bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به افزایش صادرات ایران به عراق در سال جاری، گفت: صادرات ایران به عراق تا پایان امسال به ۹ میلیارد دلار می‌رسد.

صادرات ۹ میلیارد دلاری ایران به عراق در پایان سال ۱۴۰۰

گروه صنعت ، معدن و تجارت بازارنیوز؛ «سید حمید حسینی» درباره آخرین وضعیت تجارت ایران با عراق، گفت: با توجه به اینکه امسال وضعیت کرونا عادی‌تر شده و رفت و آمد بین دو کشور بهتر شده است و همچنین وضعیت درآمدی دولت عراق به شدت افزایش یافته هم صادرات ما به عراق و هم واردات ما از این کشور بیشتر شده و تا پایان سال به وضعیت تجاری دو سال قبل باز خواهیم گشت.


عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و عراق افزود: در بهمن ماه امسال صادرات ایران به کشور‌های دیگر افزایش یافته و در حالی که میانگین ۱۰ ماهه صادرات ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود به یکباره در بهمن ماه میانگین صادرات به ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار رسید.


وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود صادرات ما به عراق تا پایان سال جاری به ۹ میلیارد دلار برسد، گفت: در ۱۰ ماهه ابتدای امسال صادرات ما به عراق ۷ میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار بود که در ۱۱ ماهه به ۸ میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار افزایش یافت.


حسینی با بیان اینکه افزایش صادرات در همه بازار‌ها وجود دارد، گفت: بخشی از افزایش صادرات به دلیل افزایش قیمت پایه در انرژی، گاز و محصولات فولادی و بخشی هم افزایش قیمت شدید حمل و نقل در دنیا است؛ بنابراین کشور‌های مختلف بجای اینکه ملزومات وارداتی خود را از چین یا هنگ‌کنگ تامین کنند ترجیح می‌دهند از کشور‌های همسایه و نزدیک‌تر واردات انجام دهند تا هزینه تمام شده کالا‌های وارداتی آن‌ها کمتر شود.


وی با اشاره به اینکه امسال یک میلیارد دلار کالا از عراق وارد کشور شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود ارزش تجارت خارجی ایران و عراق تا پایان سال به ۱۲ میلیارد دلار برسد.


عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و عراق در مورد صادرات کالا‌های ترانزیتی به عراق گفت: سالانه حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار کالا‌های ترانزیتی به عراق صادر می‌شود که این میزان صادرات در آمار صادراتی ما محاسبه نمی‌شود، اما کشور‌هایی مانند ترکیه صادرات کالا‌های ترانزیتی را نیز در ارقام تجاری‌شان قید می‌کنند.

 

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: