bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
نماینده بهار وکبودر آهنگ تاکید کرد: برای کشورمان موضوعی که مهم است این است که ظرفیت‌های فنی و توانمندی‌های خود را در حوزه هسته‌ای پس از توافق احتمالی حفظ کند.

به گزارش بازارنیوز، فتح الله توسلی اظهار داشت: در پرونده هسته‌ای موضوعات اساسی‌ای وجود دارد که به آژانس بر میگردد یکی از این موضوعات مسائل فنی و توافقات پادمانی است که ذیل آن‌ها میزان درصد غنی سازی و بازرسی‌ها نیز قرار دارد و هرکدام ابعاد خاص خود را دارد و برای کشورمان موضوعی که مهم است این است که ظرفیت‌های فنی و توانمدی‌های خود را حفظ کند.

وی افزود:ما دانش هسته‌ای برای غنی سازی با درصد بالا را داریم و در حال استفاده از آن هستیم و حق داریم اگر کشور‌های دیگر به تعهدات خود عمل نکردند ما ظرفیت بلقوه خود در غنی سازی با غنای بالا را به ظرفیت بلفعل تبدیل کنیم و محدودیت‌های خود خواسته را کاهش دهیم.

می‌تاکید کرد: ما دانش هسته‌ای که خود را که در ذهن جوانان و دانشمندانمان است را باید حفظ کنیم و در عرصه صنعت از آن بهره بگیریم و از سوی دیگر تحریم‌های تحمیل شده به ما که تقریبا در همه بخش‌های اقتصادی، نظامی، بهداشتی، سیاسی و حتی فرهنگی ما نمود پیدا کرده متوقف شود چراکه از نظر ما این تحریم‌ها به صورت غیر قانونی به کشورما تحمیل شده.

وی با اشاره به بحث تبادلات مالی جمهوری اسلامی ایران با دنیا گفت:موضوع دیگری که باید در قالب توافق به آن توجه شود روان شدن مبادلات مالی است، این خارج از قواعد تجارت جهانی است که کشوری کالایی را می‌فروشد، اما پول آن را دریافت نمی‌کند، اما دولت مستکبر آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی با تحریم‌ها باعث شدند منابع ما در خارج از کشور بلوکه شوند همچنین ایران به عنوان یک کشور مهم تولید کننده انرژی باید بتواند از ظرفیت خود در ترانزیت انرژی دنیا استفاده کند.

توسلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص تاثیر تحولات اخیر دنیا بر مذاکرات تصریح کرد: حوادث اوکراین مهمترین اتفاقی است که در هفته‌های اخیر در دنیا رخ داده است و برای روسیه و شرق اروپا تاثیر گذار است. ناتو در چندین سال گذشته در تلاش بوده به حوزه شرق نفوذ کند و روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ هسته‌ای و صاحب کرسی در شورای امنیت در این منطقه احساس می‌کند ناتو در حوزه پیرامونی این کشور یک تهدید است و اتفاقات چند سال قبل گرجستان زنگ خطر را برای روس‌ها به صدا در آوورد و به شکلی اروپا در اوکراین به شکل غیر مستقیم با غرب درگیر است.

وی تاکید کرد:ما اقدامات علیه مردم را در هیچ جای دنیا تایید نمی‌کنیم و امیدواریم در اسرع وقت این جنگ خاتمه یابد، اما در این شرایط پر آشوب ایران نیز درگیر مذاکرات هسته‌ای است و در روز‌های گذشته هم مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرده و ملاقات‌هایی هم با مسئولان فنی، سیاسی و امنیتی کشورمان داشته است و امیدواریم به این نتیجه رسیده باشد که برخی مسائل خط قرمز ما است و از آن‌ها کوتاه نخواهد آمد.







/بازار

برچسب ها: هسته ای ، توافق ، مذاکره
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: