bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۷۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
سوئیس‌ری پیش‌بینی می‌کند، با سختگیری‌های بانک‌های مرکزی به ویژه در ایالات متحده، تورم جهانی افزایش یافته و رشد، بسیار کمتر از پیش‌بینی اولیه در سال جاری میلادی باشد.

گروه بین الملل بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ سوئیس‌ری پیش‌بینی می‌کند، در مقایسه با ایالات متحده، بخش وسیعی از اروپا به دلیل وابستگی شدید به انرژی روسیه، شاهد اثری فوری از این تحولات خواهد بود. این بیمه‌گر اتکائی آلمانی، تخمین می‌زند که شوک ناشی از افزایش قیمت انرژی کافی است تا ۱ تا ۲ درصد از رشد ناخالص جهانی را کاهش داده و حداقل یک تا دو درصد بر تورم در منطقه اروپا بیفزاید.


همچنین انتظار می‌رود، با سختگیری‌های بانک‌های مرکزی به ویژه در ایالات متحده، تورم جهانی افزایش یافته و رشد، بسیار کمتر از پیش‌بینی اولیه در سال جاری میلادی باشد.


همچنین، درحالی‌که بازار‌های انرژی تاکنون تمرکز اصلی تحلیل‌ها بوده‌اند، سوئیس‌ری بر اثرات نظام‌های مالی تأکید دارد. در این نظام‌ها، ریسک بازار و ریسک ثبات به دلیل غیرقابل‌سرمایه‌پذیر بودن روسیه، به شدت افزایش خواهند داشت.
بازار‌های انرژی، اولین کانال شوک محسوب می‌شوند و افزایش قیمت‌ها، بر تورم جهانی افزوده و پیش‌بینی‌های مربوط به رشد تولید ناخالص جهانی را تحت‌الشعاع قرار داده و آن را کاهش داده است.


ارتباطات اعتباری و سرمایه‌گذاری داخلی در روسیه نیز رو به کاستی است و پیامد‌های مربوط به قرض با وثیقه [۱]و تحریم‌های علیه استفاده از سوئیفت (SWIFT) [۲]که از ۱۲ مارس آغاز شده است، این روند را تسریع نموده است.
تحلیل‌گران سوئیس‌ری چنین اظهار می‌دارند: «انتظار داریم که نوسان در بازار‌های بورس و اوراق قرضه رو به فزونی گذاشته و اشتها برای پناهگاه امن [۳]افزایش یابد.»


«اثرات بازار مالی علاوه بر خود جنگ، بر رشد اثر می‌گذارند و سبب نگرانی کسب و کار‌ها و مشتریان در اقتصاد واقعی شده و آن‌ها را از هزینه کردن و سرمایه‌گذاری در خارج از روسیه نیز منصرف می‌کند.»


سوئیس‌ری معتقد است که در آینده، آنچه باید بدان توجه ویژه داشت، جریان‌های تجاری است که کانال‌های کلیدی بعدی هستند و در اروپا، این جریان‌ها به دلیل مسائل مربوط به زنجیره عرضه، احتمالا مختل خواهند شد.


تحلیل‌گران این شرکت اتکائی تصریح می‌کنند: «اختلال در زنجیره عرضه، نه تنها به رشد در تولید صنعتی ضربه وارد می‌کند بلکه سبب تورم در جهان نیز می‌شود. تورم بالا نیز به خودی خود بر قیمت مواد غذایی مانند ذرت و گندم اثر گذاشته و این مواد که پیش‌تر از اختلال در زنجیره عرضه، آسیب دیده‌اند، به بی‌ثباتی اجتماعی دامن می‌زنند.»


نتیجه‌گیری گزارش سوئیس‌ری آن است که «درمجموع، جنگ اکراین به طور قابل‌توجهی احتمال سناریو‌های اقتصادی زیان‌آور را تشدید می‌کند».


در همین راستا، تحلیل‌گران مورنینگ‌استار [۴]هشدار می‌دهند که جنگ روسیه و اکراین در کنار خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی و مسائل مربوط به ویروس کرونا، بر چشم‌انداز بخش اموال و حوادث در سال ۲۰۲۲ میلادی اثر می‌گذارد. این در حالی است که نوسان بازار ناشی از مناقشات، پیش‌تر بر ارزش سهام بازار شرکت‌های بیمه اثر گذاشته است.


شرکت رتبه‌بندی ای. ام. بست [۵]نیز موافق است که حمله به اکراین اثر قابل‌توجه بسیار منفی بر بازار‌های سرمایه خواهد داشت و این موضوع بر کل صنعت در میان‌مدت و بلندمدت اثر خواهد گذاشت.

 



[۱]Collateral lending
Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication [۲]: یا همان جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که در ماه مه ۱۹۷۳ میلادی توسط ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه‌اندازی گردید و هدف از آن جایگزینی روش‌های ارتباطی غیر استاندارد کاغذی یا از طریق Telex در سطح بین‌المللی با یک روش استاندارد شدهٔ جهانی بود. سوئیفت در حال حاضر بیش از ۹٬۷۰۰ (عنوان) بانک و مؤسسهٔ مالی در ۲۰۹ کشور جهان عضو دارد منبع: ویکی‌پدیا].
Safe haven [۳]: پناهگاه امن، به سرمایه‌گذاری اطلاق می‌شود که انتظار می‌رود در دوران رکود بازار، ارزش آن حفظ شده یا حتی افزایش یابد [منبع: اینوستوپدیا].
[۴]DBRS Morningstar
[۵]AM Best

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: