bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: همکاری بیش از پیش شهروندان در صرفه جویی و مدیریت مصرف آب، موثرترین راهکار در تأمین مطمئن و پایدار آب شرب در ماه‌های آتی بخصوص در روز‌های اوج مصرف در تابستان خواهد بود.

محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران، اظهار داشت: درحال حاضر حجم ذخایر آب در سد‌های پنج‌گانه تهران ۴۸۴ میلیون مترمکعب هست که در مقایسه با ۷۵۲ میلیون مترمکعب روز مشابه سال گذشته، کاهش ۲۶۷ میلیون مترمکعبی را شاهد هستیم.

* کاهش ۲۸ درصدی ورودی آب به سد‌های تهران

وی افزود: وضعیت ورودی آب به سد‌های تهران از ابتدای فروردین ماه تا سی‌ام فروردین، ۱۹۴ میلیون مترمکعب بوده که این میزان در فروردین ۱۴۰۰، بالغ بر ۳۰۲ میلیون مترمکعب بود که متأسفانه شاهد کاهش ۳۶ درصدی ورودی آب در سد‌های پنج‌گانه تهران هستیم.

شهریاری در خصوص آمار ورودی آب به سد‌های تهران در سال آبی جاری گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ورودی آب به سد‌های تهران ۵۴۱ میلیون مترمکعب بوده که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۷۵۵ میلیون مترمکعب بود که کاهش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

* فروردین بسیار کم بارش / کاهش ۳۰ درصدی بارش‌های تهران در سال آبی جاری

وی ادامه داد: فروردین امسال به لحاظ آمار بارشی اصلا ماه خوبی نبود، چرا که میزان بارش‌های تهران در این ماه فقط ۱۰ میلیمتر بود، درحالی که آمار متوسط بارش‌های فروردین ماه استان تهران ۴۳.۵ میلیمتر بوده و کاهش ۷۷ درصدی بارش را در همین فروردین ماه نسبت به متوسط بلندمدت داریم.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه در میزان بارش‌های تهران در سال آبی جاری نیز با کاهش قابل توجه مواجه‌ایم، گفت: میزان بارش از ابتدای سال آبی تا انتهای فروردین ماه امسال، ۱۶۰ میلیمتر بوده، درحالی که این رقم در سال‌های متوسط ۲۲۷.۵ میلیمتر بود و ما با کاهش تقریبا ۳۰ درصدی از ابتدای سال آبی در زمینه بارش مواجه هستیم.

* کاهش ۳۵۴ میلیون مترمکعبی ذخیره آب نسبت به سال‌های نرمال

وی افزود: متوسط مخزن نرمالی که برای سد‌های تهران معمولا در انتهای فروردین ماه در شرایط نرمال آب و هوایی شاهد بودیم، ۸۳۸ میلیون مترمکعب است که اگر بخواهیم ذخیره ۴۸۴ میلیون مترمکعبی فعلی را با این رقم مقایسه کنیم، کاهش ۳۵۴ میلیون مترمکعبی را نسبت به ذخایر سد‌ها در سال‌های نرمال شاهد هستیم.

شهریاری در خصوص آمار ذخایر سد‌های تهران گفت: سد امیرکبیر در حال حاضر ۸۴ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد، در حالی که این حجم در زمان مشابه سال قبل، ۱۶۱ میلیون مترمکعب بوده و سد لتیان ۵۷ میلیون مترمکعب موجودی مخزن دارد در حالی که سال گذشته در انتهای فروردین ماه ۵۱ میلیون مترمکعب بوده است.

وی ادامه داد: همچنین سد لار در حال حاضر ۵۱ میلیون مترمکعب موجودی آب دارد در حالی این رقم در روز مشابه سال گذشته ۸۵ میلیون مترمکعب بوده، سد طالقان ۲۲۱ میلیون متر مکعب موجودی فعلی دارد، درحالی که سال گذشته در زمان مشابه، ۳۱۹ میلیون مترمکعب آب در این سد داشتیم و در خصوص سد ماملو نیز ذخیره فعلی ۷۱ میلیون مترمکعب بوده و ذخیره آب در زمان مشابه سال قبل در این سد ۱۳۵ میلیون مترمکعب بوده است.

* صرفه جویی و مدیریت مصرف آب، موثرترین راهکار در تأمین مطمئن و پایدار آب شرب

شهریاری در پایان با اشاره به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی و ذخیره آب در سد‌های تهران و تأثیر کاهش نزولات جوی بر وضعیت آبگیری مخازن سد‌های پنجگانه تهران گفت: همراهی و همکاری بیش از پیش شهروندان محترم در صرفه جویی و مدیریت مصرف آب، موثرترین راهکار در تأمین مطمئن و پایدار آب شرب در ماه‌های آتی بخصوص در روز‌های اوج مصرف در فصل تابستان خواهد بود.



/ تسنیم

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: