bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۶۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
از هندوستان خبر می‌رسد با توجه به امکان احیای توافق جامع هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران (برجام)، دولت ایران گروهی از مقام‌های بلندپایه را برای از سر گیری صادرات نفتی به دهلی می‌فرستد.

هند و ایران ممکن است به زودی مذاکرات خود را درباره از سرگیری تجارت دوجانبه در حوزه نفت و فرآورده‌های آن را از سر گیرند.

تجارت نفتی ایران و هند، از سال ۲۰۱۹، همزمان با تشدید تحریم‌های آمریکا، با مشکلاتی مواجه شده بود، ایران و ایالات متحده، این روز‌ها در تلاش برای تسریع مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام هستند.

این گزارش به نقل از برخی منابع دیپلماتیک هندی خبرداده که قرار است هیات بلندپایه ایران متشکل از مقام‌های ارشد دولتی و نمایندگان شرکت‌های بخش دولتی به زودی برای گفتگو با مقام‌های تحت رهبری وزارت امور خارجه هند به دهلی نو سفر کنند، زیرا این امیدواری وجود دارد که به زودی تحریم‌های ایران برداشته شود، چون پیشرفت‌هایی در مذاکرات بین آمریکا و ایران در وین درباره احیای توافق هسته‌ای گزارش شده است.

یک منبع آگاه هندی با ارایه این اطلاعات گفت: ما باید خود را برای این موقعیت آماده کنیم.

به نوشته این رسانه هندی تیمی از مقام‌های ارشد ایرانی به زودی از هند بازدید خواهند کرد تا درمورد چگونگی از سرگیری تجارت اقلامی مانند نفت و کود‌های شیمیایی گفتگو کنند.

خرید نفت و فرآورده‌های نفتی هند از ایران پس از آن که ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری پیشین دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد تحریم‌های کشور ثالث را علیه خریداران نفت ایران اعمال خواهد کرد، به طور کامل متوقف شد.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به «توافق هسته‌ای ایران» نیز معروف است، در سال ۲۰۱۵ بین ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد حاصل شد.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، هند و ایران از مکانیزم پرداخت ریالی برای تجارت نفت و سایر کالا‌ها استفاده کردند تا از تحریم‌های بانکی جلوگیری کنند. این برنامه عملکرد قابل قبولی داشت و ایران سومین تامین کننده بزرگ نفت خام هند در سال ۱۹-۲۰۱۸ بود که ۲۳.۹ میلیون تن نفت خام در همین سال به هندوستان صادر کرد، اما زمانی که ایالات متحده تجارت نفت با ایران را ممنوع کرد، نه تنها واردات نفت هند از این کشور متوقف شد، بلکه تجارت دوجانبه به طور کلی آسیب دید و حساب ایران در بانک‌های هندی بلوکه شده و خرید‌های طرف ایرانی نیز مسکوت ماندند.

تجارت دوجانبه هند و ایران در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ به حدود ۲ میلیارد دلار در مقایسه با ۱۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ کاهش یافت.

این منبع آگاه گفت: با از سرگیری مذاکرات دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای ایران، اکنون نشانه‌هایی وجود دارد که ممکن است برخی از تحریم‌ها در ابتدا لغو شوند. تیم ایرانی مشتاق است به هند بیاید تا درباره سازوکار‌ها و معاملات احتمالی بحث کنند تا تجارت بتواند بلافاصله پس از رفع تحریم‌ها از سر گرفته شود.

این منبع هندی اضافه کرد: اخیراً علی چگینی سفیر ایران در هند پیشنهاد داده است که تجارت نفت با هند را با از سرگیری تجارت روپیه-ریال از سر بگیرد. هنوز خیلی زود است که درباره جزئیات احتمال توافق با ایران صحبت کنیم. این‌ها صحبت‌های اولیه است و همه اتفاقات به آنچه در وین بین آمریکا و ایران روی می‌دهد بستگی دارد.


/ فارس

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: