bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۶۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه از نبود جو منفی در مذاکرات وین خبر داد. این جمله و دیگر سخنان نشست مطبوعاتی سعید خطیب‌زاده بر تغییر بازار دلار روز گذشته موثر بود.

سیگنال «سخنگو» به بازار دلار

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز؛ روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه از نبود جو منفی در مذاکرات وین خبر داد. این جمله و دیگر سخنان نشست مطبوعاتی سعید خطیب‌زاده بر تغییر بازار دلار روز گذشته موثر بود. او همچنین ضمن اشاره به تناسب فروش و تولید فرآورده‌های نفتی کشور که از عوامل مهم ارز آوری محسوب می‌شود از سیاست تاخیر واشنگتن در مذاکرات هسته‌ای وین سخن گفت. در بازار سکه و طلا نیز ربع‌سکه بهترین گزینه سرمایه‌گذاری برای معامله‌گران است. قیمت هر برگ اسکناس دلار در بازار آزاد روز گذشته نیز به رقم ۲۷‌هزار و ۷۶۰ تومان رسید.

 

سیگنال «سخنگو» به بازار دلار

دیروز دوشنبه ۲۹ فروردین دلار در معاملات ارزی بازار تهران در محدوده قیمتی ۲۷‌هزار و ۷۰۰ تا ۲۷‌هزار و ۸۵۰ تومان به نوسان پرداخت. پس از افزایش قیمت مشاهده شده در نرخ دلار طی معاملات روز یکشنبه هفته جاری، دیروز نرخ این ارز به محدوده قیمتی روز ابتدایی هفته بازگشت.

 

به عقیده عده کثیری از تحلیلگران در صورت عدم‌انتشار اخبار جریان‌ساز جدید، نیمه دوم کانال ۲۷‌هزار تومانی را می‌توان کریدور قیمتی محبوب این روز‌های دلار دانست. اسکناس آمریکایی دیروز در بازار کشور‌های مجاور نیز روز نسبتا با ثباتی را تجربه کرد. دلار هرات با نوسان در مرز کانال‌های ۲۶ و ۲۷ به کار خود پایان داد. دلار بازار سلیمانیه عراق نیز با اختلاف قیمتی حدودا ۱۰۰ تومانی نسبت به نرخ دلار تهران در پله‌های ششم و هفتم کانال ۲۷‌هزار تومانی نوسان کرد.


از جمله اخبار تاثیر‌گذار بر بازار سکه و ارز داخلی در روز گذشته می‌توان به سخنان سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشور، اشاره کرد. خطیب‌زاده دیروز در نشست مطبوعاتی حول محور دستاورد‌های وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم گفت: با ارتقای کمی سطح روابط اقتصادی ایران با کشور‌های عراق، ترکیه و عمان سطح درآمد‌های ارزی کشور نسبت به سال گذشته به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته و ذخایر ارزی کشور در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

 

این مقام مسوول در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی کشور نیز گفت: امروزه به هر میزانی که شرکت ملی فرآورده‌های نفتی محصول تولید کند در بازار جهانی متقاضی داریم. برخی از تحلیلگران اقتصادی بازار کشور سخنان این مقام مسوول را سیگنال‌های کاهشی مناسبی برای بازار ارز دانسته و بر این باورند که در صورت تداوم روابط اقتصادی بین‌المللی احتمال مشاهده جهش‌های افزایشی در نرخ ارز کمتر می‌شود.

 

به‌صورتی که با ایجاد شرایط مازاد تقاضا و فشار خریداران در بازار، نهاد‌های بازارساز می‌توانند با تکیه بر ذخایر ارزی کشور عملیات ارزپاشی را انجام داده و از آغاز روند افزایشی جدید جلوگیری کنند.

خطیب‌زاده همچنین در زمینه مذاکرات هسته‌ای وین نیز گفت: جو وین منفی نیست، چون ایران و ۱+۴ کار‌های خود را انجام دادند و منتظر پاسخ مناسب و پاسخی هستند که آمریکا بتواند نگرانی‌ها را در دو حوزه مرتفع کند. به نظر می‌آید واشنگتن سیاست تاخیر را در پیش گرفته و هر زمان آمریکا درباره چند موضوع باقی‌مانده پاسخ دهد به وین برمی گردیم. جو همچنان آماده توافق است.

 

روز گذشته در بازار سکه و طلای داخلی نیز روندی مشابه با روند قیمت دلار مشاهده شد. قیمت هر قطعه سکه امامی در بازار تهران که با عواملی همچون نرخ روز دلار و قیمت لحظه‌ای طلای جهانی محاسبه می‌شود، با ثبات نسبی قیمت اونس جهانی در محدوده ۱۹۹۰ دلار و کاهش ۲ پله‌ای قیمت شاخص بازار ارز ۷۰‌هزار تومان کاهش را تجربه کرد.

 

در میان انواع سکه‌های ضرب شده در بازار نیز ربع‌سکه و سکه یک گرمی به ترتیب با یک‌میلیون و ۵‌هزار تومان و ۹۹۵‌هزار تومان حباب قیمتی، محبوب‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا محسوب می‌شوند. هر قطعه سکه امامی در بازار روز گذشته نیز در رقمی معادل ۱۲‌میلیون و ۲۷۰‌هزار تومان معامله شد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: