bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۶۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
آغاز معاملات امروز اگر چه توأم با انتظار برای اصلاح کوتاه شاخص بورس آغاز شد، اما در ادامه با تداوم تقویت تقاضا بویژه درگروه پالایشی‌ها شاهد سبزپوش شدن نماگر‌های منتخب این بازار بودیم.

به گزارش بازارنیوز، امروز سه شنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش ۱۱.۲۲۱ واحدی به رقم یک میلیون و ۵۱۳ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۲.۷۹۸ واحدی عدد ۴۰۰ هزار و ۵۷۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول، اما با ۷.۳۴۷ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد دست یافت و شاخص بازار دوم نیز با ۲۵.۲۸۸ واحد افزایش، عدد ۲ میلیون و ۸۵۳ هزار واحد را تجربه کرد.

در بورس تهران امروز ۱۰ میلیارد و ۲۵۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۵۶۲ هزار و ۶۹۶ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۶ هزار و ۴۵ میلیارد تومان را در برداشت. در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۶۰ واحد افزایش به رقم ۲۰ هزار و ۷۶۵ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۳ میلیارد و ۱۹۵ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۲.۶۱۳ میلیارد تومان معامله شد.

اصلی‌ترین نماد‌های تأثیر گذار بر رشد شاخص کل بورس تهران امروز هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با ۳.۶۸۱ واحد، پالایش نفت اصفهان با ۲.۵۲۴ واحد و پالایش نفت بندرعباس با ۷۰۷ واحد افزایش بودند در مقابل، اما نماد‌های معاملاتی شرکت‌های سرمایه گذاری غدیر با ۲۷۰ واحد، گل گهر با ۲۵۰ واحد و گروه مپنا با ۱۹۰ واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

بازارسهام در آغاز معاملات امروز خود اگر چه با افت ۲ هزار واحدی شاخص کل بورس در ۱۵ دقیقه ابتدایی معاملات به سمت اصلاح موقت نماگر‌ها رفت، اما در ادامه با تقویت مجدد تقاضا بویژه از سوی معامله گران حقوقی دوباره در مدار صعود قرار گرفت و تنوانست با نماگر‌هایی سبز پوش به کار خود پایان دهد.

هرچند رفتار معامله گران حقیقی امروز حاکی از غلبه فروشندگان بر خریداران حقوقی با انگیزه اصلاح پرتفوی و یا ذخیره کردن بازدهی‌های بدست آمده بود، اما روند متعادل معاملات بازار سهام حاکی از تقویت نقدشوندگی سهام همزمان از افزایش دامنه نوسان شش درصدی در بازار اول بورس و فرابورس دارد.

در مجموع امروز بازار سهام بازاری شاداب و پرهیجان بود که با لیدری پالایشی‌ها و بانکی‌ها و خودروئی‌ها میزبان خریداران اغلب حقوقی در برابر فروشندگان عمدتاً حقیقی در دامنه نوسان صعودی قیمت‌ها بود. بازاری که به نظر می‌رسد با صیانت از یک منطق رفتاری قابل قبول با توجه به مؤلفه‌های سیستماتیک اقتصادی گام برمی دارد.


/مهر

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: