bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
سامانه جامع تجارت در حالی معطل برای تکمیل نهایی خود است که به گفته رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی این سامانه به دلیل امتناع پیمانکار سازمان گمرک در ثبت اطلاعات این سازمان به گروگان گرفته شده است.

فیلم|سامانه جامع تجارت، گروگان در دست پیمانکار گمرک/

گروه صنعت، معدن و تجارت- سعید ترکاشوند؛ سامانه جامع تجارت، بستری الکترونیکی با عملکردی بین سازمانی میان برخی از وزارتخانه‌‌ و سازمان‌های مثر در فرایند تجارت خارجی ایران است که در سال ۹۲ طبق ماده ۸ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مصوب سال ۱۳۹۰ و بند الف ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تهیه، تاسیس و پس از آن تهیه، اجرا ا بهره برداری از آن بر عهده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از سازمان­‌های تابعه، وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

 

پیش از این و بنا بر ادعای «حسن روحانی» رئیس جمهور پیشین کشورمان در جلسه هئیت دولت قرار بر این بود که سامانه مذکور در تاریخ ۹ آذر سال ۱۳۹۹ به صورت رسمی فعالیت خود را در جهت ایجاد شفافیت در سیستم تجاری کشور آغاز کند اما متاسفانه به دلیل کارشکنی برخی از سازمان‌های دولتی از جمله گمرک این امر در دولت سیزدهم میسر نشد.

 

به مرور تکمیل این سامانه تبدیل به یک وعده سیاسی برای وزیر پیشنهادی صمت دولت سیزدهم شد؛ «سید رضا فاطمی امین» وزیر پیسنهاد کابینه دولت سیزدهم در جلسه رای اعتماد خود، تکمیل سامانه جامعه تجارت تا پایان فروردین سال ۱۴۰۰ را به عنوان یکی از مهمترین وعده‌های خود بیان کرد.

 

سال۱۴۰۰ به اتمام رسید اما هنوز این سامانه تکمیل نشده و حالا وزیر در آستانه استیضاح صمت، برای پاسخگویی به مطالبه برخی از نمایندگان مجلس و رسانه‌های کشور درباره تحقق مهمترین وعده خود امروز و فردا می‌کند؛ بر خلاف وقایع پیش آمده برای تکمیل این سامانه، اخیرا گفتگویی درباره علل عدم تکمیل این سامانه در میز‌گرد اقتصادی شبکه خبر برگزار شد که در آن نکته قابل توجهی به میان آمد.

 

در این میز‌گرد صحبت از یک پیمانکار طرف قرار‌داد با سازمان گمرک به میان آمد که به خاطر برخی دلایل مبهم مانع از ثبت اطلاعات سازمان گمرک در این سامانه و تکمیل آن شده است، نکته قابل توجه در موضوع این است که رئیس کمیسیون اصل نود و معاون ضایی دادستان کل کشور وجود چنین پیبمانکاری را تایید می‌کنند اما نمی‌توانند مانع از کار شکنی او در تکمیل سامانه جامع تجارت شوند.

 

جزئیات این میز‌گرد را در کلیپ زیر مشاهده کنید؛

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: