bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
موسسه انگلیسی ارائه دهنده آمار بازار انرژی گزارش داد: ایران در ماه فوریه ۲ میلیون ۵۴۰ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده است که نسبت به ماه پیش از آن روزانه ۴۰ هزار بشکه بیشتر است.

به گزارش بازارنیوز، «آرگوس»، موسسه انگلیسی ارائه دهنده آمار بازار انرژی گزارش داد گروه اوپک پلاس در ماه فوریه (ماه گذشته میلادی) تولید نفت خام خود را ۳۴۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.

اما شکاف میان تولید و هدف تعیین شده این گروه در ماهی که درخواست برای افزایش سریع‌تر تولید بیشتر شده است، بار دیگر افزایش یافت و به ۸۹۰ هزار بشکه در روز رسید.

بر اساس آمار آرگوس، میزان تولید اعضای اوپک پلاس در ماه فوریه ۳۸.۲۵ میلیون بشکه در روز بوده که از رقم ۳۷.۹۱ میلیون بشکه در روز در ماه ژانویه بیشتر است، اما همچنان از سطح هدف تعیین شده این گروه برابر با ۳۹.۱۴ دلار کمتر است.

* افزایش ۴۰ هزار بشکه تولید نفت ایران در ماه فوریه

البته، ایران و لیبی که از این سهمیه اوپک معاف هستند، در ماه فوریه، میزان تولید خود را در مجموع ۱۷۰ هزار بشکه در روز افزایش دادند که لیبی، ۱۳۰ هزار بشکه از این میزان را پس از آغاز مجدد فعالیت ۴ میدان نفت خام و میعانات گازی اش در اوایل ماه ژانویه به خود اختصاص داده است.

به گزارش فارس، به این ترتیب، بنا بر اعلام این موسسه، ایران در ماه فوریه، روزانه ۴۰ هزار بشکه بر تولید خود افزوده است.

بنا بر اعلام موسسه آرگوس، ایران در ماه ژانویه ۲۰۲۲ روزانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است که در ماه فوریه این رقم به ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

چهارده عضو از ۱۹ عضو اوپک پلاس، این ماه کمتر از سهمیه خود تولید داشتند، زیرا کاهش ظرفیت مازاد، سرمایه گذاری کم و محدودیت‌های زیرساختی، افزایش تولید را محدود کرده است.

موضع گروه اوپک پلاس در مورد افزایش قیمت‌ها این است که علت اصلی این افزایش قیمت، ژئوپلتیکی است و ربطی به عوامل بنیادین بازار ندارد، به طوری که محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک گفت: «ما هیچ کنترلی بر رویداد‌های جاری نداریم.»

* احتمال افزایش تولید اوپک پلاس در نشست بعدی

وزرای عضو اوپک پلاس در ۳۱ ماه مارس برای تصمیم گیری در مورد راهبرد تولید در ماه می‌دیدار خواهند کرد؛ در آن زمان، سطح پایه تولید ۵ کشور، روسیه، عربستان، عراق، کویت و امارات مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت که تعیین کننده سهمیه و میزان تعهدشان به این گروه خواهد بود.

به نوشته این گزارش، در این صورت، سهمیه تولید ماهانه اوپک پلاس از ۴۰۰ هزار بشکه در روز به ۴۳۲ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد که می‌تواند تاحدی آژانس بین المللی انرژی را راضی کند.

این موسسه پیش بینی می‌کند، تولید نفت روسیه در ماه فوریه ۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

در میان اعضای اوپک، تنها امارات و عربستان، ظرفیت مازاد دارند و نمایندگان اوپک پلاس بعید است به تولیدکنندگانی که دارای ظرفیت مازاد هستند، اجازه دهند تا کاهش تولید بقیه را جبران کنند.

اما به نظر می‌رسد در هفته گذشته، نشانه‌هایی از اختلاف در این رویکرد دیده شد؛ زمانی که سفیر امارات در آمریکا گفت، «کشورش به افزایش تولید تمایل دارد و اوپک را برای در نظر گرفتن سطوح بالای تولید تشویق خواهد کرد.».

اما در عین حال، یک منبع آگاه اماراتی گفت" سفیر این کشور دچار سوء تفاهم شده است و سهیل المزروعی، وزیر انرژی این کشور اطمینان داد که «به توافق اوپک پلاس و سازوکار تعیدل تولید ماهانه موجود پایبند است.»

«سومو»، شرکت بازاریاب دولتی عراق از افزایش برنامه ریزی شده اوپک پلاس حمایت و اعلام کرد: «این برنامه برای رفع هرگونه کمبودی که ممکن است در عرضه رخ دهد، کافی است.»

کشور‌های ایران و ونزوئلا که تحت تحریم قرار دارند نیز می‌توانند نفت ترش به بازار عرضه کنند. مذاکرات با ایران در حال انجام است و نفت ایران می‌تواند به بازار بازگردد؛ در عین حال، آمریکا مذاکره با ونزوئلا را آغاز کرده و مشخص نیست که دیپلماسی به رفع تحریم‌های این کشور منجر شود یا نه.

اما تحلیلگران می‌گویند، هیچ یک از این کشور‌ها نمی‌توانند به طور کامل نفت از دست رفته روسیه را جبران کنند.



/فارس

برچسب ها: نفت ، نفت و انرژی ، اوپک
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: