bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹
یک اقتصاددان در واکنش به اظهارت همتی رئیس اسبق بانک مرکزی نسبت پشت پرده گرانی، او و تیم اقتصادی دولت دوازدهم را بانیان وضع موجود خواند.

چند خط حرف حساب با همتی!

گروه بانک و بیمه بازارنیوز؛ «محمد کهندل» اقتصاددان در واکنش به پیام توئیتری پیام «عبدالناصر همتی» پیرامون پشت پرده گرانی‌ها نوشت: پیام آقای همتی در رابطه با پشت پرده گرانی‌ها بسیار تعجب‌برانگیز بود. وجود ارز ترجیحی و چند نرخه بودن ارز یعنی قیمت‌گذاری دولتی و دخالت دولت در اقتصاد و نظام ارزی. دلار همتی که به دلار جهانگیری معروف شد پشت پرده افزایش، تورم ناشی از حذف ترجیحی است که دقیقاً این قسمت به خود شخص آقای همتی و دوستانش در دولت دوازدهم مربوط می‌شود. آیا تک نرخی کردن ارز یک تصمیم اقتصادی نیست؟ آیا شفافیت در قیمت کالا‌ها، خدمات و بستر ظهور مزیت‌های نسبی نیست؟


درخصوص نرخ دلار در بودجه دقیقاً همین منطق حاکم است. آقای همتی! آیا شما این‌ها را نمی‌دانید یا ورود به صحنه سیاست سبب رها کردن منطق اقتصادی از طرف شما شده است؟ آیا نمی‌خواهید اقتصاد کشور در مسیر رشد بلندمدت قرار بگیرد! شما به دنبال تک نرخه بودن ارز بودید، ولی جایگاه سیاسی‌تان جرأت این کار را از شما و دوستان‌تان گرفته بود.


شما که مرد میدان نبودید، به عنوان تماشاچی برای آن‌هایی که تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای شفافیت، برای ظهور مزیت‌های نسبی، ایجاد امنیت اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال می‌کنند، کف بزنید. دوستان شما در حوزه وزارت اقتصاد هم کار شما را کردند و تجارت خارجی با افول شدید مواجه شده بود، اما طی چند ماه عملکرد دولت جدید حجم تجارت خارجی با همین تصمیماتی که شما به آن‌ها نقد دارید، افزایش یافته است.


رها کردن تجارت خارجی و گره زدن آن به برجام پشت پرده تعرفه گمرکی است. پشت کردن به اقتصاد مقاومتی پشت پرده تعرفه‌های گمرکی است. سخن از وضعیت بانکی داشته‌اید. نگفتید چقدر از بدهی‌ها پرداخت شده و رشد پایه پولی منفی شده است.


من به شما و دوستان عرض می‌کنم به عملکرد خود بیندیشید که چه اقتصادی را تحویل دولت سیزدهم دادید. نرخ ارز را بدون برجام ۵۰ هزار تومان پیش‌بینی کرده بودید. سند آن به طور مکتوب توسط آقای نوبخت به آقای روحانی داده و رسانه‌ای هم شد. نرخ بالای تورم تحویلی شما و طعم آن تورم آنقدر تلخ بود که با سیر نزولی هم شیرینی طعم آن به این زودی به کام مردم احساس نمی‌شود.


یادتان نرود این وضع نتیجه عملکرد هشت ساله شما بود. وقت داشتید، ولی فرصت‌سوزی کردید و اقتصاد و معیشت مردم را به امید کمک کدخدا با چالش مواجه کردید. دولت امید دولت امید به کدخدا بود و شما در همین چهارچوب عمل کردید. از این مسیر دور بزنید. تجربه دلیل علمی و عبرت انگیز است.


منبع: روزنامه ایران


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: