bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
ایران خودرو با داشتن بدهی بالغ بر ۱۲/۵ هزار میلیارد تومان به چهار بانک خصوصی و دولتی، در لیست ابربدهکاران بانکی منتشر شده از سوی بانک مرکزی قرار گرفته است.

ایران‌خودرو، نامی مشترک در لیست بدهکاران بزرگ چهار بانک/ میزان بدهی این خودرو ساز چقدر است؟+ جدول

گروه بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ این روز‌ها محیط اقتصادی کشور همزمان با انتشار لیست عریض و طویل ابربدهکاران ۱۴ بانک خصوصی و دولتی، شاهد آشکار شدن جزئیات بیشتر از تحولاتی است که در بطن نظام بانکی کشور در حال سپری شدن است.

در همین رابطه پایگاه خبری بازارنیوز به منظور ایجاد شفافیتی بیشتر در نظام کشور اقدام به ارائه گزارش‌هایی با مظمون تشریح جزئیات ابربدهکارن بانکی کرده است. شایان ذکر است که در راستای تحقق این مهم اخیرا گزارشی تحت عنوان جزئیاتی از لیست ابربدهکاران ۱۴ بانک/ بیشتر بدهی‌ها متعلق به «بانک‌های خصوصی» است+جدول  قرار گرفت.

 

در این گزارش تمامی بانک‌ها به سه گروه خصوصی، عمومی- دولتی و دولتی تقسیم بندی شده بودند؛ در میان این گروه‌بندی‌ها، هشت بانک خصوصی کشور با داشتن طلبی بالغ بر ۳۱۱ هزار میلیارد تومان از ۲۶۰ ابر بدهکار بانکی، بیشترین بدهی و  بدهکار به نظام بانکی را به نام خود ثبت کرده بودند، مسئله‌ای در اخر با واکنش « حسین راغفر» اقتصاددان و استاد دانشگاه مواجه شده و حتی او  این بانک‌ها  را موتور محرکه‌ خلق نقدینگی در اقتصاد ایران خطاب کرده بود.

 

حال در گزارشی جدید پیرامون این مسئله، پایگاه خبری بازارنیوز به میزان بدهی «گروه خودروسازی ایران‌خودرو» به نظام بانکی کشور پرداخته است؛ بر اساس بررسی‌ های صورت گرفته از لیست‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نام گروه ایران خودرو و برخی از شرکت‌های زیر مجموعه‌ای این  گروه خودروساز در لیست ابربدهکاران چهار بانک اقتصاد نوین، کار آفرین، تجارت و ملت دیده شده است.

 

 در حال حاضر لیست‌های منتشر شده گویای این نکته است که خودروسازان از چند بانک اقدام به دریافت تسهیلات کرده‌اند که بیشتر تسهیلات نیز معوق شده است.نکته مسلم این است که تمام تسهیلات دریافتی از سیستم بانکی کشور به منظور ساماندهی به بخش‌های تولید و عرضه خودرو بوده.

 

در چنین شرایطی و با توجه که با وضعیت کنونی این صنعت، واضح است که تسهیلات دریافتی نتوانسته است که قفلی از مشکلات لاینحل این گروه صنعتی را بگشاید. نقطه کور تسهیلات بانکی این است که وام‌ها با طرح رونق تولید و حمایت از صنعتگران در جهت ساماندهی تولید اعطا می‌شود، حال آنکه مشخص نیست چرا این وام از یک سو به رونق تولید ختم نشده و از سوی دیگر خودروسازان را در لیست ابربدهکاران بانکی قرار داده است.

 

جدول زیر جزئیات بیشتری از میزان بدهی این گروه صنعتی را شرح داده است؛

 

ایران‌خودرو، نامی مشترک در لیست ابربدهکاران چهار بانک/ میزان بدهی این خودرو ساز چقدر است؟ + جدول

گفتنی است که بر اساس اخرین محاسبات انجام شده در در ۶ماهه نخست سال‌۱۴۰۰، مجموع زیان انباشته این شرکت به رقم کلانی بالغ بر۵۱ هزار میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با پایان سال گذشته خود یعنی سال ۱۳۹۹، با رشد ۱۷ درصدی روبه‌رو شده است. این رقم در حدود ۱.۷ برایر سرمایه شرکت است. این شرکت از عناوینی، چون سهام خزانه (شامل سهم شرکت در مالکیت شرکت‌های فرعی) و منافع فاقد کنترل نیز متحمل هزینه‌های سنگینی شده که جمع حقوق مالکانه شرکت را به عدد منفی ۵۰۲هزارمیلیارد ریال می‌رساند.

 

 

پایان پیام//

 

  

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: