bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
یک اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
یک اقتصاددان ضمن تاکید بر ناهماهنگی اعضای تیم اقتصادی، ترمیم فوری این تیم را یک ضرورت مهم برای رئیس جمهور دانست.

ضرورت ترمیم فوری تیم اقتصادی توسط رئیس جمهور/ دولت هنوز هیچ برنامه اقتصادی ندارد

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «وحید شقاقی شهری»، اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشگاه خوارزمی تهران در گفتگو با بازارنیوز درباره وقایع پیش آمده برای تیم اقتصادی دولت و ضرورت ترمیمآن توسط رئیس جمهور اظهار کرد: در حال حاضر آنچه که می‌توان از عملکرد ۹ ماهه تیم اقتصادی دولت باز گو کرد این است که تا کنون برنامه اقتصادی منسجمی ندارد و، چون تیم اقتصادی از داشتن چنین برنامه‌ای محروم است اقدامات ناهمانگی زیادی را انجام می‌دهد.


این اقتصاددان نبود یک چشم انداز مشخص و ابهام در انجام اصلاحات اقتصادی توسط تیم اقتصادی دولت را از دیگرتبعات منفی این ناهماهنگی تیم اقتصادی دانست و گفت: دولت باید دارای یک برنامه اقتصادی جامع باشد. مطمئنا لازمه وجود چنین برنامه‌ای داشتن یک تیم اقتصادی هماهنگ و یک دست است. دولت باید به نتیجه برسد ک با داشتن این نقشه اقتصادی در صورت لزوم وزرای اقتصادی و یا برخی از معاونین خود را برکنار و فردی متخصص‌تر را جایگزین او کند.


وی تاکید کرد: متاسفانه پس از گذشت ۹ ماه دولت هنوز برنامه اقتصادی ندارد. همه اقدامات اقتصادی تیم دولت جسته و گریخته است و حتی خروجی قابل توجهی هم ندارد. وزارت اقتصاد و امور دارایی چند ماهی است که برنامه رشد غیر تورمی را ارائه داده است، اما هنوز در هیئت دولت هیچ اجماعی بر روی آن انجام نشده است.


شقاقی شهری افزود: حال با توجه به این مسئله نگرانی که وجود دارد این است در صورت فقدان یک برنامه منسجم اقتصادی به تبع اقدامات اقتصادی دولت هم بی نتجه و منفعلانه باشد، در چنین شرایطی هم وزرای دولت به جای تحقق اهداف کلان دولت، اهداف فردی و مد نظر خود را اجرا می‌کند.


این استاد دانشگاه در ادامه چند صدایی را نمودی دیگر از وجود اختلاف در میان تیم اقتصادی دولت دانست و گفت: رئیس جمهور اگر واقعا به دنبال حل مسائل کلان اقتصادی کشور است باید هر چه سریع‌تر اولویت‌های اقتصادی خود را تعیین کند. به عنوان مثال رئیس جمهور بریا حل مسائله اقتصادی باید مشخص کند که اولویت نخست او و تیم اقتصادی همراه وی اصلاح نظام بانکی است یا حمایت از بخش تولید چرا که در صورت انجام این هدف‌گذاری است که دولت می‌تواند عضوی شایسته برای تیم اقتصادی خود انتخاب کند.


وی در پایان تاکید کرد: با توجه به شرایط کشور، تیم اقتصادی به دلیل نداشتن یک هدف مشخص کاملا نا هماهنگ عمل می‌کند لذا در چنین مواقعی ضروری است که رئیس جمهور به عنوان رئیس دولت دست به ترمیم فوری اعضای تیم اقتصادی خود کند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: