bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
این روز‌ها خبر ممنوعیت واردات محصولات آیفون به کشور در حالی در فضای مجازی منتشر شده است که در طول سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ محصولات این برند آمریکایی با سهمی بالغ بر ۶ الی ۹ درصد از کل حجم بازار موبایل، ارزبری ۲۹ تا ۳۶ درصدی را به خود اختصاص داده است.

اپل، برندی لاکچری اما در آستانه حذف/ جایگاه این شرکت آمریکایی در بازار موبایل ایران کجاست؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چند روزیست که در فضای رسانه‌ای کشور خبری مبنی بر ممنوعیت واردات گوشی‌هایی به ارزش بیش از ۶۰۰ دلار به بازار موبایل ایران در حال انتشار و خوانده شدن است و در این مدت ممنوعیت واردات مدل‌های مختلف گوشی آیفون از سری محصولات برند معروف آمریکایی «اپل» تنها وجه مهمی بوده است که در فضای مجازی بٌلد و تا حد قابل توجهی پر رنگ جلوه داده شده است.


البته که همزمان با پخش شدن این موضوع انتشار عکسی با مضمون ارسال توییت یکی از نمایندگان موافق ممنوعیت واردات این گونه تلفن‌های همراه با استفاده از گوشی آیفون از جمله حواشی و اتفاقات مهمی بوده است که در این مدت حول محور این سوژه خبری به وقوع پیوسته است.


در ابتدا نکته حائزی که باید در خصوص گوشی‌های وارداتی لوکس به ارزش بیش از ۶۰۰ دلار اشاره کرد این است در حال حاضر نمی‌توان مدل‌های مختلف آیفون را تنها محصولاتی دانست که مشمول این طرح (ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکس) شده‌اند چرا در کنار مدل‌های آمریکایی، گوشی‌های سری گلکسی Z، گلکسی S و گلکسی N سامسونگ کره‌ای نیز مشمول این طرح می‌شوند.


ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکس مسئله تازه‌ای نبوده و چند سالی است که در فضای اقتصادی کشور به ویژه بازار موبایل مطرح شده است؛ دیدار ویدئو کنفرانسی مقام معظم رهبری با اعضا کابینه دولت دوازدهم به مناسبت هفته دولت در شهریور سال ۹۹ و انتقاد ایشان از از واردات نیم میلیارد یورویی گوشی‌های آیفون در سال ۹۸ و تاکید بر جلوگیری از واردات این مدل از تلفن همراه را شاید بتوان به عنوان نقطه عطف و تاثیرگذار در روند ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون محسوب می‌شود.


از زمان صحبت‌های مقام معظم رهبری درباره واردات بی رویه گوشی‌های لوکس اقدامات بسیار متعددی انجام شده است به عنوان مثال افزایش حقوق گمرکی و وضع عوارض ۱۲ درصدی برای واردات تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار در زمان تصدی‌گری «علیرضا رزم حسینی» وزیر صمت دولت دوازدهم را می‌توان اخرین اقدام در ممانعت از واردات گوشی‌های لوکس دانست، اما باز هم تصمیم قاطعی در آن مقطع برای ممنوعیت واردات این گوشی‌ها اتخاذ نشد.


حال با توجه به کمبود منابع ارزی کشور وچالش‌های اقتصادی پیش‌روی دولت برای تامین ارز کالا‌های اساسی مهمی مانند نهاده‌های دامی و کشاورزی، به نظر می‌رسد که اظهار نظر اخیر «حسن شجاعی» رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی درباره ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکسی نیز با توجه به این گلایه رهبر معظم انقلاب انجام شده است.


او در این باره عنوان کرده است که: «مطالبه ما ممنوعیت واردات این گوشی‌هاست و دولت نیز حسب تأکیدات رهبری موظف است، این ممنوعیت را اعمال کند و چنان چه این ممنوعیت اعمال نشود، کمیسیون اصل ۹۰ حتماً به این موضوع ورود خواهد کرد.»


علاوه بر این «علی خضریان» سخنگوی کمیسون اصل نود نیز در امتداد این موضوع اخیراٌ عنوان کرده است که بنا بر قولی که از وزرای صمت و اقتصاد گرفته شده است، قرار بر این است که تا نیمه نخست سال ۱۴۰۱ موضوع جلوی واردات محصولات برند اپل به طور کامل اجرایی شود.


تلفن همراه، پرچمدار کالا‌های وارداتی کشور


متاسفانه تراز تجاری ایران در سال ۱۴۰۰ نیز به مانند ادوارگذشته باری دیگر منفی بسته شد. بنا بر اعلام سازمان گمرک کل پرونده تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۰، با رسیدن به رقم ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده و با صادرات بالغ بر صدور۱۲۲میلیون تن محصول به ارزش ۴۸میلیارد دلار و واردات هم با ورود کالا‌هایی به میزان ۴۰ میلیون تن به ارزش ۵۲ میلیارد دلار در آخرین سال قرن بسته شد که از این میان بخش قابل توجهی از واردات به کالا‌های اساسی اختصاص دارد.


نکته حائز اهمیت در کارنامه تجارت خارجی ایران این است که در میان ۱۰ کالای نخست وارداتی کشور در سال ۱۴۰۰، محموله‌های وارداتی تلفن همراه با داشتن ارزشی بالغ بر چهار میلیارد و۱۶۲ میلیون دلار و داشتن وزن نزدیک به ۶ هزار تن و دلیل نیاز روز افزون مردم به استفاده از آن در صدر محصولات وارداتی کشور قرار داشته است.

علاوه بر این با مقایسه میزان ارزش ۲.۴۷ میلیارد دلاری تلفن همراه در سال ۹۹ با ارزش ۴.۲ میلیاردی این کالا در سال ۱۴۰۰ می‌توان به این نتیجه رسید ارزش واردات موبایل طی یک سال اخیر رشد ۷۱ درصدی را تجربه کرده است.

سهم اندک و ارزبری وسیع گوشی‌های لوکس در بازار موبایل ایران


بنا بر آخرین آمار‌های سازمان گمرک از میزان واردات در سال گذشته، اطلاعات موجود از واردات موبایل در سال سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که در سال قبل رقمی نزدیک بر ۱۸ میلیون دستگاه تلفن همراه به ارزش ۴.۲ میلیارد دلار از مبادی رسمی وارد ایران شده است که از این میان تعداد گوشی‌های لوکس عددی نزدیک به یک میلیون دستگاه با ارزشی بالغ ۱.۳ میلیارد دلار بوده است.


همچنین در سال ۹۹ مجموع واردات تلفن‌های همراه عددی نزدیک به ۱۵.۵ میلیون دستگاه به ارزش ۲.۴۷ میلیارد دلار بوده است و در آخر در سال ۱۳۹۸ نیز مجموع میزان واردات گوشی به داخل کشور عدد ۱۵ میلیون دستگاه به ارزش ۲.۴۳ میلیون یورو گزارش شده است.


به طور میانگین بر آورده‌های انجام شده از آمار‌های سازمان گمرک نشان از این دارند که میزان ارزبری گوشی‌های لوکس در فاصله سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ عدادی بالغ بر ۲۹ الی ۳۶ درصد از کل ارز مصرف شده برای واردات گوشی همراه بوده است؛ این میزان ارزبری در حالی انجام شده است تنها ۶ الی ۹ درصد مردم جامعه از این تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند.

 

سهم گوشی‌های لوکس از بازار موبایل ایران چقدر است؟

 

«آیفون» سیبی مسموم برای منابع ارزی ایران / سهم اپل در بازار موبایل کشور چقدر است؟

«محمد رضا عالیان» سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه اخیراً در گفتگویی درباره جزئیات سهم هر یک از برند‌ معتبر فعال در بازار موبایل ایران گفته: در حال حاضر هشت میلیون و ۷۱۰ هزار دستگاه موبایل سامسونگ به ارزش یک میلیارد و ۷۸۷ میلیارد دلار، پنج میلیون و ۲۱۰ هزار دستگاه موبایل شیامی از مدل‌های مختلف به ارزش یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار و دو میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه موبایل از برند نوکیا به ارزش ۵۴ میلیون دلار در بازار مصرف شده است. همچنین مصرف برند اپل معادل یک میلیون و ۳۰ هزار دستگاه به ارزش یک میلیارد و ۳۵۳ میلیون دلار و هواوی ۲۳۰ هزار دستگاه به ارزش هفت میلیون دلار بوده است.

سخنگوی انجمن موبایل در ادامه مدل A ۱۲ سامسونگ، موبایل فیچر فون نوکیا ۱۰۵ و موبایل پوکو X ۳ پرو از برند شیائومی را پرتقاضاترین موبایل‌های بازار را تا اپل اسفند سال گذشته عنوان کرد و گفت: مصرف این موبایل‌ها به ترتیب بیش از دو میلیون و ۱۴۰ هزار دستگاه و یک میلیون و ۴۹ هزار و یک میلیون و ۱۳ هزار دستگاه بوده است.

 

۱۰ گوشی پر فروش بازار کدامند؟ 

 

آخرین بررسی‌های انجام شده از بازار موبایل کشور حاکی از آن است که در حال حاضر برخی از مدل‌های دو برند معبتر «سامسونگ» و «شایئومی» در کنار یکدیگر ۹جایگاه از میان۱۰ گوشی پر فروش بازار را در اختیار خود قرار داده‌اند.

 

در این رده‌بندی گوشی‌های هوشمند Samsung Galaxy A۵۳ ۵G در رتبه اول،گوشی‌های  Samsung Galaxy S۲۲ Ultra ۵G و Xiaomi Redmi Note ۱۱ به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم، Samsung Galaxy A۷۳ ۵G  در رتبه چهارم،گوشی vivo X Note در رده پنجم، تلفن همراه Xiaomi Poco F۴ GT  در رده ششم، گوشی Xiaomi ۱۲ Pro در رده هفتم، تلفن همراه iPhone ۱۳ Pro Max  در رتبه هشتم و گوشی‌های Samsung Galaxy A۵۲s ۵G و بالاتر از Galaxy A۱۳ به ترتیب در رده‌های نهم و دهم مشاهده می‌شوند.

«آیفون» سیبی مسموم برای منابع ارزی ایران / سهم اپل در بازار موبایل کشور چقدر است؟

«آیفون» سیبی مسموم برای منابع ارزی ایران / سهم اپل در بازار موبایل کشور چقدر است؟

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: