bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
یک اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
یک اقتصاددان واردات گوشی‌های لوکس در شرایط کمبود منابع ارزی را بی توجهی محرز به نیاز دهک‌های پایین جامعه در تامین به موقع کالا‌های اساسی دانست.

ضرورت مصرف بهینه ارز در شرایط محدودیت ارزی / نیاز اصلی کشور تامین کالای اساسی است نه کالای لوکس

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «ساسان شاه ویسی» اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز درباره شرایط اقتصادی کشور و ضرورت مصرف بهینه منابع ارزی کشور برای تامین کالا‌های مورد نیاز کشور اظهار کرد: مصرف ارز برای تامین برخی کالا‌ها متکی به در نظر گرفتن برخی مولفه‌های اثر گذار است. اندازه اقتصاد ایران، میزان وسعت و جمعیت کشور و به تبع آن نیاز شدید بازار مصرفی کشور به تامین فوری برخی کالا‌های اساسی از یک سو و از سوی دیگر میزان درآمد‌های ارزی ایران از محل صادرات نفتی و کالا‌های غیر نفتی از جمله عوامل موثر و دو سویه‌ای هستند که با توجه به ارتباط تنگاتگ خود شدت نیاز به مصرف ارز و واردات یک کالا را مشخص می‌سازد.


این اقتصاددان با تاکید بر صرف نظر از اندازه کوچک اقتصاد ایران، درباره اولویت‌های مهم وارداتی کشور گفت: متاسفانه اقتصاد کشورمان در طول سال‌های اخیر به دلیل تشدید تحریم‌های اقتصادی از سوی غرب و محدودیت‌های ارزی ناگزیر به اولویت بندی‌های بسیار حساسی در واردات برخی از کالا‌های مصرفی مورد نیاز مردم شده است.


وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال دارو یکی از مهمترین کالا‌های اساسی مورد نیاز آحاد جامعه است، اما به دلیل همین محدودیت‌های اقتصادی ما شاهد آن هستیم که در فرایند واردات دارو و یا دیگر کالا‌های اساسی مورد نیاز هم اولویت بندی‌های صورت می‌پذیرد، به بیان ساده‌تر از میان ۱۰ قلم دارو دولت تنها اقدام به واردات گسترده ۶ الی ۷ قلم دارو پر مصرف و حیاتی می‌کند.


شاه ویسی تاکید کرد: حال با توجه به همین محدودیت‌ها اگر هر یک از بخش‌ها اقتصادی کشور با استفاده از منابع ارزی محدود کشور اقدام به واردات کالا‌های لوکس و فاقد اولویت کندف می‌توان به جرئت ادعا کرد که هزینه ارزی صرف شده برای واردات آن کالا بیهوده و آن بخش و یا حتی آن فرد نتوانسته است که با فعالیت اقتصادی خود مشکلی از مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع سازد.


این تحلیل‌گر اقتصادی واردات گوشی‌های همراه لوک را مصداقی از همین امر دانست و گفت: اعتقادم بر این است که در شریطی که نیاز مبرن جامعه متکی بر تامین به موقع کالا‌هایی مانند دارو، نهاده دامی و کشاورزی است، واردات گوشی‌های گران قیمت و لوکسی مانند آیفون نبباید ادر اولویت اول و یا حتی دو و سوم واردکنندگان اصیل کشور باشد چرا که محصولاتی مانند دارو و نهاده دامیو کشاورزی مستقیما بر معیشت مردم تاثیر دارد درصورت این مدل تلفن‌های همراه تنها توسط یک قشر خاص دهک‌های درآمدی کشور مورد مصرف قرار می‌گیرد.


شاه ویسی اصلاح الگوی یک کالای خاص توسط مصرف کنندگان را یک راه حل موثر در کنترل بازار و به تبع آن بهینه سازی مصرف منابع ارزی دانست و گفت: مطمئنا دولت با استفاده از این روش می‌تواند بازارمصرفی یک کالا را به نحوی مدیریت کند که ضمن حذف آن کالا، تقاضای آن را به سمت محصولی مشابه سوق دهد.


این اقتصاددان در پایان تاکید کرد: البته این فرمول مصرف تنها شامل حال کالا‌های لوکس نمی‌شود بیلکه سیاست‌گذاران اقتصادی باید در مسیر حرکت کنند که مصرف کال‌های اساسی نیز به سمت تامین کامل، اما بهینه توسط مصرف‌کنندگان انجام شود.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: