bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
مدیر عامل اتحادیه دام سبک، گفت: با توجه به سقوط ارزش روبل و کاهش قیمت گوشت در روسیه، احتمال واردات گوشت از این کشور تقویت شده است.

افشین صدر دادرس در پاسخ به این پرسش که باوجود مازاد زنده در کشور باز هم دولت مجوز واردات ۱۰ هزار تن گوشت را به بخش خصوصی داد، به نظر شما این مسئله چه تاثیری بر تولید داخلی می‌گذارد؟ گفت: دامداران حدود ۲ سال است که تحت فشار هستند و قیمت تمام شده تولید آن بالا رفته است، اما از آنجایی‌که هیچ حمایتی نمی‌شود برخی از آن‌ها نتوانستند هزینه‌ها را تامین کنند از این‌رو ورشکسته شدند.

وی با اشاره به عدم حمایت وزارت کشاورزی از دامداران، گفت: وزارتخانه تلاشی برای حل مشکلات تولیدکنندگان داخلی نمی‌کند، اما از سوی دیگر مجوز واردات ۱۰ هزار تن گوشت را صادر کرد این در حالیست که در ماه گذشته صادرات دام زنده را به بهانه تنظیم بازار متوقف کرد. اما ما در عمل بعد از توقف صادرات شاهد کاهش قیمت گوشت در بازار نبودیم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه مافیای گوشت از مدت‌ها قبل زمینه را برای واردات گوشت فراهم کرده بود، گفت: مافیای گوشت فشار زیادی بر تصمیم گیرندگان وارد کرد تا دستور واردات را بدهند. اما پرسش اصلی این است که تولید داخلی کفاف نیازمان را می‌دهد چرا مسئولان تلاش نکردند که اعتماد تولیدکنندگان را جلب کنند که آن‌ها دام خود را در اختیار تولیدکنندگان قرار بدهند؟. شرکت پشیبانی امور دام ماه‌هاست که به دامداران بابت خرید حمایتی بدهکار است و هنوز با تولیدکنندگان تسویه حساب نکرده و از سوی دیگر نیز نهاده مورد نیز آن‌ها را در اختیار دامداران قرار نداده است.

صدردادرس ادامه داد: پرسش اصلی این است که آیا شرکت پشتیبانی امور دام می‌خواهد به موقع با واردکنندگان تسویه کند؟ اگر در زمان مشخص این تسویه حساب انجام شود مشخص خواهد شد که آن‌ها نیز به دنبال واردات و حذف تولید داخلی هستند.

مدیر عامل اتحادیه دام سبک، با اشاره به لزوم صدور مجوز صادرات دام زنده، گفت: واردات باعث خواهد شد که بخشی از نیاز مصرف‌کنندگان با گوشت وارداتی تامین شود و بخشی از دام در دامداران بماند؛ دامدار باید برای نگهداری این دام هزینه کند از سوی دیگر در فصل زایش هستیم و انباشت دام افزایش خواهد داشت و این دام در خرداد وارد بازار خواهد شد. از این‌رو دامداران از دولت تقاضا دارند حال که مجوز واردات را صادر کرده بهتر است از سوی دیگر مجوز صادرات نیز بدهد تا تولید داخلی راهی برای تنفس و ادامه حیات داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که گوشت از کدام کشور وارد خواهد شد؟ گفت: با توجه به سقوط ارزش روبل و کاهش قیمت گوشت در روسیه احتمال واردات گوشت از روسیه تقویت شده است.

/ایلنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: