bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
بحران اوکراین برای ایران تبدیل به یک شمشیری دو لبه شده است که می‌تواند در مذاکرات هسته‌ای و بازار نفت و گاز، منافع تهران را تامین کند.

به گزارش بازارنیوز؛ در خلال جنگ اوکراین، قیمت نفت به ۱۳۰ دلار نزدیک شد. اندیشکده‌های غربی برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه در کوتاه مدت، نفت ایران و ونزوئلا را پیشنهاد کردند.
به عقیده کارشناسان، قطع وابستگی اروپا به روسیه تقریبا امکان پذیر نیست و دیر یا زود مجبور به تعامل با کرملین خواند شد. بدین ترتیب وابستگی اروپا نیز به منابع انرژی روسیه در سطح بالایی است.
فروش نفت ایران نیز به قدری رشد داشته که تحریم مسیر مویرگی آن، غیر ممکن به نظر می‌رسد.
غرب نیز تلاش می‌کند تا در یک بازی، ایران را از حقوق هسته‌ای محروم کرده و تحریم‌های بی اثر شده را به عنوان پاداش معرفی کند.


اثر مذاکرات هسته‌ای بر قیمت نفت جهانی
اگر تنش میان غرب و روسیه در اوکراین از سطح کنترل‌شده فعلی خارج نشود و در عین‌حال مذاکرات هسته‌ای نیز به نتیجه برسد، ایران در آستانه دستیابی به درآمدی قابل توجه قرار خواهد گرفت. چرا که فوری‌ترین اثر این بحران افزایش قیمت انرژی در جهان است و همزمان با نیاز فوری بسیاری کشور‌های توسعه‌یافته و ثروتمند، ایران با منابع قابل توجه نفت و گاز به بازار‌های جهانی بازخواهد گشت.


اما همزمان اگر مساله روسیه و غرب بالا بگیرد و مذاکرات وین به سرعت به نتیجه نرسد، نه فقط اقتصاد ایران از مزایای یک توافق هسته‌ای و فروش نفت و گاز گران‌قیمت محروم خواهد شد، بلکه اصولا تجارت و اقتصاد جهانی با بحرانی گسترده روبه‌رو می‌شود و شکاف میان غرب با روسیه و چین، شرایط را برای همه دشوار خواهد کرد. آن هم در روز‌هایی که اقتصاد بسیاری از کشور‌های جهان به دلیل همه‌گیری کرونا در دو سال گذشته با ضرر‌های هنگفت روبه‌رو بوده است.


در چنین شرایطی، بحران اوکراین، همانند شمشیری دو لبه است که هم می‌تواند در مذاکرات هسته‌ای، منافع ایران را تامین کند و هم همه چیز را بهم بریزد. اینکه چه رویی از این شمشیر نصیب ایران خواهد شد به ادامه بحران، چگونگی واکنش غرب به تهاجم روسیه و سطح تنش میان روسیه و غرب در روز‌ها و هفته‌های آینده بستگی دارد.

نفت ۳۰ دلاری ۱۳۰ دلار شد
سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا روسیه به ایران اجازه می‌دهد که جایگزین این کشور در حوزه انرژی شود؟ مرداد امسال ماجرای قرارداد ۲۰ ساله ایران و روسیه مطرح شد. یکی از عناصر کلیدی این توافقنامه این است که روسیه عملاً بر اینکه گاز ایران در کجا و به چه قیمتی فروخته شود، کنترل دارد. اگرچه ایران پس از روسیه، یک سوم ذخایر گاز ایران را دارد. برای همین برای روسیه مهم بوده که اطمینان حاصل کند گاز ایران به اروپا سرازیر نشود و در نتیجه روسیه را تضعیف نکند.
اما نکته بعدی این است که آیا سیاست ایران این است که جای روسیه را بگیرد؟ آن هم در شرایطی که ایران بیشتر از هر زمانی به سمت روسیه متمایل شده است؟
قیمت نفت در دولت سیزدهم تا ۳۰ دلار هم رفته بود حالا به ۱۳۰ دلار رسیده و جای افزایش بیشتر هم دارد. باید دید در این شرایط ایران می‌تواند وارد بازار نفت جهان شود یا نه.





/برنا

برچسب ها: اوکراین ، روسیه ، نفت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: