bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۶۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی از خروج تدریجی اقتصاد ایران از رکود با وجود تحریم فروش نفت و همه گیری کرونا خبر داد.

به گزارش بازارنیوز، مسعود خوانساری در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گزارشی اوضاع اقتصادی کشور را تشریح کرد و گفت: براساس گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی ایران با نفت در ۹ ماهه ۱۴۰۰، چهار و یک دهم درصد و بدون نفت سه و چهار دهم درصد بوده است.

وی افزود: مرکز آمار ایران هم نرخ رشد اقتصادی کشور را در این مدت با نفت پنج و یک دهم درصد و بدون نفت سه و هشت دهم درصد اعلام کرده است که در مقایسه با سال ۹۹ وضع بهتری را نشان می‌دهد.

خوانساری گفت: پیش بینی‌ها حاکیست با افزایش فروش نفت نرخ رشد اقتصادی در مقایسه با سال قبل افزایش یابد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین با استناد به گزارش بانک جهانی افزود: اقتصاد ایران در دهه ۹۰ در شرایط تحریم اقتصادی، قیمت ثابت نفت و همه گیری کرونا، به آرامی از رکود یک دهه گذشته خود خارج شده و به رشد تدریجی خود که از اواسط سال ۲۰۲۰ آغاز شده است، ادامه می‌دهد، به نحوی که میزان رشد اقتصادی برای سال ۲۰۲۲، سه و هفت دهم درصد و تورم معادل ۶ / ۳۷ درصد پیش بینی شده است و درعین حال تغییرات اقلیمی باعث کاهش رشد اقتصادی در بخش‌های کشاورزی و صنعتی خواهد شد.

وی افزود: اقتصاد ایران از سال ۱۳۱۵ تا امروز در مجموع ۵ سال را با تورم بالای ۴۰ درصد سپری کرده است.

خوانساری با استناد به گزارش‌های اعلام شده جهانی گفت: در سال ۲۰۲۲ در جهان همه گیری تورم روی داد که در آمریکا، هشت و نیم درصد، در آلمان هفت و سه دهم درصد، درانگلیس ۷ درصد و در منطقه یورو معادل هفت و نیم درصد بوده که در ۴۱ سال گذشته بی سابقه بوده است. همچنین براساس گزارش سازمان تجارت جهانی جنگ اوکراین ضربه سختی به اقتصاد جهانی وارد کرده است که هزینه آن بر اقتصاد جهانی به صورت کاهش تولید و تجارت و افزایش قیمت غذا و انرژی خواهد بود.

رئیس اتاق ایران در پایان با رد برخی گزارش‌ها درباره گم شدن ۵۰۰، ۱ میلیاد تومان در اتاق بازرگانی در روز‌های گذشته گفت: اتاق در این خصوص امروز بیانیه صادر می‌کند، اما واقعیت این است که این شایعه پراکنی‌ها با هدف آسیب زدن به نظام صورت می‌گیرد و ما از قوه قضاییه درخواست می‌کنیم برای شفاف شدن اذهان عمومی حداقل یک مورد از این موارد اتهامی را بررسی کند.


/بازار

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: