bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰
قیمت نفت در بازار‌های جهانی با بروز نشانه‌هایی از روند مثبت گفتگو‌های روسیه و اوکراین، ۴.۵۱ دلار ارزان و بشکه ۱۰۸.۱۶ دلار فروخته شد.

به گزارش بازارنیوز، با بیشتر شدن تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ با اوکراین و همچنین آماده شدن بازار برای افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا، قیمت نفت در معاملات امروز بیش از ۴ دلار کاهش یافت و بر کاهش قیمتی که از هفته گذشته شروع شده بود، افزوده شد.

هر بشکه نفت برنت با کاهش ۴ دلار و ۵۱ سنتی ۱۰۸.۱۶ دلار فروخته شد، هر بشکه نفت خام آمریکا نیز ۵ دلار و ۴۱ سنت کاهش یافت و ۱۰۳.۹۲ دلار معامله شد.

هر دو شاخص نفتی از زمان عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) به شدت افزایش یافتند و قیمت نفت برنت به نزدیکی ۱۴۰ دلار رسید. قیمت نفت تا این زمان از سال جاری میلادی (حدود ۲ ماه و نیم) ۴۰ درصد رشد کرده است.

بیشتر بخوانید:

*بیشترین کاهش هفتگی قیمت نفت در ۴ ماه گذشته رقم خورد

*آرامش بازار نفت پس از نپیوستن اتحادیه اروپا به تحریم نفتی آمریکا علیه روسیه

قرار است نمایندگان روسیه و اوکراین امروز بار دیگر از طریق تماس تصویری مذاکره کنند. پیش از این هر دو طرف از پیشرفت در مذاکرات خبر دادند.

ممکن است طی چند روز آینده، نتایج مثبتی از مذاکرات دو کشور حاصل شود.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، دیروز گفت روسیه نشانه‌هایی از خود نشان می‌دهد که ممکن است مایل به مذاکرات اساسی در مورد اوکراین باشد.

عملیات نظامی روسیه در اوکراین، بازار‌های انرژی در جهان را متلاطم کرده است.

تینا تنگ، تحلیلگر بازار‌های سی ام سی گفت: «از آنجایی که سرمایه گذاران تاثیر تحریم‌ها بر روسیه را بررسی کرده اند و طرفین نشانه‌هایی از مذاکره برای توقف آتش نشان می‌دهند، احتمالا قیمت نفت این هفته کاهش یابد.»

تنگ افزود: «از آنجایی که بازار‌ها تاثیر عرضه بسیار کمتر را در ماه فوریه تا اوایل ماه مارس بر قیمت‌ها پیش بینی کرده بودند، تمرکز بازار اکنون بر نشست سیاست گذاری کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در این هفته است که می‌تواند سبب تقویت بیشتر ارزش دلار و فشار کاهشی بر قیمت کالا‌های اساسی شود.»

نشست سیاست گذاری کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا در ۱۵ و ۱۶ ماه مارس در مورد افزایش یا عدم افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور برگزار خواهد شد.

قیمت مصرف کننده در آمریکا در ماه فوریه افزایش یافت و بیشترین افزایش سالانه تورم در ۴۰ سال گذشته را برای این کشور رقم زد و با افزایش قیمت نفت و خام و سایر کالا‌های اساسی، شدت بیشتری خواهد گرفت.

انتظار می‌رود، فدرال رزرو در این هفته نرخ بهره بانکی را افزایش دهد که می‌تواند فشار کاهشی بر قیمت نفت داشته باشد.

نفت معمولا با دلار قیمت گذاری می‌شود و تقویت دلار، قیمت نفت را برای مالکان ارز‌های غیردلاری گران می‌سازد.

نفت برنت هفته گذشته ۴.۸ درصد و نفت خام آمریکا ۵.۷ درصد از ارزش خود را از دست دادند و بیشترین کاهش هفتگی از ماه نوامبر را ثبت کردند.

این کاهش، پس از رشد قیمت به بالاترین رقم از سال ۲۰۰۸ رخ داد. این افزایش ناشی از نگرانی تحریم نفتی روسیه توسط آمریکا و انگلیس بود.

آمریکا هفته پیش، تحریم نفت، گاز و کل واردات انرژی از روسیه را اعلام کرد و انگلیس نیز اعلام کرد مرحله به مرحله تا پایان سال، این تحریم را انجام می‌دهد. (جزئیات بیشتر)

روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام و محصولات نفتی است و حدود ۷ درصد عرضه نفت در جهان به این کشور اختصاص دارد.





/فارس

برچسب ها: نفت ، جنگ ، روسیه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: