bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
به دلیل نامشخص بودن روند بازار‌های جهانی نفت و فلزات اساسی، نماد‌های پالایشی امروز بیشترین خروج پول را شاهد بودند.

به گزارش بازارنیوز، بازار سرمایه در روز‌های اخیر توان چندانی برای صعود یا نزول نداشته و در حال در جا زدن است. خروج پول که در معاملات روز یکشنبه با کاهش مواجه شده بود، امروز دوباره رشد داشت. خروج پول در روز‌های پایانی سال به دلیل نیاز سهامداران حقیقی و خرد به نقدینگی است.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، رشد ارزش معاملات با آهنگ ثابت و خروج پول حقیقی، نشانه‌ای از انتظارات منفی سهامداران نسبت به آینده بازار سهام بوده و آن‌ها هنوز به بازگشت بورس به روز‌های صعودی و متعادل اطمینان نکرده‌اند. برخی نیز نوسانات شاخص را متأثر از تلاطمات بین‌المللی و نوسانات قیمت نفت و فلزات اساسی می‌دانند.

به نظر می‌رسد، افزایش ریسک‌های سیاسی بازار به رشد خروج سرمایه و افزایش انتظارات منفی خواهد انجامید و به نظر می‌رسد بورس در روز‌های پایانی سال نوسان بسیار کمی داشته باشد و سهامداران منتظر رسیدن سال جدید هستند.

روز جریان معاملات روز دوشنبه، قیمت سهام اغلب نماد‌های پالایشی کاهش یافت و گروه فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای قرمزترین گروه بازار سهام بود. در معاملات امروز نماد‌های نزولی گروه پالایشی، بخش عمده فروش‌ها به سهامداران حقیقی اختصاص داشت.

* شاخص‌هایی که خلاف یکدیگر حرکت می‌کنند

در معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس با ریزش ۵۹۵ واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۷۸۱ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۰.۰۴ درصد بوده است.

اما شاخص کل هموزن با رشد ۲۱۸ واحدی در سطح ۳۳۸ هزار و ۹۵۴ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۰.۰۶ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۴ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۱۳۸ واحدی ایستاد.

* رشد خروج پول حقیقی از بورس

امروز برای پنجمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد نسبت به روز گذشته رشد ۶۹ درصدی داشت. در جریان معاملات امروز سهامداران حقیقی ۳۴۹ میلیارد تومان پول از بورس خارج کردند.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شرکت‌های شلرد (شرکت کود شیمیایی اوره لردگان)، شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت. سهم‌های پالایش (صندوق پالایشی یکم- سهام)، تجلی (تجلی توسعه معادن و فلزات) و مبین (مبین انرژی خلیج فارس) نیز بیشترین ورود پول حقیقی را شاهد بودند.

* رکود در معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به دلیل انجام عملیات بین بانکی اوراق بدهی به رقم ۱۸۴ هزار و ۳۶۴ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۷۹ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان بود که ۹۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز افت کرد و با کاهش ۲ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۷۴۲ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در دو هفته اخیر است. معاملات خرد تنها یک درصد از معاملات کل بازار را به خود اختصاص داده است.

* کاهش مازاد تقاضا در پایان معاملات

در پایان معاملات روز دوشنبه، ۲۶۹ نماد رشد قیمت داشتند؛ یعنی ۴۳ درصد بازار قیمتشان رشد کرده است و تعداد ۴۳ نماد در صف خرید قرار گرفتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۸ درصد افت کرد و در رقم ۹۰ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد‌های کمنگنز (شرکت معادن منگنز ایران)، غدام (شرکت خوراک دام پارس) و لابسا (شرکت آبسال) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفتند و بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات روز دوشنبه، ۳۵۹ نماد کاهش قیمت داشتند؛ یعنی ۵۷ درصد بازار افت قیمت را تجربه کردند و تعداد ۲۲ سهم در صف فروش قرار داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه ۵ درصد افزایش یافت و ۶۰ میلیارد تومان شد. بدین ترتیب معاملات روز دوشنبه با مازاد تقاضای ۳۰ میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز گذشته با کاهش روبرو شده است.

بیشترین صف فروش نیز به سهم‌های غدشت (شرکت دشت مرغاب)، سدبیر (شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) و توسن (شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین) تعلق داشت.






/فارس

برچسب ها: سهامداران ، بورس ، نفت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: