bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده علی رقم ادعای منتقدانی که می‌گفتند این قانون بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و اجرایی نمی‌شود با حمایت نمایندگان مجلس یازدهم عملیاتی شد و خودروسازان و بانک‌ها پای کار این قانون راهبردی آمدند.

به گزارش بازارنیوز، بحران پیری جمیعت در حالی بر سر کشور سایه می‌افکند که همه کارشناسان آن را مهم‌ترین چالش پیش روی تاریخ ایران می‌دانند حالا مجلس یازدهم با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در صدد مقابله با پیری جمعیت است قانونی که اگر درست اجرا شود می‌توان امیدوار بود و برای گرفتار نشدن در تله جمعیتی زمان خرید.

سال‌ها است زنگ خطر پیری جمعیت به صدا درآمده و بحران کاهش جمعیت کشورمان را مانند بسیاری از کشور‌ها تهدید می‌کند و این موضوع طی سال‌ها به دغدغه‌ای برای دلسوزان نظام از جمله رهبر معظم انقلاب تبدیل شده است.

مجلس یازدهم در آغاز فعالیت خود با توجه به هشدار‌های دلسوزانه رهبر معظم انقلاب و کارشناسان حوزه جمعیت در مورد خطر پیری جمعیت و پیامد‌های تلخ تک فرزندی بررسی طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که با امضای ۱۰۰ نماینده اعلام وصول شد را در دستور کار قرار داد و طبق اصل ۸۵ قانون اساسی این طرح در کمیسیونی مشترک و با مشارکت نخبگان، دانشگاهیان و گروه‌های مختلف علمی، پژوهشی و صنفی بررسی و به شورای نگهبان ارائه شد و در نهایت در ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۰ توسط شورا تایید و در ۲۱ آبان ماه سال گذشته توسط رئیس قوه مقننه کشورمان به دولت ابلاغ و رئیس جمهور هم در ۲۵ آبان ماه آن را برای اجرا ابلاغ کرد تا تلاش‌های مجلس یازدهم برای مقابله با پیری جمعیت به ثمر بنشیند و خانواده‌ها ثمرات فراوان نخستین سند اجرایی حمایت از خانواده را بچشند.

در این قانون مشوق‌های مالی بسیار خوبی برای فرزندآوری، ازدواج و معیشت و تامین مسکن مورد نیاز زوجین در نظر گرفته شد و اعطای وام ودیعه مسکن تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان، پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی به ازای تولد هر فرزند و فروش خودرو به قیمت کارخانه و بدون قرعه کشی از جمله موارد حمایتی به منظور ترویج فرزندآوری در این قانون است.

البته معافیت‌های مالیاتی، حمایت از زوجین نابارور و حمایت‌های دوران بارداری و شیردهی هم در این قانون پیش بینی شده است که نشان می‌دهد مساله جمعیت برای مجلس موضوعی بسیار حیاتی است و نگاه ویژه‌ای به تحکیم خانواده، سیاست‌های افزایش جمعیت و جلوگیری از بحران پیری جمعیت این ابر بحران تاریخ ایران زمین دارد.

گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرده در راستای اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، نیمی از ظرفیت طرح‌های فروش محصولات خود را به مادران دارای دو فرزند و بیشتر اختصاص می‌دهد و همچنین بانک مرکزی دستورالعمل تسهیلات فرزندآوری را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

قانون جوانی جمعیت؛ مهمترین دستاورد‌های مجلس یازدهم
امیرحسین بانکی پورفرد قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را یکی از مهمترین دستاورد‌های مجلس یازدهم دانست و افزود: این قانون در آبان ماه ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد و ما پیگیر اجرای بند بند قانون بودیم.

وی ادامه داد: یکی از مواد قانون در مورد فروش خودرو بدون قرعه کشی به مادران دارای دو فرزند و بیشتر بود که پیگیری‌های زیادی برای ابلاغ دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های تحویل خودرو، توسط وزارت صمت به دو خودروساز بزرگ، ایران خودرو و ساپیا را داشتیم و حدود ۱۰ هزار مادر ثبت نام کردند و پیش‌بینی این است که تا یک ماه دیگر ۱۰ هزار نفر به این عدد اضافه شود.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده افزود: ما به خودروسازان اعلام کردیم که نباید قرعه کشی انجام شود و باید به همه مادرانی که شرایط لازم را دارند مطابق با سهمیه خودرو تحویل داده شود؛ قرار شد اسامی مادرانی که شرایط لازم را دارند و تعدادشان بیشتر از سهمیه نیست در قرعه کشی وارد نشود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم در مورد وام ودیعه مسکن، گفت: بانک مرکزی بر اساس تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ باید اعطای سه وام را با اولویت نخست از طریق بانک‌های عامل تامین کند؛ نخستین وام در مورد تسهیلات ازدواج بود که فروردین ماه اجرایی و مقرر شد برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد متولد می‌شوند تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری، به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان و فرزند پنجم هم ۱۰۰ میلیون اختصاص یابد و همچنین خانواده‌هایی که فرزند سومشان از سال ۱۳۹۹ به بعد به دنیا آمده و فاقد مسکن هستند علاوه بر این وام ۲۰۰ میلیون تومان وام ودیعه مسکن به صورت قرض الحسنه داده شود.

وی یادآور شد: با بانک‌ها صحبت کردیم و اعلام کردند که اردیبهشت ماه زمان ثبت نام اعطای تسهیلات است البته به دلیل اینکه ثبت نام‌ها باید توسط ثبت احوال تایید و استعلام‌ها انجام شود بنابراین ممکن است اعلام اسامی افراد به منظور اعطای تسهیلات دو هفته زمان ببرد.

۵۰ درصد ظرفیت ایران خودرو به مادران دارای دو فرزند و بیشتر اختصاص می‌یابد
بابک رحمانی سخنگوی گروه صنعتی ایران خودرو نیز درباره اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در ایران خودرو، گفت: مادرانی که از ۱۹ آبان ۱۴۰۰ به بعد فرزند دوم یا دوم به بعد آن‌ها به دنیا آمده باشد، مشمول این قانون می‌شوند.

وی افزود: در ایران خودرو تاکنون ۴ دوره این قانون اجرایی شده به این معنا که هر برنامه فروشی که در ایران خودرو اعلام می‌شود چه فروش فوری و چه پیش فروش، ۵۰ درصد ظرفیت آن، به مشمولان این قانون اختصاص داده می‌شود.

رحمانی ادامه داد: تاکنون در ایران خودرو ۴ دوره ثبت نام صورت گرفته که ۳ دوره این طرح‌ها فروش فوق العاده و یکی پیش فروش بوده که در این ۴ دوره ۴۱ هزار دستگاه خودرو عرضه شده و حدود ۵۳۰ هزار نفر متقاضی بودند. ۱۶ هزار نفر تاکنون وجه واریز کردند و در مراحل تحویل گرفتن خودرو هستند و برای حدود ۷۰۰ نفر فاکتور خودرو صادر شده است.

معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا مادرانی که مشول قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده می‌شوند نیز باید در پروسه قرعه‌کشی شرکت کنند، یا بدون قرعه‌کشی خودرو دریافت می‌کنند، توضیح داد: از آنجا که افرادی که مشمول این قانون می‌شوند از ظرفیت خودرو‌هایی که ما عرضه می‌کنیم بیشتر هستند اکنون قرعه‌کشی انجام می‌شود، اما این قرعه‌کشی بین مادران مشمولی که ثبت‌نام کردند، انجام می‌شود که این قرعه‌کشی با قرعه‌کشی‌های عادی ایران خودرو فرق دارد.

رحمانی تصریح کرد: با تحویل خودرو به متقاضیان و مشولان این قانون، به تدریج ظرفیت خودرو‌های عرضه شده بیش از متقاضیان می‌شود بنابراین نیازی به قرعه‌کشی وجود ندارد.

وی درباره تداوم اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در ایران نیز تصریح کرد: در هر برنامه فروشی که در ایران خودرو هر هفته اعلام می‌شود، ۵۰ درصد ظرفیت برای اجرای این قانون به مشمولان در نظر گرفته خواهد شد.

معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو ادامه داد: پس از مشخص شدن نتیجه قرعه‌کشی‌های ایران خودرو اسامی برندگان به ثبت احوال ارسال می‌شود تا صدق مشمول بودن افراد توسط این سازمان تائید شود.

وی افزود: پس از تائید مشمولان این قانون، ایران خودرو به افراد مورد تائید سازمان ثبت احوال مهلت پرداخت وجه می‌دهد و قرارداد آن‌ها بسته می‌شود.

بانک مرکزی دستورالعمل تسهیلات فرزندآوری را به شبکه بانکی ابلاغ کرد
بانک مرکزی هفته گذشته بخشنامه دستورالعمل تسهیلات فرزندآوری برای اجرا در شبکه بانکی را ابلاغ کرد که به موجب این ابلاغیه بانک‌ها مکلفند، حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این بخشنامه، موضوع را به واحد‌های اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ کنند.

همچنین به موجب تصریح این بخشنامه، بانک مرکزی مکلف است تا از محل صددرصد مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه و پنجاه درصد سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را با اولویت نخست از طریق بانک‌های عامل تأمین کند.

بانک‌ها مکلفند، مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با أخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. مسئولیت حسن اجرای حکم این بند به عهده بانک مرکزی و بانک‌های عامل و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط است، عدم اجراء یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح است.

بر اساس این ابلاغیه؛ برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، به ازای فرزند اول ۲۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند دوم ۴۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند سوم ۶۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند چهارم ۸۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند پنج به بعد ۱۰۰۰ میلیون ریال و در مورد تولد فرزندان دوقلو و بیشتر نیز به ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد و ترتیب تولد لحاظ می‌شود و بانک مرکزی موظف است با همکاری سازمان ثبت احوال کشور سامانه‌ای به منظور ثبت نام و مدیریت فرآیند‌های پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ مجلس با تصویب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گام موثری برای تحکیم خانواده برداشت و انتظار می‌رود دولت هم با اجرای موثر، صحیح و بند به بند آن گره از دغدغه‌های جمعیتی کشور باز کند تا بتوانیم از خطر تله جمعیتی رهایی یابیم.



/ شهرآرانیوز

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: