bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۶۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک نماینده جامعه کارگری عضو شورای عالی کار ضمن غیر رسمی خواندن جلسه شب گذشت شورا درباره بازنگری در دستمزد کارگران گفت: کارگران خیالشان راحت باشد، دستمزد کاهش نمی‌یابد چرا که چنین اقدامی برای نمایندگان جامعه کارگری یک امر غیر معقول و غیر قابل قبول است.

جزئیاتی از جلسه فوری شورایعالی کار/ کارگران خیالشان راحت باشد، دستمزد کاهش نمی‌یابد

گروه کار و تعاون بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ شب گذشته (۳۰ فروردین) خبری مبنی بر تشکیل جلسه شورایعلی کار در جهت بررسی مجدد و کاهش میزان دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ به میزبانی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد.


از زمان تصویب افزایش ۵۷.۳ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ و ابلاغ آن به کارفرمایان، بسیاری از تولیدکنندگان و کارفرمایان این افزایش دستمزد را عاملی مهم در افزایش تعدیل نیروی انسانی در کارگاه‌های کوچک و همچنین رشد هزینه‌های تولید و به تبع آن افزایش قیمت تمام شده بیان کرده‌اند.


حال «محمد رضا تاجیک» نماینده جامعه کارگری و عضو شورایعالی کار در گفتگو با بازارنیوز، جلسه شب گذشته این شورا میان نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی را یک جلسه غیر رسمی نامید و درباره ان اظهار کرد: نمایندگان دو طرف (کارگران و کارفرمایان) جلسات غیر رسمی متعددی را به میزبانی وزارت کار و با محوریت تولید و اشتغال برگزار می‌کنند لذا جلسه شب گذشته نیز از این قاعده مستثنی نبوده و چندان رسمیتی به مانند جلسات تعیین دستمزد در سال گذشته نداشته است.


عضو شورایعالی کار همچنین در باره اخبار منتشر شده مبنی بر کاهش دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ نیز گفت: چنین مضوعی در دستور کار شورایعالی کار قرار ندارد چرا که دستمزد کارگران در سال جدید تصویب شده و حتی بخشنامه آن هم به تمامی کارفرمایان کشور ابلاغ شده است.


وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این، در حال حاضر دعوتنامه رسمی از سوی وزارت کار با هدف بررسی مجدد دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ به دست ما نرسیده است در نتیجه نمی‌توان چنین جلساتی را رسمی عنوان کرد؛ در این میان عده‌ای با استفاده از انتشار این اخبار به دنبال فشار آوردن به جامعه کارگری و سوء استفاده هستند. در حال حاضر خیلی از کارگران در ماه نخست سال جدید دستمزد خود را بر اساس نرخ جدید دریافت کرده‌اند.


تاجیک یاد آور شد: متاسفانه در موضوع دستمزد کارگران، میان جامعه کارگری و کارفرمایی تعارض منافع بسیار زیادی وجود دارد؛ در ادوار گذشته صاحبان مشاغل حتی با ارقامی مثل افزایش ۲۰ و یا ۳۰ درصدی دستمزد در سال جدید هم مخالت‌هایی داشته‌اند حال که این رقم به ۵۷.۳ درصد رسیده است، بنابراین تعیین دستمزد کارگران در سال جدید موضوع مهمی است که هر ساله نمایندگان دو طرف را به سمت  تشدید چانه‌زنی سوق می‌دهد.


این فعال کارگر با تاکید بر این که تا به امروز هیچ جلسه رسمی دال بر تعیین دستمزد نداشته‌ایم، درباره جلسه امروز نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی با حضور معاون اول رئیس جمهور گفت: این مسئله چندان حاد و جدی نیست چرا که از گذشته تا کنون چنین جلسات با حضور مقامات عالی رتبه دولت برگزار شده است، بر همین اساس این موضوع را نمی‌توان علت رسیمت جلسه تغییر دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ بیان کرد.


وی درباره احتمال تغییر دستمزد کارگران در سال جدید تاکید کرد: کارگران خیالشان راحت باشد. صورت جلسه افزایش دستمزد کارگران در سال جدید به تمامی کارفرمایان ابلاغ شده است؛ امیدواریم که با حمایت دولت سیزدهم از قشر ضعیف کارگر حقوق  این دهک اقتصادی پایمال نشود؛ در حال حاضر موضوع بررسی و تعیین نرخ جدید دستمزد برای کارگران در سال جدید پس از برگزاری جلسات متعدد و با گذشته ۴۰ روز از زمان وصول نتیجه نهایی یک امر  غیر معقول و غیر قابل قبول برای نمایندگان جامعه کارگری محسوب می‌شود.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: