد‌های توزیع و سود عرضه‌کننده مشخص شود، شفافیت قیمتی به وجود می‌آید که در نهایت مردم سود می‌برند این در حالی است که با اجرای درج قیمت تولید کننده مردم و بازار از این روش که در برخی کشور‌های دنیا مرسوم است استقبال خوبی کردند.

به گزارش بازارنیوز، طرح درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف کننده بر روی کالا یا همان «پویش خرید شفاف» با تصمیم سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت به منظور شفاف سازی قیمت انواع کالا از چهارم دی ماه امسال اجرایی شد.


براساس این طرح، تولیدکننده باید قیمت تمام شده کالا‌های تولیدی را بر روی کالا ثبت و فروشگاه‌ها و واحد‌های صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده براساس سود متعارف تعیین شده هستند.
آمار، از هزینه‌ها می‌گوید.


فاطمی امین، معاون وزیر صمت تاکید کرد: کالای تولید شده در مرحله توزیع ۸۰ تا ۱۶۰ درصد اختلاف قیمت دارد درحالی که این تفاوت قیمت از سوی توزیع‌کننده اتفاق افتاده است.


رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، گفت: از چرخه تولید به بعد هزینه شرکت پخش سراسری ۱۰ درصد، منطقه‌ای ۷درصد و استانی ۵ درصد، فروشگاه زنجیره‌ای ۱۷درصد و خرده فروشان ۱۰ درصد بود که پس از برآورد دیدیم این هزینه‌ها به ۱۰ درصد هم نرسیده است، بنابراین افزایش ۱۰ درصدی تصویب شد.

وی با اشاره به اینکه حاکمیت می‌تواند نظام توزیع تعیین کند، گفت: تولیدکنندگان مکلف‌اند تاریخ تولید روز را روی کالا درج کرده و در سامانه ۱۲۴ درج قیمت کنند.


قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران، در خصوص طرح درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف‌کننده بر روی کالاها، اظهار کرد: در این طرح قیمت تمام شده کالا از درب کارخانه با آنالیز تولیدکننده و با نظارت سازمان حمایت، درج می‌شود.

شفافیت حداکثری قیمت به نفع مردم است
رئیس اتاق اصناف تهران افزود: در مسیر رسیدن کالا از تولیدکننده به مصرف‌کننده، شبکه توزیع و بنکدار نقش دارند، بنابراین تولید و توزیع در واقع مکمل یکدیگر هستند و باید در کنار هم قرار بگیرند تا چرخه تولید به گردش درآید.


وی با بیان اینکه در طرح درج قیمت تولیدکننده مردم (مصرف‌کنندگان و خریداران) سود می‌برند، تصریح کرد: وقتی هزینه تولید، درصد‌های توزیع و سود عرضه‌کننده مشخص شود، شفافیت قیمتی به وجود می‌آید که در نهایت مردم سود می‌برند.


نوده فراهانی اضافه کرد: مردم از اینکه کالا را در هر واحد صنفی به قیمتی متفاوت خریداری کنند، رنج می‌برند و امیدواریم با این طرح که به همت وزارت صمت به اجرا درآمده است، مردم کالا را در همه فروشگاه‌ها با یک قیمت بخرند.


/ برنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: