bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیر انجمن قطعه سازان ضمن تشریح آخرین وضعیت میزان بدهی گروه‌های صنعتی خودروساز کشور به تولیدکنندگان قطعات، گفت: خودروسازان با توجه به قدرت خرید خود اقدام به سفارش و تعیین کیفیت قطعات خودرو‌های داخلی می‌کنند.

بدهی ۴۶ هزار میلیارد تومان خودروسازان به قطعه‌سازان/ خودروسازان با توجه به قدرت خرید خود قطعه سفارش می‌دهد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «آرش محبی نژاد» دبیر انجمن قطعه سازان و صنایع همگن در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین وضعیت بدهی خودروسازان به قطعه سازان اظهار کرد: میزان مطالبات تعیین تکلیف نشده زنجیره تامین قطعات خودرو داخلی از خودروسازان رقمی بالغ بر ۴۶ هزار میلیارد تومان است که از این مقدار ۱۴ هزار میلیارد تومان آن متعلق به مطالبات تعیین تکلیف نشده از سال‌های گذشته محسوب می‌شود.


دبیر انجمن قطعه سازان افزود: در حال حاضر ظریفت بالقوه صنعت قطعه سازی کشور به گونه‌ای است که می‌تواند سالانه برای رقمی بالغ بر ۲ میلیون ۲۰ هزار دستگاه خودرو قطعه تولید کند است بر همین اساس می‌توان به جرئت ادعا کرد که قطعه سازان در بحث تولید قطعه برای خودرو‌های داخلی هیچ مشکل و مانعی پیش روی خود ندارند.


وی خاطر نشان کرد: در این میان سوالی مطرح می‌شود که چرا با وجود ظرفیت بالای قطعه سازان در تولید قطعات یدکی، ما شاهد بروز مشکلات فنی و همچنین وجود کالا‌های بی کیفیت در درون خودرو‌های داخلی هستیم؛ در پاسخ به این سوال باید این گونه پاسخ داد که هر آنچه خودروسازان در قرار داد خود با قطعه سازان مطالبه کنند، در نهایت باید همان اجرا شود.


محبی نژاد تشریح کرد: در واقع نوع قرارداد و میزان هزینه‌ مد نظر خودروسازان در عقد قرار‌داد با قطعه سازان، تعیین کننده کیفیت و سطح استاندارد قطعات یدیک خودرو‌های داخلی است؛ خودروسازان قطعاتی را می‌توانند سفارش دهند که با قیمت پرداختی خود بخواند.


دبیر انجمن قطعه سازان متذکر شد: تا زمانی که نظام قیمت‌گذاری دستوری، قیمت خودرو را سرکوب می‌کند به دنبال آن نیز قیمت قطعات به کار گرفته شده در آن خودرو نیز مورد سرکوب قرار می‌گیرد. اصطلاحی تحت عنوان ICI در میان قطعه سازان وجود دارد که بر حسب آن قطعات چه درصدی از قیمت یک خودرو را به خودش اختصاص داده است. به عبارتی اگر ارزش خودرویی ۱۵۰ میلیون تومان باشد میزان ICI آن نشان می‌دهد که قطعات به کار رفته در آن اتومبیل چند درصد از کل هزینه خودرو را به خود اختصاص داده است.


وی تاکید کرد: البته باید این نکته را یادآور شد که قطعه سازان در تولید قطعات خودرو تنوع کیفیت و استاندارد را رعایت می‌کند، ولی در نهایت خودروسازان با توجه به قدرت خریدی که دارند اقدام به سفارش و تعیین کیفیت قطعات خودرو‌ کنند. البته طی سال‌های اخیر کیفیت قطعات و یا حتی خودرو‌های داخلی نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است، اما متاسفانه هنوز کیفیت این کالا‌ها نسبت به محصولات مشابه خود فاصله بسیار زیادی داردند.


محبی نژاد همچنین پیرامون دستور اخیر رئیس جمهور کشورمان در تامین قطعات مورد نیاز خودرو‌های ناقص در پارکینگ گروه‌های خودروسازی کشور گفت: در حال حاضر رئیس جمهور دستورات خوبی را درباره صنعت خودرو دادند، اما باید این را بدانند که برخی مسائل صنعت خودرو کشور با دستور حل نمی‌شود؛ هر زمانی که ما شاهد تسویه بدهی خودروسازان به قطعه سازان باشیم و همینطور ساختار و الزمات زنجیره تامین صنعت خودرو کشور به نحو احسن اجرا شود، شما شک نداشته باشید که دیگر شاهد خودرو ناقض و یا وجود انتقادی از کیفیت خودرو نخواهیم بود.


دبیر انجمن قطعه سازان در پایان خاطر نشان کرد: در صورت پرداخت کامل بدهی خودروسازان به قطعه سازان، اعضای انجمن ما مشکلی در تامین ۸۵ درصد از قطعات خودرو‌های داخلی نداریم؛ ۱۵ درصد باقی مانده متعلق به قطعات پیشرفته و میکروچیپ‌ها است که با رفع تحریم‌ها و فروکش شدن کرونا برای واردات این قطعات نیز دیگر مشکلی نخواهیم داشت.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: