bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار گفت: با توجه به اینکه سهمیه نهاده‌ها در بازارگاه برای اسفندماه تقریبا ۶۰ درصد نیاز مرغداران را پوشش داد، بنابراین مرغدار از عدم تحویل مابقی نهاده‌ها نگران شده و قیمت‌ها افزایش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی درباره دلایل گرانی تخم مرغ در کشور گفت: با توجه به اینکه سهمیه نهاده‌ها در بازارگاه برای اسفندماه برای همه ماه را ندادند و تقریبا ۶۰ درصد نیاز مرغداران تخصیص پیدا کرده، این مسال باعث شده مرغدار از عدم تحویل مابقی نهاده‌ها نگران شوند، به همین دلیل قیمت‌ها افزایش یافته است.

حسین موسوی نژاد با بیان اینکه قیمت تمام شده‌ای تخم مرغ در ماه‌های اخیر افزایش یافته است، افزود: البته نباید گرانی قیمت نهاده‌ها در ماه‌های اخیر را نادیده گرفت، چراکه هزینه مرغدار‌ها بالا رفته و برای ادامه تولید باید هزینه‌ها در قیمت‌ها پیش بینی شود.



آیا عدم تخصیص کامل نهاده‌ها در اسفندماه به موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ارتباط دارد؟
او درباره اینکه آیا عدم تخصیص کامل نهاده‌ها در اسفندماه به موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ارتباط دارد یا خیر؟ گفت: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی درباره این مساله چیزی نگفته است، به همین دلیل نمی‌توان با قاطعیت گفت این عدم تخصیص به حذف ارز ترجیحی ارتباط دارد.

در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش تولید و همچنین واردات ۱۰۰ تن تخم مرغ میزان عرضه این محصول در بازار افزایش پیدا کرد، به همین دلیل بسیاری از مرغدار‌ها حتی ۱۰۰ تومان هم زیر قیمت مصوب محصول خود را می‌فروختند تا بتوانند همچنان به عرضه در بازار ادامه دهند و با سایر مرغداری‌ها رقابت کنند، اما در شرایط کنونی به یکباره سیاست‌های دولت در زمینه عدم تخصیص کامل نهاده‌ها منجر به موج جدید گرانی شد.

البته وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده فروش تخم مرغ با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب تخلف است و با افرادی که هر شانه تخم مرغ را با قیمتی بالاتر از ۴۳ هزار تومان بفروشند برخورد می‌شود.

در شرایط کنونی در تولید مرغ تعادل کافی به وجود آمده و مرغ تخم گذار در یک دوره دو ساله استفاده می‌شود، به همین دلیل تا پایان سال ۱۴۰۱ تولید تخم مرغ ایران کاهشی نخواهد داشت، اما درباره قیمت گوشت مرغ عواملی مانند نرخ دان و تقاضا موثر است، برای نمونه در فصل‌هایی مانند رمضان و ربیع الاول و... که جشن‌های عروسی بیشتر میزان تقاضا هم بالا می‌روند و تولیدکننده‌ها هم برای این فصل‌ها جوجه ریزی بیشتری خواهند داشت؛ البته در مقطع کنونی از نظر مرغ اجداد برای تولید مشکلی نداریم مگر اینکه در تقاضا یا قیمت نهاده‌ها و... تغییراتی به وجود بیاید و منجر شود تا قیمت تمام شده هم بالا برود در غیر اینصورت تغییر در قیمت‌ها غیر منطقی است به عبارت دیگر وقتی قیمت نهاده‌ها یا جوجه یک روزه بالا می‌رود قیمت تمام شده هر کیلو گوشت مرغ بالا می‌رود و در آن صورت دیگر قیمت مصوب برای مرغدار‌ها به صرفه نخواهد بود و اگر دولت اصرار داشته باشد قیمت مرغ و تخم مرغ را ثابت نگه دارد به طور قطع مرغدار جوجه ریزی نخواهد کرد و کاهش تولید رقم می‌خورد از این رو باید همواره سیاست متعادل سازی را اجرایی کند.


/ موج

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: