bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۸
عربستان سعودی جایگاه خود به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به چین را که در دسامبر به‌دست روسیه افتاده بود، در دو ماه نخست سال ۲۰۲۲ پس گرفت.

آمار اداره کل گمرک چین نشان داد واردات نفت عربستان به چین در ژانویه و فوریه به ۱۴.۱۶ میلیون تن معادل ۱.۸۱ میلیون بشکه در روز بالغ شد که در مقایسه با ۱.۸۶ میلیون بشکه در روز در مدت مشابه سال ۲۰۲۱، سه درصد کاهش داشت.

واردات نفت چین از روسیه در دو ماه نخست سال ۲۰۲۲ به ۱۲.۶۷ میلیون تن معادل ۱.۵۷ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ۱.۷۲ میلیون بشکه در روز در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ به میزان ۹.۱ درصد کاهش داشت.

تقاضای پالایشگاههای خصوصی چین برای نفت اسپوی (ESPO) روسیه، تحت تاثیر برخورد دولت با فرار مالیاتی و مبادله غیرقانونی سهمیه‌های واردات قرار گرفت. دولت چین همچنین نخستین سهمیه واردات نفت سال ۲۰۲۲ برای پالایشگاههای خصوصی را با هدف حذف ظرفیت پالایش غیرکارآمد، کاهش داد.

واردات از روسیه در مارس که خریداران جهانی در پی تشدید بحران اوکراین از دریافت محموله‌های روسی اجتناب کردند، کاهش پیدا کرد اما رویترز گزارش کرد شرکت "سورگوت نفت گاز" با چین برای دور زدن تحریمهای غربی و ادامه فروش نفت همکاری می‌کند.

عراق با صادرات ۱۰.۰۱ میلیون تن نفت به چین در دو ماه نخست امسال که ۰.۴ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال میلادی گذشته کاهش داشت، در رتبه سوم قرار گرفت.

آمار گمرکی جدید چین نشان داد ۲۵۹ هزار و ۹۳۷ تن نفت ایران در ژانویه وارد این کشور شده است که مشابه میزان واردات در دسامبر سال ۲۰۲۱ بود که چین برای نخستین بار از دسامبر سال ۲۰۲۰، واردات از ایران را در آمار گمرکی رسما ثبت کرد. هیچ محموله ایرانی در آمار فوریه گمرک چین ثبت نشده بود.

بر اساس گزارش رویترز، آمار رسمی چین همچنین نشان داد هیچ وارداتی از ونزوئلا در ژانویه و فوریه صورت نگرفته است.

ایسنا/

برچسب ها: عربستان ، روسیه ، نفت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: