bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
با توجه به اینکه نرخ ارز طی یک ماه اخیر روند نزولی به خود گرفته است، اما باز هم در روز‌های پایانی سال جاری، شاهد گران شدن موبایل در بازار هستیم.

گرانی موبایل همواره از موضوعات مهم و برجسته در بازار بوده است که با وقوع اتفاق‌های مهم سیاسی و اقتصادی در کشور شاهد آن بوده‌ایم. با توجه به اینکه نرخ ارز طی یک ماه اخیر روند نزولی به خود گرفته است، اما باز هم در روز‌های پایانی سال جاری، شاهد گران شدن موبایل در بازار هستیم. به جرات می‌توان به این نکته مهم اشاره کرد که با کاهش نرخ ارز، باید شاهد نزول نرخ انواع موبایل در بازار باشیم، اما این اتفاق رخ نداده است و به نوعی عکس این موضوع در بازار به وقوع پیوسته است.
برای اطلاع دقیق از عوامل افزایش قیمت گوشی با دو تن از فعالان حوزه موبایل گفتگو کرده‌ایم، تا نظر آن‌ها را درباره عوامل این گرانی، جویا شویم.

افزایش خرید گوشی به بیش از ۲۵ میلیون عدد در سال آینده
محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با انتقاد از گرانی مجدد گوشی موبایل در بازار، گفت: باید به این موضوع مهم اشاره کرد که شرکت‌های واردکننده موبایل به کشور هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌اند، اما متاسفانه در بازار ایران به دلیل نقش پررنگ دلالان و واسطه‌گران، شاهد افزایش قیمت بی‌رویه نرخ موبایل هستیم که باید برای آن راهکار و چاره‌ای اساسی اندیشیده شود.

نباید این انتظار را داشته باشیم که در مدت ۲ ماه با نوسانات کاهشی یا افزایشی نرخ ارز، شاهد تغییر در قیمت انواع موبایل در بازار باشیم

وی افزود: با توجه به اینکه روند ثبت سفارش، تخصیص و تامین ارز برای واردات انواع موبایل به کشور نیازمند صرف زمان زیادی است، نباید این انتظار را داشته باشیم که در مدت ۲ ماه با نوسانات کاهشی یا افزایشی نرخ ارز، شاهد تغییر در قیمت انواع موبایل در بازار باشیم.

عالیان از اجرای طرح رجیستری برای شفاف شدن کالای موبایل در کشور خبر داد و افزود: انبار بسیاری از شرکت‌ها در سال جاری پر شده است و بازار نامطلوب فروش انواع موبایل در ایران موجب شده است که حتی در بعضی از مواقع با احتساب هزینه‌های ترخیص و گمرک، قیمت انواع موبایل در تهران پایین‌تر از استانبول و حتی کشور‌های حاشیه دریای خلیج‌فارس است که نباید این‌طور باشد، و حداقل نرخ انواع موبایل در تهران باید برابر با سایر کشور‌های همسایه ایران و یا حتی کمی گران‌تر باشد، که متاسفانه در پایان سال جاری این اتفاق رخ نداده است.

طی سال‌های اخیر شاهد افزایش میزان تقاضای گوشی موبایل در بازار بوده‌ایم، به طوری‌که که این میزان در سال گذشته حدود ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه بود و در سال جاری به بیش از ۱۹ میلیون دستگاه رسید

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل تصریح‌کرد: طی سال‌های اخیر شاهد افزایش میزان تقاضای گوشی موبایل در بازار بوده‌ایم، به طوری‌که که این میزان در سال گذشته حدود ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه بود و در سال جاری به بیش از ۱۹ میلیون دستگاه رسید.

وی افزود: میزان تقاضا خرید گوشی موبایل برای سال آینده به بیش از ۲۵ میلیون دستگاه خواهد رسید، زیرا نسل جدید موبایل‌های از ۳ G و ۴ G به ۵ G ارتقا پیدا کرده‌اند که وقوع این اتفاق، موجب افزایش قیمت انواع موبایل در بازار به دلیل برخورداری از تکنولوژی بالا و نرخ دلاری گران شده است.

زمان‌بندی خرید، اصل مهم برای مصرف‌کننده موبایل
رضا دیهیمی، نایب رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با اشاره به اینکه اختلاف بین نرخ ارز در بازار آزاد و ارز صادراتی به بیش از ۱۰ درصد رسیده است، گفت: گوشی‌های موبایلی که بیش از ۵۰۰ دلار ارزش دارند، باید برای قیمت‌گذاری آن‌ها در بازار، راهکار اساسی درنظر گرفته شود، زیرا نرخ ارز در بازار آزاد برای فروشندگان ملاک اصلی است و همین موضوع گرانی را مهمان بازار‌های موبایل در ایران خواهد کرد.

وی افزود: افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت گوشی موبایل برای سال آینده دور از ذهن نیست، زیرا از یک طرف هزینه‌های جاری برای فروشندگان و واردکنندگان گران خواهد شد و از طرف دیگر هم شاهد رشد نرخ تورم کالا‌های لاکچری که موبایل هم جزیی از آنهاست، در بازار خواهیم بود.

دیهیمی تصریح‌کرد: تهاتر واردت موبایل در برابر صادرات زعفران، خشکبار و یا حتی انواع میوه نمی‌تواند راهگشای موضوع باشد، زیرا از این طریق فقط ارز‌های صادراتی وارد کشور خواهند و برای واردکنندگان و حتی مصرف‌کنندگان موبایل در بازار هم ضرر خواهد بود، زیرا باید کالای موردنظر خود را گران‌تر از سابق خریداری کنند.

بازار موبایل از واردات تا فروش و حتی خدمات پس از فروش در ایران نیازمند ساماندهی است، زیرا طی چند سال اخیر شاهد وقوع آشفتگی‌های متعددی در این بازار بوده‌ایم، اما نه تنها تغییری برای سازماندهی این هرج ومرج‌ها ایجاد نشده است، بلکه بیشتر شده است که برای درمان آن باید برنامه‌ریزی کرد

وی اضافه‌کرد: بازار موبایل از واردات تا فروش و حتی خدمات پس از فروش در ایران نیازمند ساماندهی است، زیرا طی چند سال اخیر شاهد وقوع آشفتگی‌های متعددی در این بازار بوده‌ایم، اما نه تنها تغییری برای سازماندهی این هرج ومرج‌ها ایجاد نشده است، بلکه بیشتر شده است که برای درمان آن باید برنامه‌ریزی کرد.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اضافه‌کرد: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که ساخت موبایل در داخل کشور می‌تواند گره کور بسیاری از مشکلات در این حوزه را برطرف کند اما، در بعضی از اوقات نیازمند انتقال تکنولوژی از کشور‌های سازنده گوشی موبایل به ایران هستیم که طی سال‌های اخیر این اتفاق به ندرت رخ داده است.

دیهیمی گفت: قطع دست دلالان و واسطه‌گران از بازار موبایل به طور قطع باید محقق شود تا مصرف‌کننده، گوشی موبایل را گران‌تر از نمایندگی خریداری نکرده و موجب نارضایتی وی نشود.

وی تصریح‌کرد: وقتی ۳۵ درصد از نیاز بازار، گوشی موبایل وارد کشور می‌شود، نباید این انتظار را داشت که قیمت موبایل در بازار کاهش پیدا نکند اما، زمان‌بندی در خرید گوشی موبایل برای مصرف‌کننده، اهمیت دارد که به طور قطع خرید موبایل نباید در شب عید رخ دهد.

/بازار

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: