bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۶۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیر کل انجمن صنابع لوارم خانگی ایران نظارت‌های پیشینی وزارت صمت در قبال صنعت لوازم خانگی را غلط و مغایر با شعار سال مبنی بر حمایت از تولید دانست.

زیان ۴۵ درصدی صنعت لوازم خانگی زیر سایه تصمیمات نادرست/ نظارت‌های پیشینی وزارت صمت غلط است

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ روز گذشته «محمد مهدی برادران» معاون صنایع عمومی وزیر صمت پیرامون اتفاقات پیش آمده صنعت لوارم خانگی اظهار کرده بود که با توجه به شرایط بازار و افزایش هزینه ها، وزارت صمت در حال بررسی راهکار‌های جبرانی است تا بتوانیم با استفاده از آن سیاست‌هااز تولید انبوه لوازم خانگی حمایت شود.

حال «عباس هاشمی» دبیرکل انجمن صنایع لوارم خانگی ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون اظهار نظر معاون وزیر صمت درباره جبران زیان تولید کنندگان لوازم خانگی اظهار کرد: مواد اولیه تولید محصولات لوازم خانگی بسته به نوع کالا به دو شکل واردات و یا تولید داخلی تامین می‌شود؛ در حال حاضر تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی به دلایل مختلفی مانند محاسبه حقوق گمرکی بر اساس نرخ نیما وافزایش حقوق، دستمرد کارگران، اعمال قیمت‌گذاری دستوری و همچنین عدم پایداری شرایط اقتصادی کشور باعث شده است که به طور میانگین ۳۵ تا ۴۰ درصد زیان را در بخش هزینه‌های تولید متحمل شده‌اند.


دبیر کل انجمن صنایع لوارم خانگی ایران همچنین نسبت به اظهارت یکی از اعضای هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در قالب صنعت لوازم خانگی و انحصاری خواندن این صنعت تصریح کرد: بهتر است هرگونه اظهاری با سند و مدرک و ادله انحصار و احتکار در صنعت لوارم خانگی مطرح شود. شایسته است به مواردی رسیدگی شود که در نهایت باعث ر فع موانع تولیدکنندگان شود.


وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از مواد اولیه صنعت لوازم خانگی داخلی و یا چه میزان وارداتی است، گفت: پاسخ به این پرسش نیازمند اشاره به نوع کالا است؛ به عنوان مثال ۹۰ تا ۹۵ درصد مواد اولیه کالا‌های گاز سوز داخلی و از سوی دیگر ۳۵ تا ۴۵ درصد کالا‌هایی مانند تلویزیون داخلی است، ولی در مجموع به طور میانگین ۶۵ درصد از مواد اولیه، اجزا و قطعات تولید لوازم خانگی داخلی است.


هاشمی تاکید کرد: متاسفانه هیچ یک از سیاست‌های وزارت صمت به ویژه در بخش قیمت‌گذاری دستوری کالا‌ها تا کنون منطبق با شعار سال نبوده و حتی در مغایرت با آن نیز قرار دارد؛ نزدیک به یک دهه از نام‌گذاری سال به اسم حمایت از تولید می‌گذرد، اما در عمل، سیاست‌های کلان دستگاه‌های ذی ربط تنها ماهیتی مقطعی و روزمرگی داشته است.


دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی افزود: تولید باید از مولفه‌های مهمی همچون برنامه منسجم، با ثبات و استمرار تامین مواد اولیه با قیمت مناسب رو به رو باشد؛ به رغم چنین مولفه‌هایی فرایند قیمت‌گذاری برای کالا‌های این صنعت نیز باید از مکانیزم عرضه و تقاضا پیروی کند نه این که سازمان‌های نظارتی با سرکوب قیمت بخواهند بازار را کنترل کند.


وی خاطر نشان کرد: به جرات می‌توان گفت که سیاست‌های نظارتی به ویژه برنامه‌های نظارت‌های پیشینی در قبال صنعت لوارم خانگی کاملا غلط است؛ اخیرا مشاهده شده است که رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با رویکردی دستوری عنوان کرده است که قیمت‌ها یک شبه باید به رقم سال گذشته بازگردند!


هاشمی در پایان تاکید کرد: مطمئنا با تداوم چنین سیاست‌گذاری‌هایی تعدیل نیرو و تعطیلی واحد‌های تولیدی کوچک لوازم خانگی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد؛ نکته مسلم این است که در حال حاضر نظارت‌های پیشینی وزارت صمت در کالا‌های منتخب در بدترین شرایط در حال اجرایی شدن است، مسئله‌ای که می‌تواند برای فضای تولیدی کشور مخرب و بازدارنده باشد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: